Original version
Åpne dører mot verden. Norske ungdommers møte med fortellinger om skyld og privilegier. 2017, 216-231, DOI: https://doi.org/10.18261/9788215030227-2017-13
Abstract
I dette kapitlet analyserer jeg tekster som 16-17 år gamle elever i norsk videregående skole har skrevet i etterkant av et samfunnsfagprosjekt om bærekraftig utvikling. Tekstene er analysert med tanke på hva slags forståelser av eget medborgerskap og relasjoner mellom vi og andre som ungdommene skriver fram i tekstene sine. Samfunnsfagprosjektet elevene deltok i, var bygd opp rundt ideen om at omstilling til mer bærekraftige samfunn forutsetter evne til endring. I løpet av de tre ukene prosjektet varte, skulle elevene forandre en hverdagsvane i mer bærekraftig retning. I tekstene reflekterer ungdommene over hvordan de opplevde endringsprosessen, hvilke dilemma og konsekvenser endringen førte med seg. Sentrale aspekter ved ungdommenes meningsskaping i disse tekstene er 1) elevenes forestillinger om motivasjon og handlekraft, 2) forholdet mellom individ og kollektiv og 3) sammenhengen mellom bærekraft og helse. Elevene uttrykker en sterk tro på at individuelle handlinger er avgjørende for å skape et mer bærekraftig samfunn, men reflekterer i mindre grad over sammenhengen mellom eget levesett og konsekvensene det har for mennesker andre steder.