Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 1429-1448 of 2024
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2021)We know from previous research that teacher questions can influence reading comprehension development; however, we know less about the reading processes that are required of students through the use of questions. The present ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker bruken av lesestrategier i Engelsk Vg1, siste obligatoriske år med Engelsk i videregående skole i Norge. Den følger opp en tidligere oppgave som viser at leseinstruksjoner på Vg1 ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Denne kvalitative oppgaven undersøker bruken av lesestrategier i det obligatoriske engelskfaget på norske videregående skoler. Gjennom fenomenologisk forskningsdesign undersøker den til hvilken grad lesestrategier blir ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2013)There has been debate on the re-use of qualitative data in the social sciences for more than a decade now. However, video data are rarely explicitly discussed in this regard, even though new media pose both new opportunities ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)This chapter focuses on challenge and reciprocity in researcher–student collaborative labour (Zigo 2001) in a large multilingual secondary school in Sweden. The school was recruited for a larger longitudinal study of ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2020)In this PhD thesis I study recontextualizations of environmental ethical values in moral education. The three considered values, claimed by United Nations within the Sustainable Development Agenda, are the concerns for ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)The purpose of this study is to contribute insights into strategic work in an educational reform context. Empirical data were collected from four cases in Norway, where the national educational authority recently initiated ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)In this article, we explore how values in education are negotiated and partly redefined by teachers, school leaders and local administrators with data use and accountability. Two dilemmas are prominent for the teachers: ...
-
Redefining School Literacy. Prominent literacy practices across subjects in upper secondary school (Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2014)This thesis on school literacy focuses on how students employ different texts within classroom contexts. Based on a methodological, analytical, and theoretical foundation in New Literacy Studies (NLS), it explores how ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Min hensikt med oppgaven er å belyse mulighetene som ligger i å engasjere skoleledelsen i utvikling, fortolkning og bruk av vurderingsresultater fra Nasjonale prøver og internasjonale tester. Innsikt i utdanningsteori og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Problemstillinga eg undersøkjer i denne masteroppgåva er: «Kva kjenneteiknar den reflekterande skrivinga til eit utval elevar på ungdomssteget?» Bakgrunnen for studien er at «refleksjon» har fått auka tyding i kompetansemåla ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne masteroppgaven har hatt som tema å undersøke hvordan et utvalg elever fra videregående skole besvarer en skriftlig refleksjonsoppgave. Den skriftlige refleksjonsoppgaven er basert på kompetansemålet om at elevene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av hvordan verktøy i veiledning kan bidra til profesjonell utvikling hos lærerstudenter. Formålet med studien er å undersøke bruken av begreper, teori og guide fra verktøyet ...
-
Reform i skolen - der plan møter praksis En casestudie om skolelederes arbeider med en ny læreplan (Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)Vi har gjennomført en casestudie for å utforske hva skoleledere kan gjøre for å skape endring i skolen ved innføring av nye reformer. Fenomenet i casestudien er endring. For å få svar på problemstillingen har vi intervjuet ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)Vi har gjennomført en casestudie for å utforske hva skoleledere kan gjøre for å skape endring i skolen ved innføring av nye reformer. Fenomenet i casestudien er endring. For å få svar på problemstillingen har vi intervjuet ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)This paper investigates how Norwegian school principals prepared to carry out the LK20 reform process. The importance of school principals and middle-level leaders as enactors of change efforts results from their close ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2003)Hovedspørsmålet i oppgaven er hvordan IKT skal bli en naturlig og integrert del innenfor grunnskolens geografiundervisning i 8. klasse ved at IKT koples til læringsmål og faginnhold i geografifaget. I denne oppgaven drøftes ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)En av de største nyvinningene i læreplanverket LK06 var de grunnleggende ferdighetene. Ved å legge disse fem ferdighetene til grunn for formuleringen av kompetansemålene i samtlige fag i grunnutdanningen, ble disse bærende ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Begrepet retorikk kom inn i norsk skole med K06, og har blitt ytterliggere vektlagt i LK20. Skriftlig retorisk analyse er en ofte gitt oppgave på skriftlig eksamen i norsk, og formålet med denne studien har i lys av dette ...