Finn publiseringsdato
Viser treff 1-20 av 435
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)1. Problemområde. Bakgrunnen for oppgaven er å sette lys på den forskjel som er mellom gutter og jenter i lesing- og skriving. Hva har skjedd siden gutter nå leser og skriver betydelig dårligere enn jentene. Likestillingsmessig ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)1) Et av de mange tiltakene som skal bidra til å styrke implementeringen av pedagogisk bruk av IKT i skolen er prosjekt Lærende nettverk, et sentralt tiltak i porteføljen for Program for digital kompetanse 2004-2008. ...
-
Læring, ledelse og kompetanseutvikling : studie av en skole som anses som god av skolemyndighetene (Master thesis / Masteroppgave, 2005)Problemstilling: Hvordan arbeider ledelsen med kompetanseutvikling på en skole som myndighetene anser som god? Hvordan snakkes det om kompetanse? Hvilke læringsprosesser legger ledelsen opp til? Åtte land deltar i en ...
-
"Nei, jeg synes ikke det er noe ålreit" : en analyse av interaksjon i et lederteamBegrenset tilgang (Master thesis / Masteroppgave, 2005)1. Problemstilling: Tema for denne Masteroppgaven er ledelse som sosiokulturell aktivitet, og vi analyserer interaksjonen i et lederteam ved en bonusskole. Problemstillingen lyder: Hva kjennetegner lederteamets samhandling ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)1. Problemområde / problemstilling: Vår hovedproblemstilling i masteroppgaven er følgende: Hvordan er forholdet mellom kommunal styring og autonomi på skolenivå relatert til arbeid med kvalitetsutvikling av og i skoler ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Denne mastergradsoppgavens tema er skoleeiers ledelse av utvikling i skolen. Problemstillingen vi ønsker å belyse er: •Bidrar skoleeiers ledelse av skolen til læring og utvikling i skolen? Studien er tilknyttet det ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)1. Problemstilling: Hvordan kommer pedagogisk ledelse til uttrykk i en skole som iverksetter aksjonslæring- på organisasjonsnivå, ledernivå, teamnivå og elevnivå? Teoribakgrunn: • Pedagogisk ledelse i et relasjonelt ...
-
Strategi og/eller kommunikasjon : en ledelsespraksis som gir gode endringsprosesserBegrenset tilgang (Master thesis / Masteroppgave, 2005)Presentasjon av tema Denne masteroppgaven retter fokus mot hvilke strategier og hva slags kommunikasjon ledelsen har tatt i bruk på en videregående skole som er preget av gode endringsprosesser. Oppgaven er basert på en ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Problemstilling: Tema for masteroppgaven er ledelse av endringsprosesser i skolen. Problemstillingen er todelt: 1. Hvordan utøves ledelse av endringsprosesser i en skole der myndighetene vurderer endringene som ...
-
Nye vurderingssystemer - ny kurs for skoleledere? : ledelsesstrategier, ansvarliggjøring og kontroll (Master thesis / Masteroppgave, 2005)SAMMENDRAG AV MASTEROPPGAVEN I UTDANNINGSLEDELSE TITTEL: NYE VURDERINGSSYSTEMER – NY KURS FOR SKOLELEDERE? Ledelsesstrategier, ansvarliggjøring og kontroll. AV: Mona ANDERSEN Monica DELLEMYR og Mette Rollum ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Hva er en god skole? Hvordan blir gode skoler gode? Blir gode skoler gode fordi de har gode ledere? Hvis vi antar at skoler blir gode fordi de blir ledet av gode ledere, hva særpreger i så fall denne lederen og den praksis ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)I en globalisert verden er kravene til effektivitet og omstilling av essensiell betydning i utdanningssektoren. Rektorene hverdag er kompleks med mange oppgaver som kjemper om oppmerksomheten. For å imøtekomme alle endringene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Ledelse av flerkulturelle skoler er et tema som har opptatt oss i flere år både fordi vi har arbeidet med minoritetsspråklige barn i skolen og på kommunenivå, og fordi vi har tatt etter- og videreutdanning i migrasjonspedagogikk, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Masteroppgaven er tematisk orientert mot språket som brukes av tre skoleledere ved en grunnskole som er anerkjent som god av myndighetene. Med anerkjent som god menes i denne sammenheng demonstrasjonsskole. Problemstillingen ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Forskningsspørsmål: Bidrar skoleeiers kompetanseløft overfor skolelederne til at skolene får mulighet for å utvikle seg til lærende organisasjoner? Fokus for min undersøkelse har vært å analysere hvilke planer og hvilke ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Problemstilling Min problemstilling i dette prosjektet har vært Hvordan oppfatter skoleledere sin lederrolle i forhold til kommunens visjon og ledelsesperspektiv i en samfunnsaktiv kommune? For å konkretisere dette ble det ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Problemstillinger: 1.Hvilke aspekter av makt kommer til syne på Lotusdalen skole ut fra et relasjonelt perspektiv på ledelse? 2.Hvilke aspekter av tillit kommer til syne på Lotusdalen skole ut fra et relasjonelt perspektiv ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Gjennom Stortingsmelding 30 (2003-2004) ”Kultur for læring” har skolelederen fått i oppdraget å utvikle en skole som i mye større grad er en organisasjon som lærer av egen praksis. Perspektivet er løftet fra elevenes læring ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Hvordan karakteriserer og begrunner skoleledere medarbeidersamtaler som de opplever som gode? Med utgangspunkt i interessen for samtalen generelt og medarbeidersamtalen spesielt, har jeg i denne studien valgt å snakke med ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Problemområde/problemstilling: Problemstillingen i oppgaven er: Hvilke strategier tar skolen i bruk for å skape endring i arbeidet mot en bærekraftig skole? Oppgaven er en undersøkelse fra en videregående skole som har ...