Abstract
Problemstillinger:
1.Hvilke aspekter av makt kommer til syne på Lotusdalen skole ut fra et relasjonelt perspektiv på ledelse?
2.Hvilke aspekter av tillit kommer til syne på Lotusdalen skole ut fra et relasjonelt perspektiv på ledelse?
Til å belyse problemstillingene har vi har benyttet kvalitativ metode. Dataene er generert fra deltakende observasjon og to intervjuer hvorav det ene er gruppeintervju med skolens ledelse.
Som kilder har vi hovedsakelig benyttet:
Jorunn Møller (1996): Lære å/og lede. Dilemmaer i skolehverdagen
Jorunn Møller (2004): Lederidentiteter i skolen – posisjonering, forhandlinger og tilhørighet
Sølvi Lillejord (2003): Ledelse i en lærende skole
Otto Laurits Fuglestad og Sølvi Lillejord (1997): Pedagogisk ledelse – et relasjonelt perspektiv
Tian Sørhaug (1996): Om ledelse. Makt og tillit i moderne organisering
Tian Sørhaug (2004): Managementalitet og autoritetens forvandling. Ledelse i en kunnskapsøkonomi.
Anthony Giddens (1997): Modernitetens konsekvenser
Resultater:
Vi oppdaget fire områder som utpekte seg i intervjuene og observasjonen: hvordan beslutninger fattes, organisasjonsbygging, kommunikasjon i fellesmøte og endringspross/gammel skolekultur.
I disse områdene har vi funnet aspekter av makt og tillit i forhold til ledelse i et relasjonelt perspektiv.