Abstract
Sammendrag
I oppgaven setter jeg søkelys på hvordan god ledelse og organisering kan bidra til bærekraftig læring og varig kompetanseutvikling i internasjonale utdanningsprosjekter.
Som del av Norges internasjonale engasjementer innen ulike fagområder har det vært gjennomført en rekke prosjekter med målsetting å undervise lokale ressurser. Kompetanseoverføringen er ment å være utviklingsfremmende for den nasjonen det gjelder og de menneskene som bor der.
Jeg ønsker med min oppgave å skape refleksjon rundt hva disse prosjektene skaper og legger igjen etter seg. Hva er den egentlige hensikten og hvordan påvirker den muligheten for å skape bærekraftig læring? Hvilke utfordringer står en ovenfor når en skal lede, organisere og gjennomføre utdanningsprosjekter internasjonalt og i hvilken grad fører utdanningsprosjekter til varig lokal kompetansebygging.
Empirien i oppgaven er hentet fra et utdanningsprosjekt kalt ”anestesiprosjektet” som ble gjennomført ved Balkh Hospital i Mazar-e-Sharif i Nord-Afghanistan i perioden fra 2006 til 2012. Jeg var selv deltager i prosjektet i ca 4 år.
Jeg har valgt en kvalitativ design på undersøkelsen og intervjuet 6 personer relatert til anestesiprosjektet, 4 afghanske og 2 norske.
Formålet var å samle relevante opplysninger på forskningsfeltet gjennom informantenes egne beskrivelser.
Gjennom arbeidet med oppgaven har jeg bearbeidet resultatet fra intervjuene og analysert disse opp mot aktuell teori om organisasjon, ledelse og læring.
Jeg har gjennom refleksjon og analyse beskrevet faktorer som har betydning for at utdanningsprosjekter internasjonalt skal kunne gi bærekraftig læring og varig lokal kompetanseutvikling.
Sentrale faktorer som fremkommer i oppgaven og som kan ha betydning for bærekraftig læring og varig kompetanseutvikling er organisasjonstilknytning, forankring, personlig mestring, fleksibel ledelse med faglig kompetanse, kulturforståelse og kontinuitet.
Hensikten med analyse og beskrivelse av slike faktorer er et håp om at oppgaven kan ha relevans for andre som skal planlegge, lede og gjennomføre lignende prosjekter.