Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 529-548 of 2024
-
"Fint, her skjedde det no'": En kvalitativ innholdsanalyse av læreres refleksjoner rundt kontroversiell tematikk og språkbruk i norskfaglig tekstarbeidRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2022)I opplæringslovens §1 står det at skolen skal «opne dører mot verda og fremtida» (1998). Også tekstfaget norsk (Iversen & Otnes, 2011; Nielsen, Gourvennec & Skaftun, 2014) skal altså ruste elevene for samfunnet ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)Sharing and division are two concepts that have overlapping properties, and both are connected to the interpretation of fairness. In the present study, we study preschool children’s work with a case where eight biscuits ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2024)Teacher education (TE) in Norway is nationally mandated and subject to much political attention because education is an important social and cultural phenomenon with a significant place in policy and everyday life. A main ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Målet med denne oppgaven er å få et innblikk i elevenes syn på og tanker om feltarbeid i biologi i den videregående skolen, og ut fra det se på feltarbeid som læringsmetode i biologi. Gjennom å kartlegge hvordan elevene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Denne studien handler om flerspråklige elever og modifisering av tekstoppgaver, og tar utgangspunkt i tidligere forskning og nasjonale og internasjonale resultater som viser at flerspråklige elever presterer lavt på ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Undersøkelser viser at flerspråklige elever har større leseutfordringer enn majoritetselever, spesielt i samfunnsfagundervisning (Hvistendahl & Roe, 2004; Kulbrandstad, 1996). Flerspråklighet i samfunnsfagundervisning ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen setter søkelyset på flerspråklige lærere i danske og norske skoler. Artikkelens empiriske materiale og teoretiske og analytiske fundament hentes fra doktoravhandlingene våre (Daugaard, 2015; Dewilde, 2013), ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Sammendrag Med en økende kompleksitet i det kulturelle mangfoldet i Norge, øker også kompleksiteten av det språklige mangfoldet av elever i norske skoler. Den majoritetsspråklige og enspråklige normen i undervisning i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)I dagens samfunn ser vi en stadig økning av flerspråklige elever i norske klasserom. Som følge av mangelen på kunnskap rundt flerspråklighetsopplæring og anerkjennelse av elevers språklige repertoar, opplever mange elever ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Flerspråklighet skal bli sett på som en ressurs i undervisningen, og elever skal oppleve at det å kunne flere språk er en ressurs i skolen og samfunnet (Udir, 2020). I denne masteroppgaven ønsker jeg å vise hvordan ...
-
Flerspråklighet som en ressurs i litteraturundervisningen: Arbeid med oversatte tekster for elever med kort botidRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2023)Denne masteroppgaven handler om flerspråklig undervisning i norskfaget for elever med kort botid. Problemstillingen er følgende: Hvordan opplever en norsklærer og et utvalg elever med kort botid å arbeide med oversatte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)I denne studien undersøker jeg hvordan lærere og elever kan bruke flerspråklighet som en ressurs i samfunnsfagundervisningen. Nærmere bestemt undersøker jeg hvordan en samfunnsfaglærer og et utvalg nyankomne elever på ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
-
“Fluency and stuff” - Perceptions of oral competence in English among teachers and students in Vg1 (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Hovedtemaet for denne masteroppgaven har vært 1P-elevers arbeid med algebra. Valget av dette temaet har bakgrunn blant annet i doktoravhandlingen: «Why is algebra so difficult?: a study of Norwegian lower secondary students' ...
-
Folkehøgskolen i møte med nye elevforutsetninger En casestudie av endringsledelseRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Bokmålsnormalen åpner for valgfrihet i ortografi og morfologi. Valgfriheten var først et virkemiddel for å skape et norsk språk, de fornorskede formene ble valgfrie ved siden av de tradisjonelle danske. Senere ble valgfrie ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)I denne masteroppgaven har jeg sett nærmere på hvordan arbeidet med fordypningsoppgaven gjennomføres i norskfaget i VG3 på tre skoler. Den store valgfriheten oppgaven legger opp til, og den store bredden som finnes i ...