Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 1868-1887 of 2024
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan et utvalg samfunnsfagslærere reflekterer omkring egen 22. juli-undervisning og et utvalg lærebokteksters fremstilling av terroren. Derfor baserer denne studien seg på ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i begrepet grensesetting og hvordan det blir undervist på ungdomsskolen. Oppgavens formål er å undersøke forskningsdeltakernes forståelser av begrepet grensesetting, deres formål med ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2023)Denne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk tar for seg samfunnsfagslæreres metoder for å undervise elever om valg og politikk. Vi har sett på hvordan undervisningen fortoner seg i de år det foregår et stortingsvalg eller ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2023)Denne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk tar for seg samfunnsfagslæreres metoder for å undervise elever om valg og politikk. Vi har sett på hvordan undervisningen fortoner seg i de år det foregår et stortingsvalg eller ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Studien tar utgangspunkt i et uttalt behov for forskning på hvordan lærere underviser i andre hellige tekster enn Bibelen. Undersøkelsen har derfor en komparativ tilnærming, hvor undervisningen om hellige tekster fra alle ...
-
Undervisning som setter spor? – Analyse av 10.klasseelevers argumenterende tekster i lys av lærerens skriveinnrammingRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2021)Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan eksplisitt undervisning basert på bruk av modelltekster kan støtte elever i egen argumenterende skriving. Den har fokus på hva læreren vektlegger i sin undervisning som ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2016)Undervisningskvalitet måles og analyseres i dette kapitlet gjennom de fire dimensjonene 1) god klasseromsledelse, 2) støttende lærer, 3) tydelige intensjoner og 4) faglige/kognitive utfordringer. Data hentes fra ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)TIMSS og PISA måler fire dimensjoner av undervisningskvalitet: klasseledelse, støttende lærer, tydelige intensjoner og kognitive utfordringer. Dette kapitlet oppsummerer og diskuterer viktige funn fra analysene av norske ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Skolen har en helt sentral plass i den demokratiske dannelsen og opplæringen, noe som særlig kommer til utrykk i dannelsesdokumenter som læreplanen. Den norske læreplanen uttrykker klare ambisjoner og mål om hva ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)This article provides insight into teaching practices in higher education. The empirical data are from master's programs in educational school leadership at universities in Norway and the United States (California). We ...
-
Ungdom og politiske samtaler: en studie av ungdommers erfaringer med hverdagslige politiske samtaler (Master thesis / Masteroppgave, 2021)I fagfornyelsen 2020 legges det økt vekt på at ungdommer som deltar i videregående opplæring både skal lære om og delta i demokratiet. Teori og forskning viser at politiske samtaler bidrar til å utvikle kunnskap og ferdigheter ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Sammendrag Demokrati og medborgerskap er varslet som satsing i den kommende fornyelsen av fagplaner. Denne oppgaven er en kvalitativ studie om hvordan elever, lærere og museumsansatte opplevde sin deltakelse i demokratil ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)I dette kapitlet analyserer jeg tekster som 16-17 år gamle elever i norsk videregående skole har skrevet i etterkant av et samfunnsfagprosjekt om bærekraftig utvikling. Tekstene er analysert med tanke på hva slags forståelser ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å få innsikt i et utvalg ungdomsskoleelevers refleksjoner rundt Andrew Tates innhold på sosiale medier, og undersøke hvilke spor av samfunnsfaglig kompetanse som finnes i disse ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)I denne masteroppgaven undersøker vi hvordan rektorer følger opp styringssignaler fra Melding til Stortinget 22 (2010-2011) Motivasjon – Mestring – Muligheter (Kunnskapsdepartementet, 2011) . Vi ønsker å se på rektorenes ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)I denne masteroppgaven undersøker vi hvordan rektorer følger opp styringssignaler fra Melding til Stortinget 22 (2010-2011) Motivasjon – Mestring – Muligheter (Kunnskapsdepartementet, 2011) . Vi ønsker å se på rektorenes ...