• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Utdanningsledelse
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Utdanningsledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ledelsesaspekter ved endringsforløp : "man høster som man sår"

Bjoner, Helga
Master thesis
View/Open
Masteroppgave_Helga_Bjoner.pdf (717.6Kb)
Year
2006
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-14038

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Utdanningsledelse [298]
Abstract
Problemområde/problemstilling:

Problemstillingen i oppgaven er:

Hvilke strategier tar skolen i bruk for å skape endring i arbeidet mot en bærekraftig skole?

Oppgaven er en undersøkelse fra en videregående skole som har gått fra å være en skole truet av nedlegging til å bli en videregående skole som har blitt attraktiv for både elever og lærere. Leder og utviklingsleder, lærere og elever deltar i undersøkelsen. Det har blitt foretatt enkeltintervjuer og gruppeintervjuer blant informantene, i tillegg dokumentasjonsanalyse og egne observasjoner.

Masteroppgaven er delt inn i fire hoveddeler; en presentasjon av Ørn videregående skole, en teoridel, en metodedel og en empiridel. I tillegg er det et innledende og et avsluttende kapittel hvor jeg trekker konklusjoner.

Den teoretiske tilnærmingen er knyttet til områdene ledelse og organisasjonslæring. Innenfor området ledelse tas det utgangspunkt i sentrale begrep om skoleledelse i den nasjonale kontekst, hvor et sentralt begrep i styringsdokumentene er bærekraftig skole.

Metode

Den vitenskapsteoretiske tilnærmingen i oppgaven er forankret i hermeneutikken og den metodiske tilnærmingen er kvalitativ. Informantene ble intervjuet med utgangspunkt i en mal for det semistrukturerte intervju. To av intervjuene var med en person av gangen og to av intervjuene ble foretatt i gruppe.

Data og kilder:

Dataene er hentet fra intervjuer, dokumentasjonsanalyse og egne observasjoner. Funnene er drøftet opp mot den presenterte teorien om ledelse og organisasjonslæring.

Resultat og hovedkonklusjoner:

Det empiriske materialet gir grunnlag for å hevde at skolens valg av strategier viser at den må kunne sies å være bærekraftig. Ledelsen er bevisst på at kravene til en bærekraftig skole er under stadig endring, noe som ytterligere bekrefter at den er bærekraftig.

Andre sentrale funn:

• Skolen har fokus på målrettet arbeid og arbeider bevisst rundt skolens svake og sterke sider. Intervjuene av ledere, lærere og elever bekrefter dette, samtidig som skolen også hadde plandokumenter som beskrev det samme.

• Omsorg var viktig i endringsprosessen.

• Oppbygging av ledergruppe

• Differensiering og tilpasset opplæringsforløp

• Involvering av lærere og elever

• Kriseforståelse i forhold til endring.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisTemplatesAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Statistics

View Usage Statistics
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy