Abstract
Når elever begynner på ungdomstrinnet, er begynneropplæringen avsluttet. De er i gang med den såkalte andre leseopplæringen. Målet med denne oppgaven er å besvare problemstillingen Hvordan foregår leseopplæringen i norskfaget i tre klasser på åttende trinn? Elevene skal kunne skape mening fra tekster de møter både i og utenfor skolen, og dette krever mer enn gode avkodingsferdigheter. Tekstene de møter i de ulike fagene vil øke i vanskegrad, og dermed øker også behovet for at elevene rustes til å møte disse på en måte som sørger for best mulig leseforståelse. I denne studien har jeg vært spesielt interessert i å vise hvordan disse lærerne underviser i lesestrategier i denne opplæringen. Samtidig undersøker jeg også å undersøke eventuelle utfordringer som forbindes med denne type undervisning. Problemstillingen besvares gjennom kvalitativ observasjon av tre undervisningstimer, men ses også i lys av forskning og teori om leseforståelse, lesestrategier, undervisning i lesestrategier og til slutt utfordringer i undervisningen. Studien bygger på datamateriale hentet fra LISA-studien. LISA står for Linking Instruction and Student Achievement, og er en studie tilknyttet ILS - Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. De ulike kategoriene ble til med utgangspunkt i det foreliggende materialet. Funnene mine viser at det foregår leseopplæring i de aktuelle klassene, men denne fortoner seg svært forskjellig. Alle lærerne retter eksplisitt fokus mot elevenes leseferdigheter, men i varierende grad. I en av timene arbeides det implisitt med elevenes leseferdigheter ved at det meste av forståelsesarbeidet foregår gjennom ulike undervisningsaktiviteter. I de andre to timene er er eksplisitt strategiundervisning mer fremtredende. Men selv om lærere besitter mye kunnskap om strategier, tyder mye på at lærerne likevel trenger veiledning for å iverksette en effektiv strategiopplæring. I timene der den eksplisitte undervisningen er mest fremtredende, organiseres undervisningen med bakgrunn i tre lesefaser. Selv om lærere anbefales i undervise med utgangspunkt i disse fasene, indikerer funnene mine at en slik inndeling også kan by på utfordringer.