Abstract
Som en del av undervisningen i samfunnsfag, skal lærerne legge til rette for at elevene utvikler seg til medborgere som bidrar til et samfunn der kjønn ikke påvirker individets handlingsrom. Dagens skole bærer preg av heteronormativitet og trange kjønnsnormer som kan påvirke identitetsutviklingen til unge. For å utfordre den etablerte tokjønnsmodellen, trenger elevene kunnskap om hvordan etablerte samfunnsstrukturer, som tokjønnsmodellen, påvirker dem som individ. I denne samfunnsfagdidaktiske masteroppgaven undersøkes lærerperspektivet på undervisning om kjønnsmangfold. Oppgavens problemstilling er; Hvordan undervise om kjønnsmangfold i skolen, og hvilke muligheter og utfordringer opplever lærere når de skal undervise om kjønnsmangfold i samfunnsfagundervisningen? For å besvare problemstillingen er det gjennomført to fokusgruppeintervju bestående av tre informanter fra to ulike skoler i hvert intervju. Datamaterialet analyseres med bruk av relevant teori og tidligere forskning. Jeg bruker fire forskningsspørsmål for å strukturere datamaterialet og besvare problemstillingen; (1) Hvordan forstår lærere kjønn og kjønnsmangfold, og hvordan opplever de egen kjønnsmangfoldskompetanse? (2) Hvilke refleksjoner og erfaringer har de med undervisning av kontroversielle spørsmål, og hvilke utfordringer opplever de i undervisningen? (3) Hva opplever lærere som utfordrende ved å skulle undervise temaet, og hvordan håndterer de utfordringene? (4) Hvilke undervisningsmetoder og strategier tar lærerne i bruk ved undervisning av kjønnsmangfold? Studien viser at det er ulikt hvor mye kjønnsmangfold vektlegges i undervisningen. Lærernes kompetanse har betydning for hvordan undervisning av kjønn foregår, ettersom kjønn kun i begrenset grad kommer til uttrykk i læreplanene i samfunnsfag og samfunnskunnskap. Hvilken tilnærming lærerne har til kjønn og hvor viktig de opplever at temaet er, legger føringer for hvilke undervisningsmetoder de benytter og hvorvidt de underviser temaet. Studien viser videre at lærerne mener kjønnsmangfold bør undervises normkritisk for å møte opplæringens formål om å skape kritisk tenkende og aktive medborgere. Samtidig oppleves temaet som potensielt kontroversielt av lærerne, og de fleste lærerne opplever at de ikke har fått opplæring i hvordan de kan møte og undervise temaet. Basert på studiens funn vil det være hensiktsmessig å legge til rette for å øke lærernes kjønnsteoretiske kompetanse.