Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 1280-1299 of 2024
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2016)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Denne masteroppgaven er et innspill i debatten om kvalitet i utdanningen. Kvalitet, evaluering og ansvar er sentrale tema i utdanningspolitisk sammenheng og i skolens hverdag. Søkelyset rettes mot nye system for evaluering; ...
-
Nye vurderingssystemer - ny kurs for skoleledere? : ledelsesstrategier, ansvarliggjøring og kontroll (Master thesis / Masteroppgave, 2005)SAMMENDRAG AV MASTEROPPGAVEN I UTDANNINGSLEDELSE TITTEL: NYE VURDERINGSSYSTEMER – NY KURS FOR SKOLELEDERE? Ledelsesstrategier, ansvarliggjøring og kontroll. AV: Mona ANDERSEN Monica DELLEMYR og Mette Rollum ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Denne kvalitative studien har undersøkt bruken av nyheter i samfunnsfagundervisningen. Oppgaven baserer seg på semistrukturerte intervjuer av fire lærere ved fire ulike skoler. Mer spesifikt er problemstillingen for oppgaven: ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Nyheter har en sentral plass i dagens informasjonssamfunn, og mediene har en økende rolle i sosialiseringen av barn og unge. Samtidig integreres nyheter som en naturlig del av skolehverdagen, og nyheter brukes ofte for å ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Nyheter har en sentral plass i dagens informasjonssamfunn, og mediene har en økende rolle i sosialiseringen av barn og unge. Samtidig integreres nyheter som en naturlig del av skolehverdagen, og nyheter brukes ofte for å ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Oppgaven omhandler læreres bruk av nyhetsartikler i samfunnsfagundervisning, noe som utforskes gjennom problemstillingen; Hvordan benytter lærere nyheter i samfunnsfagundervisningen på VGS, og hvilke begrunnelser har de ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Målet med denne studien har vært å svare på problemstillingen: Hvordan opplever tre nylig innflyttede minoritetselever overgangen til matematikkundervisningen i Norge? Det blir stadig flere elever med minoritetsbakgrunn ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan fremstillingen av nynorsk som sidemål har endret seg i grunnbøkene til to læreverk til ungdomstrinnet skrevet til henholdsvis Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)I Norge har vi to sidestilte målformer, bokmål og nynorsk. Helt siden jamstillingsvedtaket i 1885 har det vært mye debatt og et stadig endret styrkeforhold mellom målformene. Med denne masteroppgaven ønsker jeg å se på ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Emne og problemstillinger: Jeg valgte å skrive om nynorsk som sidemål i grunnskolen i Oslo fordi jeg er opptatt av språk- og skolepolitikk, og fordi jeg oppfatter emnet som svært aktuelt. Tidligere forskning tyder på at ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke tekstutvalget på nynorsk ved studieforberedende utdanningsprogram i videregående skole gjennom å fokusere på tekstsamlinger som inngår i lærebøker laget til Læreplanen for ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke muligheter og utfordringer lærere opplever i sidemålsundervisningen. Oppgaven tar utgangspunkt i nynorsk som sidemål, knyttet til minoritetsspråklige elever ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2016)Når elever skriver tekster i norskfaget, får de ofte skriftlige tilbakemeldinger fra norsklærer. Responsforskning viser at elevene i stor grad leser og verdsetter slike tilbakemeldinger, men at noen typer tilbakemeldinger ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2019)
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2019)
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2019)
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)Over the last decade, the lack of qualified teachers in schools has been the subject of both research and political debate in many countries. In this study, we have investigated the factors that predict beginning teachers’ ...