Abstract
Temaet for avhandlingen er plenumssamtalen i samfunnsfag. Problemstillingen som belyses er: Hvordan begrunner en samfunnsfagslærer sin bruk av plenumssamtaler, og hvilke erfaringer har elever med denne undervisningsformen? Formålet er å undersøke om elevers erfaringer med plenumssamtaler samsvarer med lærerens intensjoner, og om bruken av slike samtaler fra et lærer- og elevperspektiv vurderes som en læringsskapende metode i faget. Temaet har teoretisk tilknytning til det sosiokulturelle læringsperspektivet og begrepet om situert læring. Teori og eksisterende forskning rundt den ideelle plenumssamtalen, samt vanskeligheter knyttet til denne, danner også utgangspunkt for avhandlingen, i tillegg til plenumssamtalens relevans i forbindelse med læreplanen. Videre utgjør kvalitative forskningsintervjuer den metodiske tilnærmingen i avhandlingen. Dataene er blitt samlet inn gjennom et gruppeintervju med fem ekstroverte elever, et med fem introverte elever og et med læreren deres. Begrepene ekstrovert og introvert operasjonaliseres senere. Avhandlingen bygger dermed på et kvalitativt datamateriale som blir tolket i en tematisk innholdsanalyse. Forskningens resultater viste at elevene lærer mest av plenumsdiskusjoner, at det de lærer er å drøfte og å være åpne og tolerante, og at de lærer mest av å delta aktivt. Ekstroverte elever favoriserte å argumentere for egne syn, mens de introverte foretrakk å bli tildelt roller, eller diskutere i mindre grupper. De introverte forbandt oftere negative følelser med metoden enn de ekstroverte. Kompetanseforskjeller kan virke demotiverende for de introverte, og plenumsdiskusjoner kan være for vanskelig for de svake. Samtalene gir størst læringsutbytte når de gjelder temaer elevene har kunnskap om og interesse for. Læringsmiljø, lærer-elev-relasjonen og respons og anerkjennelse er viktig for at de introverte skal delta i plenum. Funnene vil kunne ha følgende implikasjoner for praksis; Man bør bruke plenumssamtalen i forbindelse med temaer som kan drøftes, som man kan stille åpne spørsmål rundt og som elevene er interesserte i, men man bør først forsøke å minske gapet i elevens faglige kompetanse og tilrettelegge for et læringsmiljø preget av trygghet og toleranse, og som fungerer som et faglig forum. Bruk av roller eller diskusjoner i mindre grupper kan være en måte å engasjere flere til å delta på, og videre er det viktig at læreren forholder seg nøytral til temaene, etablerer gode relasjoner til elevene og gir bekreftende tilbakemeldinger.