Now showing items 862-881 of 2023

  • Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
  • Bakken, Jonas (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
    I dette kommentarkapitlet vurderes lesing i PISA 2018 opp mot den reviderte norsklæreplanen i LK20. Kapitlet gir en gjennomgang av hva lesing er og har vært i norskfaget, og hvilke forskningsinnsikter denne antologien kan ...
  • Jensen, Fredrik; Frønes, Tove Stjern; Kjærnsli, Marit; Roe, Astrid (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
    PISA 2018 viser at de langsiktige trendene for norske leseresultater er stabile. I dette kapitlet ser vi norske elevers lesekompetanse i lys av nordiske og internasjonale trender. Vi finner at Norge er et av landene som ...
  • Weyergang, Cecilie; Magnusson, Camilla G. (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
    PISA-undersøkelsen måler om 15-åringer har lesekompetansen som trengs for å delta i vårt tekstbaserte samfunn. I dette kapitlet gjør vi rede for hvordan lesekompetanse måles i PISA, og hva som er nytt i rammeverket for ...
  • Magnusson, Camilla G.; Frønes, Tove Stjern (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
    I dette kapitlet redegjør vi for begrepene metakognisjon og strategier og forklarer hvordan strategier er definert og måles i PISA-undersøkelsen. Vi presenterer norske elevers svar på spørsmål om strategier – og ser ...
  • Roe, Astrid (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
    Norske elevers lesevaner og holdninger til lesing har utviklet seg i negativ retning siden PISA 2000. Da svarte en tredel at de ikke leste i fritiden, mot halvparten av elevene i 2018. Elevene leser sjeldnere lange tekster, ...
  • Ryen, Jostein Andresen; Frønes, Tove Stjern (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
    Å trekke slutninger er nødvendig for å forstå tekster, både i skjønnlitteratur og i sakprosa. I dette kapitlet analyserer vi elevers svar på oppgaver i PISA 2018, og blant oppgavene som gir elevene de vanskeligste ...
  • Weyergang, Cecilie; Frønes, Tove Stjern (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
    I dette kapitlet avklarer vi begrepet kritisk leseforståelse og undersøker hvordan elevenes evne til å lese kritisk måles i PISA 2018 og nasjonale leseprøver. Vi finner at flertallet av elevene verken foretar reelle ...
  • Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
    Dette kapitlet omhandler læreres undervisningspraksis, undervisningskvalitet og tekstaktiviteter i norskfaget. Mange studier har funnet sterk positiv sammenheng mellom tett oppfølging fra læreren, tydelig instruksjon og ...
  • Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit; Björnsson, Julius Kristjan; Pettersen, Andreas (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
    I dette kapitlet ser vi på sammenhengen mellom prestasjoner i lesing og bakgrunnsvariabler som sosioøkonomisk status, kjønn og om elevene har majoritets- eller minoritetsbakgrunn. Resultatene viser at det er en svakere ...
  • Öztürk, Ömer Faruk (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
    Denne kvalitative studien undersøker elevers matematiske kompetanse innen IKT-støttet problemløsing. I Fremtidens skole – Fornyelse av fag og kompetanser (NOU 2015:8) ble det ytret et ønske om at norske matematikkelever ...
  • Sveen, Ingeborg Madsen (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
    Arbeid med og vurdering av kilder er fremhevet som en sentral del av elevenes læringsarbeid i samfunnsfagets hovedområde Utforskeren. Her etterlyses «kritisk vurdering av [..] samfunnsfaglig kunnskap ved å bruke kilder og ...
  • Ahmed, Umar Riaz (Master thesis / Masteroppgave, 2022)
    Med fagfornyelsen har kritisk tilnærming til tekst blitt en sentral del av undervisningen i skolen, særlig i norskfaget. Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan et utvalg Vgs-elever vurderte og brukte ...
  • Strømberg, Karoline Kommedal (Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)
    Denne oppgaven tar for seg hvordan elever velger kilder i samfunnsfag. Med kritisk tenkning og kildekritikk som viktige fokusområder i nåværende og fremtidige læreplaner, er studiens hensikt å få innsikt i elevenes valg ...
  • Sunde, Karina (Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)
    Denne oppgaven tar for seg hvordan elever velger kilder i samfunnsfag. Med kritisk tenkning og kildekritikk som viktige fokusområder i nåværende og fremtidige læreplaner, er studiens hensikt å få innsikt i elevenes valg ...
  • You, Cecilia (Master thesis / Masteroppgave, 2022)
    I denne studien har jeg intervjuet et utvalg kinesiske innvandrerforeldre om deres refleksjoner rundt lekser i matematikk i norsk skole. De er vokst opp i en skolekultur påvirket av konfusianske verdier og et konkurransepreget ...
  • Szlagor, Malin (Master thesis / Masteroppgave, 2023)
    Formålet med denne oppgaven har vært å bidra med kunnskap om samfunnsfagundervisning om kjønn og seksualitet fra lærerens perspektiv. For å bidra til dette har jeg i denne studien undersøkt følgende problemstillingen: «Hva ...
  • Skaiå, Lene (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
    Formålet med studien har vært å få innsikt i hvordan elever og lærere samtaler om skjønnlitterære tekster og sakprosatekster som framstiller unges livssituasjon. Fagfornyelsen av Kunnskapsløftet (LK2020) introduserer ...
  • Flåten, Pia Enz (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
    Emne for denne masteroppgaven er fire samfunnsfagslæreres syn på, opplevelse av og inkludering av tematikken rundt kjønn og kjønnslikestilling i sin undervisning. Bakgrunnen for oppgaven stammer fra mitt eget engasjement ...
  • Westerheim, Caroline (Master thesis / Masteroppgave, 2022)
    Som en del av undervisningen i samfunnsfag, skal lærerne legge til rette for at elevene utvikler seg til medborgere som bidrar til et samfunn der kjønn ikke påvirker individets handlingsrom. Dagens skole bærer preg av ...