• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
Search 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Utdanningsledelse
  • Search
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Utdanningsledelse
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-100 of 362

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Gruppeveiledning - Læreres kompetanseutvikling og lederes tilrettelegging for profesjonsutvikling 
Desavis, Laurent (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av to skolers arbeid med gruppeveiledning. I studien undersøker vi hvordan gruppeveiledning kan bidra til læreres kompetanseutvikling og hvordan lederes tilrettelegging av ...
Tid for utvikling? Perspektiver på spenningsforhold i prosessene rundt arbeidstidsavtalen SFS2213 i videregående skole 
Sjamel-Hansen, Liv Marit (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Leder og veileder 
Sibeko, Guro Jabulisile (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av hvordan nyutdannede, nyansatte lærere opplever å ha en veileder som også er deres leder. Formålet med studien er å undersøke veilederens doble rolle ovenfor veisøkeren, ...
Gruppeveiledning - Læreres kompetanseutvikling og lederes tilrettelegging for profesjonsutvikling 
Salkjelsvik, Siri Ribøy (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av to skolers arbeid med gruppeveiledning. I studien undersøker vi hvordan gruppeveiledning kan bidra til læreres kompetanseutvikling og hvordan lederes tilrettelegging av ...
«Lean - kontinuerlig forbedring» som verktøy i skoleutvikling 
Ødegaard, Kjersti Løken (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Trykket på skoleutvikling har økt markant de senere årene, og Norge er intet unntak. Det er utviklet mange verktøy som skoler kan benytte i utviklingsarbeid, hvorav noen stammer fra kommersiell virksomhet. Denne studiens ...
Mentorordning for nytilsatte rektorer 
Skau, Øystein (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie der jeg undersøker hvilke erfaringer nytilsatte rektorer har med deltagelse i et mentorprogram. Studien ser også på hvordan skoleeier legitimerer og designer et slik mentorprogram. ...
Nystartet skole- rektors arbeid for å fremme motivasjon hos de ansatte 
Derakhshan, Masoumeh (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Kontekstualisering av digitaliseringsstrategier: Fra masteridé til klasserom 
Orskaug, Hulda Marie Røhne (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Hvordan er ledelse av arbeidet med innføringen av Kunnskapsløftet 2020 (LK20) distribuert, situert og erfart i profesjonsfelleskapet? - et empirisk eksempel fra reformarbeid på ungdomstrinnet 
Myhrvold-Hanssen, Mathias (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Dette er en kvalitativ studie av et reformarbeid på ungdomstrinnet. Formålet med studien er å utvikle kunnskap om ledelse av arbeidet med innføringen av Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Vår problemstilling er Hvordan er ledelse ...
Nyutdannede læreres opplevelse av utviklingsmuligheter, autonomi og tillit i skolen - og deres mellomleders opplevelse av sin håndtering av nyutdannede lærere Restricted Access
Evensen, June Margareth (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Mellomlederen som pedagogisk leder i ungdomsskolen 
Jacobsen, Anne Kjersti (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
"Det viktigste er å ha folka med seg" En kvalitativ studie av skoleeieres bidrag til profesjonsfellesskap og helhetlig skoleutvikling 
Liang, Bente Hauglin (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Det skoleeiere gjør, eller ikke gjør, har direkte eller indirekte betydning for elevenes læring. Tidligere forskning viser at skoleeiere har en viktig rolle både med tanke på å vise mål og retning, og når det gjelder å ...
«Det viktigste er å ha folka med seg» En kvalitativ studie av skoleeieres bidrag til profesjonsfellesskap og helhetlig skoleutvikling 
Sehl, Ingvild (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Det skoleeiere gjør, eller ikke gjør, har direkte eller indirekte betydning for elevenes læring. Tidligere forskning viser at skoleeiere har en viktig rolle både med tanke på å vise mål og retning, og når det gjelder å ...
Rektorers vurdering av de komplekse etiske dilemmaer og utfordringer de møter 
Vik, Bente (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven utforsker hvilke tanker og refleksjoner skoleledere har i møtet med etiske dilemmaer i skoleledelsens drift. Forskningsspørsmålene er: klarer skoleledelsen å ta både de pedagogiske, juridiske og etiske ...
Mellomlederen som pedagogisk leder i ungdomsskolen 
Sandberg, Thale Elise Løvås (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Skoleledelse som praksis under koronapandemien 
Kvalheim, Gro (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Hvordan er ledelse av arbeidet med innføringen av Kunnskapsløftet 2020 (LK20) distribuert, situert og erfart i profesjonsfelleskapet? - et empirisk eksempel fra reformarbeid på ungdomstrinnet 
Håkonsen, Hege (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Sammendrag Dette er en kvalitativ studie av et reformarbeid på ungdomstrinnet. Formålet med studien er å utvikle kunnskap om ledelse av arbeidet med innføringen av Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Vår problemstilling er Hvordan ...
Policy om profesjonsfellesskap, fra New Public Management til tillitsstyring? En dokumentstudie 
Ferreira, Marianne Gustavsen (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som undersøker hvordan staten styrer skolen gjennom policy om profesjonsfellesskap og hvordan en skoleeier oversetter denne policyen. Dokumentene som er valgt er kapitler fra ...
"Kvalitet vs drift?" Restricted Access
Pedersen, Hildegunn (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne studien er en casestudie av fire kommuner og formålet med studien er å utforske hvordan skoleeier arbeider med kvalitetsspørsmål, herunder også hvordan skoleeier utnytter nasjonale tilsyn i sitt arbeid med å utvikle ...
Ledelse av utviklingsarbeid ved innføring av fagfornyelsen høsten 2020 Restricted Access
Danneberg, Elin (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
1. august 2020 ble fagfornyelsen iverksatt ved alle landets skoler. Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av ledelsespraksis i forberedelsesfasen til innføring av Kunnskapsløftet 2020. Formålet er å beskrive, forstå ...
«Det viktigste er å ha folka med seg» En kvalitativ studie av skoleeieres bidrag til profesjonsfellesskap og helhetlig skoleutvikling 
Randen, Åslaug (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Sammendrag Det skoleeiere gjør, eller ikke gjør, har direkte eller indirekte betydning for elevenes læring. Tidligere forskning viser at skoleeiere har en viktig rolle både med tanke på å vise mål og retning, og når det ...
Hvordan er ledelse av arbeidet med innføringen av Kunnskapsløftet 2020 (LK20) distribuert, situert og erfart i profesjonsfelleskapet? - et empirisk eksempel fra reformarbeid på ungdomstrinnet 
Cannavo, Angelo Lund (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Dette er en kvalitativ studie av et reformarbeid på ungdomstrinnet. Formålet med studien er å utvikle kunnskap om ledelse av arbeidet med innføringen av Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Vår problemstilling er Hvordan er ledelse ...
«En undersøkelse av hvordan «det forberedte miljø» for ungdomstrinnet fremstilles i tre utgaver av Læreplan for montessoriskolen og mulige implikasjoner for pedagogisk ledelse» 
Magnussen, Patrick Andreas (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Sammendrag Dette er en kvalitativ studie av ulike utgaver av Læreplan for montessoriskolen. Formålet er å få økt kunnskap om av hva montessoripedagogikk for ungdomstrinnet er. Målet har vært å belyse det montessoripedagogiske ...
Hvor desentralisert er desentralisert ordning for kompetanseutvikling? En studie av samarbeid om skoleutvikling mellom skoleeier og skoleledere i tre kommuner 
Bolstad, Bjørn (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av hvordan skoleeiere og skoleledere samhandler om valg av områder for skoleutvikling innenfor desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen (dekomp). Studiens teoretiske ...
Skoleledelse som praksis under koronapandemien 
Nilsen, Mona Wessel (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Video av anerkjente lærere. Et virkemiddel for profesjonsutvikling? 
Mo, Ola Dyrhaug (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Å tilby god profesjonsutvikling for norske lærere har vært og kommer til å være en viktig oppgave for norsk skole fremover. I denne oppgaven ser jeg på hvordan video av anerkjente lærere kan bidra til profesjonsutvikling. ...
Bruk av undervisningsvurdering i veiledning av lærerstudenter 
Pettersen, Marthe (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Skolen beskrives gjerne som en lærende organisasjon der alle involverte skal utvikle seg. For lærere og lærerstudenter kan dette dreie seg om å være del av et profesjonsfaglig fellesskap der man videreutvikler og vurderer ...
Mellomleder i storbyen - Mellomleders erfaring med Utviklingsløyper i Osloskolen 
Olsen, Stian Aleksander (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Dette er en kvalitativ studie av mellomleders erfaring med å lede i et skoleutviklingsprosjekt. Vi har undersøkt problemstillingen "Hvordan erfarte mellomledere å lede i Utviklingsløyperprosjektet?". Utviklingsløyperprosjektet ...
Mellomleder i storbyen - Mellomleders erfaring med Utviklingsløyper i Osloskolen 
Hagen, Jan Egil (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Dette er en kvalitativ studie av mellomleders erfaring med å lede i et skoleutviklingsprosjekt. Vi har undersøkt problemstillingen "Hvordan erfarte mellomledere å lede i Utviklingsløyperprosjektet?". Utviklingsløyperprosjektet ...
Mellomleder i storbyen Mellomleders erfaring med Utviklingsløyper i Osloskolen 
Hjorthol, Kaja (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Sammendrag Dette er en kvalitativ studie av mellomleders erfaring med å lede i et skoleutviklingsprosjekt. Vi har undersøkt problemstillingen "Hvordan erfarte mellomledere å lede i Utviklingsløyperprosjektet?". ...
Fragile and rapidly crumbling? 
Academic identity and autonomy in the aftermath of structural reform. A case study of academics working in Norway 
Syversen, Therese Garshol (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Strukturer for elevsentrert ledelse i videregående skole - En studie av trekantmøter som arena for å realisere målet om tilpasset opplæring. 
Skøyum, Rubi (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
En møtearena i norsk videregående skole er trekantmøter, hvor trinnleder, rådgiver og kontaktlærer møtes for å diskutere saker knyttet til elevers læring. Videregående skoler kan oppfattes som en byråkratisk skoleform med ...
Datainformerte samtaler i profesjonelle læringsfellesskap i grunnskolen 
Semb, Kirsten Skjødt (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Sammendrag Vår masteroppgave er en kvalitativ studie av datainformerte samtaler i profesjonelle læringsfellesskap i grunnskolen. Vi har brukt kulturhistorisk aktivitetsteori (CHAT) (Engestrøm, 1987) som studiens teoretiske ...
Datainformerte samtaler i profesjonelle læringsfellesskap i grunnskolen 
Lindahl, Anne Grete (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
Sammendrag Vår masteroppgave er en kvalitativ studie av datainformerte samtaler i profesjonelle læringsfellesskap i grunnskolen. Vi har brukt kulturhistorisk aktivitetsteori (CHAT) (Engestrøm, 1987) som studiens teoretiske ...
Profesjonelle samtaler i lærerteam hvor elevdata diskuteres 
Saxebøl, Ragnhild (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne studien er en kvalitativ studie som har undersøkt hva som karakteriserer profesjonelle samtaler i lærerteam hvor elevdata diskuteres. Sosiokulturell teori (Dysthe, 2001) og aktivitetsteori (CHAT) (Engeström, 1999) ...
"Et pust i nakken?"En kvalitativ studie av skolelederes perspektiver på skolevandring 
Hjeldnes, Astrid (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
«Et pust i nakken?» En kvalitativ studie av skolelederes perspektiver på skolevandring 
Rognlien, Mari (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
Tverrfaglig undervisning: Erfaringer fra to skoler 
Persson, Silje Treimo (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne studien tar for seg hvilke erfaringer to svært ulike ungdomsskoler i Norge har gjort seg med tverrfaglig undervisning. Tverrfaglig undervisning er etter utarbeidelsen av ny overordnet del av læreplanen igjen i fokus ...
Strukturer for elevsentrert ledelse i videregående skole - En studie av trekantmøter som arena for å realisere målet om tilpasset opplæring 
Lejdelin, Anna Kristina (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
En møtearena i norsk videregående skole er trekantmøter, hvor trinnleder, rådgiver og kontaktlærer møtes for å diskutere saker knyttet til elevers læring. Videregående skoler kan oppfattes som en byråkratisk skoleform med ...
Mellomlederes oppfølging av lærere på videregående skoler i Akershus – gjennom undervisningsvurdering og klasserombesøk 
Ahmad, Zahoor (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Å skape en produktiv utviklingskultur i en organisasjon fordrer at det legges til rette for tilstrekkelig samhandlingsrom mellom nivåene i organisasjonen. I en slik produktiv utviklingskultur vil de forskjellige nivåene ...
Kollegaveiledning - lærers erfaringer fra videregående skole 
Huseincehajic, Lejla (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Studien i denne oppgaven søker å bedre forstå fenomenet kollegaveiledning. Hensikten er å belyse potensialet som ligger i strukturert kollegaveiledning som verktøy for profesjonsutvikling og skoleutvikling. Min empiri ...
"Lavere terskel, raskere på" En kvalitativ studie av hvordan rektorer håndterer aktivitetskravet i opplæringslovens kapittel 9A-4 
Fjellvang, Anne Cathrine (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
I august 2017 ble opplæringsloven kapittel 9A endret, og skolene måtte forholde seg til en aktivitetsplikt for å sikre at alle elever har et trygt og godt psykososialt skolemiljø. Målet med denne mastergradsoppgaven har ...
School Leadership and Gender - A study of middle leadership in a Norwegian upper secondary school 
Krøyer, Ari Børde (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
The past century has seen a gradual gender shift in leadership positions in general, and educational leadership positions in particular. This has motivated questions such as whether women and men lead differently, and if ...
"Lavere terskel, raskere på" En kvalitativ studie av hvordan rektorer håndterer aktivitetskravet i opplæringslovens kapittel 9A-4 
Langerud, Hege Johansen (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
I august 2017 ble opplæringsloven kapittel 9A endret, og skolene måtte forholde seg til en aktivitetsplikt for å sikre at alle elever har et trygt og godt psykososialt skolemiljø. Målet med denne mastergradsoppgaven har ...
Hvordan arbeides det med oversettelse av overordnet del av læreplanverket, og hvordan ledes dette arbeidet? En kvalitativ studie av reformarbeid på skolenivå. 
Haug, Ann-Kristin (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
Denne kvalitative studien av reformarbeid på skolenivå ser på hvordan det arbeides med oversettelse av overordnet del av læreplanverket, og hvordan dette arbeidet ledes. Studien baserer seg på observasjonsdata i tidlig ...
Hvordan arbeides det med oversettelse av overordnet del av læreplanverket, og hvordan ledes dette arbeidet? En kvalitativ studie av reformarbeid på skolenivå. 
Martinsen, Hege Strandmyr (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
Denne kvalitative studien av reformarbeid på skolenivå ser på hvordan det arbeides med oversettelse av overordnet del av læreplanverket, og hvordan dette arbeidet ledes. Studien baserer seg på observasjonsdata i tidlig ...
Nyutdannede lærere, mestring og teamarbeid Betydningen av teamarbeid for nyutdannede lærere i videregående skole 
Brun, Tone Nusia (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
Fysisk aktivitet i skolen - Ledelsens betydning En kvalitativ studie om hvordan kan skoleledere bidra til mer fysisk aktivitet i skolen 
Berg Olsen, Carl Fredrik (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Fysisk aktivitet i skolen har vært et mye diskutert og aktuelt tema både i media og ulike politiske kanaler, og det er mangel på forskning som kan danne et bakteppe for nye studier. Forskning på fysisk aktivitet tok seg ...
Lærerarbeid og ledelse fra et lærerperspektiv 
Frydenlund, Kristine (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Det lærere kan og det lærere gjør har betydning for elevenes læringsutbytte. Ut fra et slikt perspektiv blir det å fokusere på lærerarbeid viktig. Et sentralt spørsmål knyttet til dette er hva lærerarbeid er og hvordan ...
«Som et puslespill på fem tusen brikker» - En studie av ledelse i barnehager - et fokus på relasjoner Restricted Access
Bat, Perin (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
"Å lede med hodet og hjertet" En kasusstudie av ledelse i en flerkulturell skole 
Hertzberg, Kari (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne studien undersøker hvordan ledelsen møter og håndterer utfordringer og muligheter som oppstår på en flerkulturell ungdomsskole. Studien er basert på tre intervjuer, der skolens rektor, tre mellomledere og tre lærere ...
Talltalenter i videregående skole. En sammensatt studie av avdelingslederes strukturelle arbeid med forsering og berikelse i matematikk. Restricted Access
Fossum, Susanne Skeid (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Hvordan kan skoleledere tilrettelegge for at nyutdannede lærere mestrer lærerrollen? 
Gravermoen, Kari (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Synlig ledelse - en casestudie av relasjonen og samhandlingen mellom leder og lærere i en nettskole 
Skjerpe, Olav (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne casestudien handler om hvordan digital teknologi kan endre ledelsespraksiser og skape nye former å lede en skole på, når leder og lærere for det meste samhandler over nett. Jeg studerer en norsk nettskole og ...
Relasjonen mellom skoleledelsen og fagforeningene 
Bråthen, Kristine Roppestad (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie som har som mål å utforske et bestemt fenomen: relasjonen mellom fagforening og skoleledelse på enhetsnivå i grunnskolen. For å forstå denne relasjonen har vi valgt å ...
Relasjonen mellom skoleledelsen og fagforeningene 
Wetterstad, Marit Tiller (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie som har som mål å utforske et bestemt fenomen: relasjonen mellom fagforening og skoleledelse på enhetsnivå i grunnskolen. For å forstå denne relasjonen har vi valgt å ...
Relasjonen mellom skoleledelsen og fagforeningene 
Kopperud, Lars (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie som har som mål å utforske et bestemt fenomen: relasjonen mellom fagforening og skoleledelse på enhetsnivå i grunnskolen. For å forstå denne relasjonen har vi valgt å ...
Formell kvalifisering av flyktninger: «å tenke utenfor boksen». En casestudie av ledelse for sosial rettferdighet og kvalitet. 
Andersen, Tove (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
I denne oppgaven ser jeg nærmere på ledelse av formelle kvalifiseringsløp for voksne flyktninger tilbudt i samarbeid mellom kommuner og fylkeskommuner. Problemstillingen min er: Hvordan kan ledelsen av formelle, yrkesrettede ...
Nyutdannede lærere, mestring og teamarbeid 
Egner, Birgitte Mydske (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
Nyutdannede lærere, mestring og teamarbeid Betydningen av teamarbeid for nyutdannede lærere i videregående skole 
Betten, Nina (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
Skoleeiers involvering i arbeid med skoleutvikling Muligheter og begrensninger Restricted Access
Augdahl, Elisabeth (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
I denne masteroppgaven undersøker jeg skoleeiers arbeid med skoleutvikling i tre utvalgte kommuner. Gjennom skoleeiers fortellinger om sine samarbeid vedgående skoleutvikling i grunnskolen er formålet å utforske hvordan ...
"Veien tilbake": Fraværsrutiner og tiltak for ungdomsskoleelever med alvorlig skolefravær 
Løvdal, Anniken (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Oppgaven er en kvalitativ studie som undersøker fraværsrutiner og tiltak for ungdomsskoleelever med alvorlig skolefravær. For å svare på problemstillingen har jeg benyttet et teoretisk rammeverk som fundament for analyse ...
Skolelederes verktøy i oppfølging av lærere. En kvalitativ studie av skolelederes handlingsrom når læreres praksis skal følges opp. 
Strømmen, Mona Melgård (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av lederteam ved to barneskoler og deres arbeid i oppfølging av lærere. I studien undersøker vi hvordan skolelederne kommuniserer forventinger om ønsket praksis, hvordan de ...
"Fra visjon til realitet" Hvordan sørger skoleledere for at prinsippet om tilpasset opplæring etterleves og utvikles i skolen? Restricted Access
Male, Hege Iren (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Tilpasset opplæring står som et sentralt prinsipp i norsk skole, og det er et tema begge studenter opplever å inneha både erfaringer og faglige betraktninger rundt. Med undervisningsstillinger i grunnskolen begge to, en ...
Hvordan sørger skoleledere for at prinsippet om tilpasset opplæring etterleves og utvikles i skolen? 
Wibe, Hanne (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Ta meg på alvor og snakk med meg Restricted Access
Terland, Hanne Iselin (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Konsekvenser av resultatenhetsorganisering i barnehagen. En kvalitativ studie av pedagogiske lederes opplevelse. 
Lippert, Nina Høstmark Løve (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
I denne masteroppgaven retter jeg fokus mot konsekvenser av resultatenhetsorganisering for barnehageledelse. Resultatenhetsorganisering har gjort seg gjeldende i barnehagesektoren i senere tid, flere enkeltstående barnehager ...
Undervisningsvurdering som lederverktøy 
Bjerkreim, Anne Liv (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Lærende nettverk som virkemiddel i skoleutvikling. En kvantitativ studie blant rektorer ved skoler med ungdomstrinn i Nordland, Troms og Finnmark. 
Johansen, Geir (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Tema for denne oppgaven er lærende nettverk som virkemiddel i skoleutvikling og hvilket utbytte rektorer opplever av å delta i slike nettverk. Lærende nettverk er tatt i bruk som virkemiddel knyttet til forskjellige satsinger ...
Hvem skal ut? Om skolelederes profesjonelle skjønn i organiseringen av spesialundervisning 
Anholt, Synne Karen (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
I Norge mottar 50 000 elever spesialundervisning (SSB, 2017), og tallet er stigende (Haug, 2015). Til tross for at lovverket, politikerne, fagmiljøene og elevene selv i økende grad de siste femti årene har påpekt viktigheten ...
Hvem skal ut? Om skolelederes profesjonelle skjønn i organiseringen av spesialundervisning 
Nesheim, Therese (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
I Norge mottar 50 000 elever spesialundervisning (SSB, 2017), og tallet er stigende (Haug, 2015). Til tross for at lovverket, politikerne, fagmiljøene og elevene selv i økende grad de siste femti årene har påpekt viktigheten ...
E-post som redskap for ledelse i skoleutviklingsarbeid 
Larsen, Per Oliver (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Studien har som formål å bidra til økt innsikt i skolelederes bruk av e-poster som redskap for skoleutvikling. Vi har forankret studien til sosiokulturell teori og andre generasjon CHAT. Vi forstår skolen som et aktivitetssystem, ...
Lederidentitet i spenningsfeltet mellom kontroll og autonomi - En studie av relasjonen mellom styringskontekst og lederutdanning i konstruksjon av lederidentitet 
Tørholen, Nina Johannessen (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Det er gjort mange studier på hvordan identitet skapes, men vi vet mindre om lederutdanningens betydning når en lederidentitet konstrueres, og hvordan styringskonteksten spiller inn. Denne studiens intensjon er derfor å ...
Skoleledere som rettsanvendere- Å lede en rettsliggjort skole i kjølvannet av revidering av opplæringslovens kapittel 9a 
Sveistrup, Iren Vestly (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Masteroppgaven Skoleledere som rettsanvendere har hatt som mål å finne ut av hvordan rektorer reflekterer over det å være rettsanvender. Fokuset har vært lagt på arbeidet de gjør i skolen etter at opplæringslovens §§ 9a-3 ...
Skoleledelse og læreplanarbeid Hvordan ser skoleledere sin rolle i å lede det lokale arbeidet med læreplaner ved skolen? 
Reusch, Margrethe Prahl (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06) har på tidspunktet for denne studien vært gjeldende i over 10 år. LK06 innebar mye nytt, blant annet en mer kompetanse- og målorientert måte å tenke opplæring på. Gjennom det lokale ...
Reform i skolen - der plan møter praksis. 
Vislie, Hanne (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Vi har gjennomført en casestudie for å utforske hva skoleledere kan gjøre for å skape endring i skolen ved innføring av nye reformer. Fenomenet i casestudien er endring. For å få svar på problemstillingen har vi intervjuet ...
«Hvordan erfarer rektorer å jobbe med elevmedvirkning?» 
Theting, Lars Rasmussen (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
En kvalitativ studie med bruk av flere metoder om holdninger og praksis utvalgte rektorer har til elevmedvirkning
"-med hjartet på rette staden" Rektor i praksis. En kvalitativ studie av tre rektorer, verdier og identitet i skolehverdagen. 
Høgh, Randi Margrethe (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Hvordan kan rektor bidra til indre motivasjon hos lærerne gjennom å vise tillit? 
Aslaksen, Tom-Åge (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Kvalitet i nettbasert fagskoleutdanning. En undersøkelse blant ansvarlige for nettbaserte utdanningstilbud. 
Lind, Stine Hvila (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Hvordan kan rektor bidra til indre motivasjon hos lærerne gjennom å vise tillit? 
Moen, Anne (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Lederidentitet i spenningsfeltet mellom kontroll og autonomi - En studie av relasjonen mellom styringskontekst og lederutdanning i konstruksjon av lederidentitet 
Hansen, Hilde Brohaug (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Det er gjort mange studier på hvordan identitet skapes, men vi vet mindre om lederutdanningens betydning når en lederidentitet konstrueres, og hvordan styringskonteksten spiller inn. Denne studiens intensjon er derfor å ...
Skoleledelse og læreplanarbeid. Hvordan ser skoleledere sin rolle i å lede det lokale arbeidet med læreplaner ved skolen? 
Højdahl, Marianne Nordang (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06) har vært på tidspunktet for denne studien vært gjeldende i over 10 år. LK06 innebar mye nytt, blant annet en mer kompetanse- og målorientert måte å tenke opplæring på. Gjennom det ...
Skolelederes verktøy i oppfølging av lærere. En kvalitativ studie av skolelederes handlingsrom når læreres praksis skal følges opp. 
Rutle, Eva Cathrine Torvund (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av lederteam ved to barneskoler og deres arbeid i oppfølging av lærere. I studien undersøker vi hvordan skolelederne kommuniserer forventinger om ønsket praksis, hvordan de ...
Bruk av elevresultater i videregående skole 
Jacobsen, Siv Elisabeth Østlien (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av hvordan elevresultater tas i bruk i skoleforbedringsarbeid i videregående skole. Kulturhistorisk aktivitetsteori (CHAT) (Engeström, 1987) er studiens teoretiske rammeverk. ...
Reform i skolen - der plan møter praksis En casestudie om skolelederes arbeider med en ny læreplan 
Sunde, Ørjan Arve (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Vi har gjennomført en casestudie for å utforske hva skoleledere kan gjøre for å skape endring i skolen ved innføring av nye reformer. Fenomenet i casestudien er endring. For å få svar på problemstillingen har vi intervjuet ...
E-post som redskap for ledelse i skoleutviklingsarbeid 
Bjørkelid, Marit (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Studien har som formål å bidra til økt innsikt i skolelederes bruk av e-poster som redskap for skoleutvikling. Vi har forankret studien til sosiokulturell teori og andre generasjon CHAT. Vi forstår skolen som et aktivitetssystem, ...
Antimobbetiltak vs mobbetall - En lærende organisasjons innsats med mål om en mobbefri skole for øye Restricted Access
Skarpjordet, Mette (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Antimobbetiltak vs mobbetall - En lærende organisasjons innsats med mål om en mobbefri skole for øye Restricted Access
Rezvan, Ebi (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Ledelse som praksis 
Eek, Anne Kristin (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Likeverd, inkludering og konstruksjon av lederidentitet 
Bjerkem, Emmanuelle Hirtz (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Nasjonale prøver som kvalitativt styringsverktøy for alle elever - et systembidrag til kvalitet i opplæringen 
Landmark, Einar (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgaven handler om nasjonale prøver i lesing og hvordan skoleledere og lærere oppfatter at prøvene påvirker kvaliteten på opplæringen. Jeg har definert forutsetningen for denne kvaliteten til formålet til opplæringen, ...
Hvordan bidrar skoleledelsen til kvalitetsutvikling? 
Bråten, Anne Marit (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Sammendrag Denne oppgaven er en kvalitativ studie hvor målet har vært å utforske hvordan skoleledere bidrar til kvalitetsutvikling på egen skole. Det empiriske grunnlaget for studien er kvalitative forskningsintervjuer med ...
Hvordan balanserer mellomledere i skolen mellom makt og tillit? 
Markussen, Korhan (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Oppgaven er en kvalitativ casestudie som utforsker hvordan mellomledere i skolen balanserer mellom makt og tillit i sin ledelsesutøvelse. For å svare på problemstillingen har jeg benyttet et teoretisk rammeverk som fundament ...
Hvordan brukes elevresultater til læring i skolen? 
Almaas, Torunn Skard (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
En kasusstudie av hvordan tiltakskjeden for særskilt språkopplæring fungerer sett i forhold til lovverk/styrende dokumenter Restricted Access
Tallay, Elin (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Ledelse og profesjonsutvikling på ungdomstrinnet 
Bekkelien, Monica (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2017)
Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av tre ungdomsskolers arbeid med skolebasert kompetanseutvikling i den nasjonale satsingen Ungdomstrinn i utvikling, som har pågått i perioden 2013-2017. I studien undersøker vi ...
Ledelse og profesjonsutvikling på ungdomstrinnet 
Solstad, Are (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2017)
Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av tre ungdomsskolers arbeid med skolebasert kompetanseutvikling i den nasjonale satsingen Ungdomstrinn i utvikling, som har pågått i perioden 2013-2017. I studien undersøker vi ...
Ledelse for læring i profesjonsfellesskap Hvordan håndterer skoleledelsen arbeidet med å lede læreres læring i profesjonsfellesskapet? 
Skaug, Unni (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2017)
Skoleledelsens ansvar for å legge til rette for læreres læring, der lærere og ledere bidrar til utvikling av profesjonen til fordel for elevenes læring, tydeliggjøres i forskning og i politiske styringsdokumenter. Vår ...
Rettslig regulering og pedagogisk skjønn En kvalitativ studie om hvordan skoleledere fortolker, opplever og erfarer Opplæringsloven som styringsverktøy 
Johnsen, Morten Andre (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2017)
Lovverket og den rettslige reguleringen har de siste tiårene blitt en stadig større del av skoleledernes hverdag (Christensen m.fl., 2009). Målet med denne mastergradsoppgaven er å belyse reguleringen av skolen gjennom å ...
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • »
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Discover

Date Issued2010 - 2020 (277)2005 - 2009 (85)Document TypeMasteroppgave (362)Gruppeoppgave (115)AuthorAagenæs, Ingunn Hauan (1)Aandalen, Elisabeth (1)Aaneby, Kari (1)Aas, Ellen (1)Ackermann, Klaus (1)... View More
RSS Feeds
feedRSS 2.0
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy