Abstract
Bærekraftig utvikling er ett av tre temaer som Kunnskapsdepartementet (2016) vil fokusere på fremover. Denne oppgaven har benyttet diskursteorien til Laclau og Mouffe og dets analyseverktøy for å undersøke problemstillingen: hvilke sentrale diskurser med relevans for bærekraftig utviklig kan identifiseres i samfunnsfagslærebøker for videregående skole? Bærekraftig utvikling vil si en utvikling som tilfredstiller dagens behov, samtidig som det ikke ødelegger for behovet til fremtidige generasjoner. Forskning viser at læreboka fortsatt er en viktig ressurs i norske klasserom. Derfor har oppgaven analysert seks norske lærebøker med hovedvekt fra samfunnsfag, samt naturfag, på VG1-trinnet for å undersøke hvordan lærebøkene fremstiller begrepet, og hvilke problemer og løsninger som presenteres. I tillegg har oppgaven sett på hvordan begrepet bærekraftig utvikling er belyst og om det er en tverrfaglig tilnærming til emnet i lys av UNESCOs definisjon. Oppgaven har et sosialkonstruktivistisk utgangspunkt, og en hypotese er at ved å se på hvordan det snakkes om bærekraftig utvikling, kan man si noe om hvordan det undervises i emnet. Det ble identifisert tre sentrale diskurser som hver sammenfaller med de tre fokusområdene fra UNESCO, og som kjemper om å tillegge bærekraftig utviklig sin egen fortelling. Det er en økonomidiskurs som vektlegger økonomisk vekst og teknologisk utvikling for å eliminere fattigdom og klimaproblemer. Den andre er ulikhetsdiskursen som mener fattigdom må fjernes før vi kan se på miljøet eller økonomisk vekst, og at det i stor grad er de rike landenes skyld at fattigdom opprettholdes. Til slutt kommer miljø- og klimadiskursen som mener økonomisk vekst ikke kan fortsette på bekostning av miljøet, og individet selv må ta ansvar for å kutte i handel og forbruk. Bærekraftig utvikling forstås på bakgrunn av miljø- og klimaspørsmål i alle lærebøkene som er analysert. Tverrfagligheten i bøkene som er analysert kan ikke sies å være i tråd med UNESCO sine anbefalinger. Formålet til oppgaven er å vise lærere hvilke muligheter og utfordringer som ligger i de ulike samfunnsfaglige temaene for å realisere målet om utdanning for bærekraftig utvikling.