Original version
Nordic Journal of Literacy Research. 2016, 2, 1-28, DOI: http://dx.doi.org/10.17585/njlr.v2.188
Abstract
Når elever skriver tekster i norskfaget, får de ofte skriftlige tilbakemeldinger fra norsklærer. Responsforskning viser at elevene i stor grad leser og verdsetter slike tilbakemeldinger, men at noen typer tilbakemeldinger er til større hjelp enn andre. Denne artikkelen presenterer en studie som undersøker hvilke lærerkommentarer elever på ungdomstrinnet finner nyttige og mindre nyttige. Det empiriske materialet består av en spørreundersøkelse besvart av 159 elever fra 10.trinn i norsk ungdomsskole på grunnlag av en spesielt tilrettelagt tilbakemeldingssituasjon. Resultatene av spørreundersøkelsen viser at elevene foretrekker lærerkommentarer på globale tekstnivå og kommentarer som er spesifikke med klart formulert hva eleven bør gjøre og hvorfor. Elevene setter pris på ros, men også kritiske kommentarer vurderes som nyttige. Resultatene drøftes med bakgrunn i tidligere forskning på området.