Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 152-171 of 2024
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Problemstillingen for denne oppgaven er «På hvilke måter og i hvilken grad utnytter en lærer parprøvens potensiale til å vurdere elevenes matematiske kompetanse?». Studien er designet som en casestudie, og går i dybden på ...
-
Bruk av problemløsningsstrategier i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet - Hva gjør læreren?Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2016)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke på hvilken måte lærere gjennomfører undervisning rundt problemløsningsoppgaver, spesielt med tanke på problemløsningsstrategier. Utgangspunktet for oppgaven ligger i Pólya ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Hensikten med denne avhandlingen har vært å undersøke potensielle utfordringer og muligheter som kan oppstå, dersom man bruker retorisk teori gjennom et vurderingsskjema som grunnlag for vurdering. Oppgaven tar utgangspunkt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Norske klasserom er karakterisert av et stadig økende språklig og kulturelt mangfold. Forskning har indikert at elever i skolen og deltakere i voksenopplæring opplever å bli marginalisert (Beiler & Dewilde, 2023; Golden ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Skolen beskrives gjerne som en lærende organisasjon der alle involverte skal utvikle seg. For lærere og lærerstudenter kan dette dreie seg om å være del av et profesjonsfaglig fellesskap der man videreutvikler og vurderer ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Hvordan blir de menneskelige ressursene forvaltet i en offentlig og en privat skole? Er det forskjeller mellom lederne, ansattgruppene og lederne sammenlignet med de ansatte? Disse spørsmålene var utgangspunktet for mitt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Rooted in the sociocultural tradition, this article examines how one teacher helps her eighth-grade students build agency through dialogic teaching supported by technology. Students' agency is essential for their participation ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)School burnout is a serious concern, as it impairs students’ health and academic success. According to the Conservation of Resources Theory, burnout results from the depletion of personal coping resources and can be ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Høsten 2020 ble bærekraftig utvikling innført som ett av tre tverrfaglige tema i læreplanverket fagfornyelsen og fikk dermed en styrket posisjon i skolen og samfunnsfaget. Forskning viser at til tross for at flere satsninger ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Bærekraftig utvikling står fra høsten 2020 som overordnet tverrfaglig tema på norske videregående skoler og som kjerneelement i fellesfaget samfunnskunnskap. Bærekraftdidaktikk har ikke til nå hatt en dominerende plass i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Sammendrag I oppgaven setter jeg søkelys på hvordan god ledelse og organisering kan bidra til bærekraftig læring og varig kompetanseutvikling i internasjonale utdanningsprosjekter. Som del av Norges internasjonale ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Denne oppgaven undersøker hvordan et utvalg KRLE-lærere forstår bærekraftig utvikling som et tverrfaglig tema i KRLE-faget. Oppgaven tar utgangspunkt i at bærekraftig utvikling er innført som et tverrfaglig tema i ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)Gjennom læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 er bærekraftig utvikling innført som ett av tre tverrfaglige temaer i norsk grunnskole og videregående opplæring. Temaet er krevende for skolen, blant annet fordi bærekraftspørsmål ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Denne fagdidaktiske masteroppgaven har som formål å undersøke et utvalg lærere sine tanker om bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i religion og etikk-faget. Jeg tar utgangspunkt i bærekraftig utvikling som et ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Bærekraftig utvikling er ett av tre temaer som Kunnskapsdepartementet (2016) vil fokusere på fremover. Denne oppgaven har benyttet diskursteorien til Laclau og Mouffe og dets analyseverktøy for å undersøke problemstillingen: ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Skolen, og samfunnsfaget som sådan, har blitt tildelt en sentral rolle i å bidra til en bærekraftig utvikling. Antakeligvis vil denne rollen styrkes ytterligere når de nye læreplanene trer i kraft i 2020. Stortingsmelding ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke et utvalg av samfunnsfaglærere sine bærekraftdidaktiske refleksjoner, samt å studere hvordan deres egne holdninger innenfor bærekraftsproblematikken og deres utdanningsfilosofiske ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)