Search
Now showing items 1-10 of 1998
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Denne oppgaven ser på hvordan begrepet digital dømmekraft forstås av fire elever fra niende trinn og to samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet, og forsøker å avduke hvorvidt det finnes noen forskjeller i deres forståelser og ...
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2022)
This PhD project investigated how digitization unfolds in school leadership and educational governance by interrogating examples from policy and practice. The project centers on the premise that digitization has certain ...
Elevevaluering av lærere : utviklingsverktøy eller kontrollinstrument? Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemstilling
Obligatorisk elevevaluering av lærere ble innført i de videregående skolene i Oslo fra høsten 2008. I min studie har jeg undersøkt hvordan noen av interessentene til videregående skole forholder seg til ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Tittelen på denne avhandlingen er også formulert problemstilling: Det nordiske perspektivet er styrket i norskfaget i videregående skole. Illusjon eller realitet?
Hovedformålet er å få innsikt i læreres holdninger til ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Denne studien har tatt utgangspunkt i et leseprosjekt om Jostein Gaarders roman Kabalmysteriet, som ble gjennomført i en 8. klasse hvor jeg selv er faglærer. Ved siden av å lese boken har elevene levert inn handlingsreferater ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Drøfting er en sentral ferdighet i samfunnsfaget, både som uttrykksmåte og i tilknytning til vurderingssituasjoner, likevel er det en allmenn oppfattelse av at drøfting er forvirrende og utydelig. Formålet med denne studien ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)
From 2017 the Norwegian teacher education in primary and lower secondary school will be a five-year master education. UiT - The Norwegian Arctic University started a master education already in 2010. The main differences ...
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2013)
Bakgrunnen for denne studien innen fremmedspråksdidaktikk er at ”praktisk tilnærming” ble lansert som et slagord for norsk fremmedspråksopplæring i Stortingsmelding 30 (2003-2004) Kultur for læring, etter år med stort ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Formålet med denne avhandlingen var å undersøke bruken av femavsnittsmetoden som skrivepedagogisk metode i videregående skole. Femavsnittsmetoden er en tredelt tekstproduksjons- og tekststruktureringsmetode forankret i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Sammendrag
Det overordnede tema for masteroppgaven er minoritetsspråklige elevers lesekompetanse i PISA-undersøkelsen 2009. Mer spesifikt undersøkes svar på tre frigitte tekster i lesing fra PISA 2009 av seks minoritetsspråklige ...