Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 1343-1362 of 2023
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2016)Denne oppgaven er et kvalitativt casestudie som ser på om man som leder kan drive et pedagogisk utviklingsarbeid ut fra en demokratisk tankegang. For å svare på problemstillingen har vi intervjuet to skoleledere og tre ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Det har vært tradisjon for å hevde at Aasens begrunnelse for landsmålet var tredelt. Allikevel er det den nasjonale og sosiale begrunnelsen som stadig blir trukket fram i diskusjonen om Aasens motivasjon for språkarbeidet. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)I dette masterprosjektet belyser jeg hvilke verdier og avgjørelser som ligger til grunn for livsmestringsundervisningen til et utvalg samfunnskunnskapslærere på videregående skole gjennom fire semi-strukturerte intervjuer. ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)Adequate self-efficacy is useful for motivating individuals to engage in continued improvement. This study explores the potential antecedents of instructional self-efficacy beliefs among Norwegian student teachers attending ...
-
Perspectives on Learning and their Implications for the Ethics Education Part of Religious Education (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)Some national syllabuses of religious education (RE) include aspects of ethics. Since ethics education or moral education (ME) as an international research field has been strongly influenced by theories of development and ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)This chapter reports a doctoral study (Brevik, 2015) that investigated the practices involved in developing reading comprehension in English as a second language in upper secondary school; focusing specifically on reading ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)This chapter summarizes a doctoral study (Lund, 2003) that investigated teachers of English in Norwegian Senior High schools and their use of Information and Communication Technologies (ICT). The aim was to examine how ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)PISA-undersøkelsene har det siste tiåret vært toneangivende for nordisk utdanningspolitikk og deler av utdanningsforskningen, og offentliggjøringen av elevenes resultater møtes med stor interesse av media. Det som derimot ...
-
(Research report / Forskningsrapport, 2023)PISA (Programme for International Student Assessment) er en internasjonal, komparativ undersøkelse av 15-åringers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing. Hensikten med PISA-undersøkelsen er å vurdere hvor godt elever ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)We experience the emergence of a global educational reform movement, where the OECD (Organization for Economic Cooperation and Development) through its project PISA (Programme for International Student Assessment) has ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)PISA, The Programme for International Student Assessment, was initiated by the OECD (Organization for Economic Cooperation and Development) in 2000 and has since then dramatically changed educational debates as well as ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)PISA (Programme for International Student Assessment) is one of two large scale international comparative projects of student assessment that now exert considerable influence upon schoolscience education policy, the other ...
-
PISA’s computer-based assessment of science (CBAS) : gjennomføring og norske resultater våren 2005 (Series issue / Seriehefte, 2006)Rapporten omhandler en undersøkelse av 15-åringers kompetanse i naturfag ved hjelp av en faglig test på PC. Våren 2005 deltok 315 norske 15-åringer fra 40 skoler i PISAs Computer-based Assessment of Science (CBAS). ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)In this chapter, central ideas of Mixed Methods Research are presentedin which qualitative and quantitative research methods are combined or integrated.In addition to the explanation of common Mixed Methods terminology, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Temaet for avhandlingen er plenumssamtalen i samfunnsfag. Problemstillingen som belyses er: Hvordan begrunner en samfunnsfagslærer sin bruk av plenumssamtaler, og hvilke erfaringer har elever med denne undervisningsformen? ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Temaet for avhandlingen er plenumssamtalen i samfunnsfag. Problemstillingen som belyses er: Hvordan begrunner en samfunnsfagslærer sin bruk av plenumssamtaler, og hvilke erfaringer har elever med denne undervisningsformen? ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Når elever begynner på ungdomstrinnet, er begynneropplæringen avsluttet. De er i gang med den såkalte andre leseopplæringen. Målet med denne oppgaven er å besvare problemstillingen Hvordan foregår leseopplæringen i norskfaget ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2018)This article addresses the policy implications of participation in international large-scale assessments (ILSAs), particularly the Programme for International Student Assessment (PISA), and the ways in which such implications ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)Assessment of foreign/second language (L2) oral proficiency is known to be complex and influenced by the local context. In Sweden, extensive assessment guidelines for the National English Speaking Test (NEST) are offered ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)The main purpose of a current Norwegian educational policy is to stimulate secondary learners’ basic skills. This study focuses on writing skills in schools’ content areas. Teachers’ collaborative activities across school ...