Browsing Utdanningsledelse by Issue Date
Now showing items 1-20 of 435
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Problemstilling: Tema for masteroppgaven er ledelse av endringsprosesser i skolen. Problemstillingen er todelt: 1. Hvordan utøves ledelse av endringsprosesser i en skole der myndighetene vurderer endringene som ...
-
Nye vurderingssystemer - ny kurs for skoleledere? : ledelsesstrategier, ansvarliggjøring og kontroll (Master thesis / Masteroppgave, 2005)SAMMENDRAG AV MASTEROPPGAVEN I UTDANNINGSLEDELSE TITTEL: NYE VURDERINGSSYSTEMER – NY KURS FOR SKOLELEDERE? Ledelsesstrategier, ansvarliggjøring og kontroll. AV: Mona ANDERSEN Monica DELLEMYR og Mette Rollum ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Hva er en god skole? Hvordan blir gode skoler gode? Blir gode skoler gode fordi de har gode ledere? Hvis vi antar at skoler blir gode fordi de blir ledet av gode ledere, hva særpreger i så fall denne lederen og den praksis ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)1. Problemområde / problemstilling: Vår hovedproblemstilling i masteroppgaven er følgende: Hvordan er forholdet mellom kommunal styring og autonomi på skolenivå relatert til arbeid med kvalitetsutvikling av og i skoler ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Denne mastergradsoppgavens tema er skoleeiers ledelse av utvikling i skolen. Problemstillingen vi ønsker å belyse er: •Bidrar skoleeiers ledelse av skolen til læring og utvikling i skolen? Studien er tilknyttet det ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)1. Problemstilling: Hvordan kommer pedagogisk ledelse til uttrykk i en skole som iverksetter aksjonslæring- på organisasjonsnivå, ledernivå, teamnivå og elevnivå? Teoribakgrunn: • Pedagogisk ledelse i et relasjonelt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)1) Et av de mange tiltakene som skal bidra til å styrke implementeringen av pedagogisk bruk av IKT i skolen er prosjekt Lærende nettverk, et sentralt tiltak i porteføljen for Program for digital kompetanse 2004-2008. ...
-
Læring, ledelse og kompetanseutvikling : studie av en skole som anses som god av skolemyndighetene (Master thesis / Masteroppgave, 2005)Problemstilling: Hvordan arbeider ledelsen med kompetanseutvikling på en skole som myndighetene anser som god? Hvordan snakkes det om kompetanse? Hvilke læringsprosesser legger ledelsen opp til? Åtte land deltar i en ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)1. Problemområde. Bakgrunnen for oppgaven er å sette lys på den forskjel som er mellom gutter og jenter i lesing- og skriving. Hva har skjedd siden gutter nå leser og skriver betydelig dårligere enn jentene. Likestillingsmessig ...
-
"Nei, jeg synes ikke det er noe ålreit" : en analyse av interaksjon i et lederteamRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2005)1. Problemstilling: Tema for denne Masteroppgaven er ledelse som sosiokulturell aktivitet, og vi analyserer interaksjonen i et lederteam ved en bonusskole. Problemstillingen lyder: Hva kjennetegner lederteamets samhandling ...
-
Strategi og/eller kommunikasjon : en ledelsespraksis som gir gode endringsprosesserRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2005)Presentasjon av tema Denne masteroppgaven retter fokus mot hvilke strategier og hva slags kommunikasjon ledelsen har tatt i bruk på en videregående skole som er preget av gode endringsprosesser. Oppgaven er basert på en ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Kvantitativ måling og kvalitativ fortolkning av selvregulert læring Norske politikere viser ofte til OECDs PISA-undersøkelser når de skal si noe om tilstanden i norsk skole. Skoleledere må i økende grad forholde seg til ...
-
IKT og ledelse : hvordan er oppfatningen om ledelse i en skole der IKT er integrert som et verktøy (Master thesis / Masteroppgave, 2006)Problemstilling: Hvordan er oppfatninga om ledelse i en skole der IKT er integrert som et verktøy. Jeg har undersøkt oppfatningen om ledelse i Godøy skole. Skolen er av departementet utnevnt til bonusskole 2002 for blant ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)PROBLEMOMRÅDE/PROBLEMSTILLING: Problemstillingen i oppgaven er: Hva skjer når rektor initierer aksjonslæring for å endre lærernes undervisningspraksis i leseopplæring? Oppgaven er en undersøkelse av et aksjonslæringsprogram ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)1. Problemstilling og bakgrunn for valg av oppgave Oppgavens problemstilling er: "Hvilken betydning har elevorganisering og ledelse for lærersamarbeidets innhold og form?" Jeg studerer altså lærersamarbeid i forhold ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)I denne masteroppgaven undersøker jeg mulige strategier rektor kan velge når skolen skal utforme en beredskap mot mobbing. Tittelen, det er relasjoner det går på, har jeg hentet fra intervjuet med Kaja, en av rektorene som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Tema for oppgaven er oppfatninger om skoleledelse, basert på tre rektorers fortellinger om hva de oppfatter som god skoleledelse. Oppgavens problemstilling er - Hva oppfatter skoleledere om god ledelsespraksis? De tre ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Oppgavens problemstilling. I februar 2002 reiste jeg sammen med norske, svenske og finske rektorkollegaer på min første studietur til Auckland i New Zealand. New Zealand trekkes ofte sammen med Australia, fram som eksempler ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Problemstilling Min problemstilling i dette prosjektet har vært Hvordan oppfatter skoleledere sin lederrolle i forhold til kommunens visjon og ledelsesperspektiv i en samfunnsaktiv kommune? For å konkretisere dette ble det ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Problemstillinger: 1.Hvilke aspekter av makt kommer til syne på Lotusdalen skole ut fra et relasjonelt perspektiv på ledelse? 2.Hvilke aspekter av tillit kommer til syne på Lotusdalen skole ut fra et relasjonelt perspektiv ...