Original version
Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. 2017, 12 (1), 6-22, DOI: http://dx.doi.org/10.18261/issn.2535-3381-2017-01-02
Abstract
Denne artikkelen setter søkelyset på flerspråklige lærere i danske og norske skoler. Artikkelens empiriske materiale og teoretiske og analytiske fundament hentes fra doktoravhandlingene våre (Daugaard, 2015; Dewilde, 2013), som begge er lingvistisk etnografiske studier. Daugaards feltarbeid foregår ved en dansk skole og kombinerer feltnotater med videoopptak og bilder,mens Dewildes feltarbeid finner sted ved to norske skoler og baseres på en kombinasjon av feltnotater og lydopptak. I artikkelen kombineres et empirisk fokus på flerspråklige lærere og deres profesjonelle praksis med en teoretisk forståelse av språk som oppfinnelse, og i forlengelsen av dette anses flerspråklige lærere som oppfinnere. Dette perspektiveres med Conteh, Copland og Creeses (2014) konseptualisering av myter om språkundervisning og språklæring. Artikkelens analyser viser hvordan de flerspråklige lærerne utfordrer mytene i sin pedagogiske praksis og i møte med andre lærere og skoleledelsen, slik at de framstår somforkjempere i en transformasjon av språkpedagogisk praksis i skolen.