Search
Now showing items 1-100 of 434
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Sammendrag Denne oppgaven handler om organisasjonsutvikling og utviklingsarbeid ved tre videregående skoler i Oslo, to år inn i arbeidet med innføringen av fagfornyelsen. De tre skolene som er valgt ut har mange likhetstrekk: ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Dette prosjektet er en kvalitativ studie, som har til hensikt å belyse kunnskapssynet i læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020, LK20. Studien retter søkelyset på hvordan representanter innen UH-sektoren og ledere i skolen ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne masteroppgaven er en dokumentanalyse av forslaget til ny opplæringslov, NOU 2019: 23 Ny opplæringslov, og som trer i kraft høsten 2024. Studien tar for seg en konkret lovbestemmelse, og ser på hvilke endringer som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
The distinction between individual and collective rights has received considerable attention in some fields. In education studies, however, while collective rights are referred to and discussed in some quarters, relatively ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
I denne masteroppgaven presenterer jeg en kvalitativ casestudie av skoleledelsens behandling av dilemmaet mellom det juridiske og pedagogiske skjønn i saker med atferdsproblemer og barnets beste som grunnprinsipp. Når ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Bekymringsfullt skolefravær er en utfordring som påvirker barn og unge i Norge i alle aldre. Når elever daglig går glipp av skoletimer uten gyldig grunn, kan det på sikt få alvorlige konsekvenser for elevens læring og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Jeg har i denne oppgaven forsket på skolelederes erfaringer fra perioden med pandemi 2020 – 2022. Formålet har vært å få innsikt i forskjellige aspekter ved det å være skoleleder i en kontekst med plutselige og gjentatte ...
Sosial og faglig inkludering i skolen Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne masterstudien har utforsket lærerrollens betydning i den nåtidige skolekonteksten, med spesiell oppmerksomhet på aktuelle samfunnsutviklinger og politiske endringer. Undersøkelsen har rettet fokus mot hvordan en ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Dette er en kvalitativ casestudie av skolelederes og læreres erfaringer med å bli og å jobbe traumeinformert. Tidligere studier understreker behovet for at lærere får styrket sin traumekompetanse og sin henvisningskompetanse. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Sammendrag I denne masteroppgaven møter man en dokumentanalyse, med formål om å se på til hvilken grad det har funnet sted en diskursiv endring i overgangen fra Kunnskapsløftet 2006 til Kunnskapsløftet 2020. Teorien som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne masteroppgaven i utdanningsledelse er skrevet ved Universitetet i Oslo og handler om inkludering. Oppgaven er en kvalitativ casestudie som ser på arbeidet med inkluderende praksiser ved en barneskole i Oslo. Formålet ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Bekymringsfullt skolefravær er en utfordring som påvirker barn og unge i Norge i alle aldre. Når elever daglig går glipp av skoletimer uten gyldig grunn, kan det på sikt få alvorlige konsekvenser for elevens læring og ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
I denne masteroppgaven studerer jeg opplevelser av skolekontekstens betydning i ledelse av skoleutvikling ledelse, og diskuterer hvordan vi kan forstå, og møte, eventuelle forskjeller i ledelse av skoleutvikling. Med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne mastergradsoppgaven har et innhold som kan knyttes til temaområdet ledelse av pedagogisk virksomhet, hovedsakelig forstått som ledelse av profesjonsfellesskapet og skoleleders tilrettelegging for utvikling av læreres ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie av skoleledelse og tilpasset opplæring. Det er lagt vekt på hvordan skolens ledelse, i dette tilfellet, rektor forstår og håndterer forventningen om tilpasset opplæring. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne studien er en kvalitativ studie av fire skoleledere på tre caseskoler som er plukket ut fordi skolene har en høyere skåre på elevers faglige trivsel enn landsgjennomsnittet vist i resultater fra en kommunal undersøkelse. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2022)
Denne kvalitative studien utforsker hvordan rektorer i norske fagskoler utøver ledelse knyttet til sikring av arbeidslivsrelevans i fagskolestudenters læringsutbytte. Det er sett nærmere på hvordan fagskoler samarbeider ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Ledelse og prosesser på tvers av virksomheter ved innkjøp av skolemateriell
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Kunnskapsløftet 2020 (LK20), også kalt «fagfornyelsen», er i ferd med å iverksettes i norske skoler. Foreliggende studie omhandler ledelse av reformarbeid i videregående skole i forbindelse med innføringen av fagfornyelsen. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
I denne case-studien utforsker jeg hvordan aktører i én skole, skolens eier og ett UH- miljø arbeider i partnerskap for å utvikle skolens pedagogiske praksis innenfor begynneropplæring i skriving. Studien tar for seg hvordan ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Denne oppgaven er en kvalitativ intervjustudie som undersøker hvordan skoleledere forholder seg til endringer i lederpraksis grunnet digitalisering fremtvunget av en pandemi. Et sentralt utgangspunkt for studien er hvordan ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
I denne studien rettes oppmerksomheten mot skolelederutvikling og skoleledernettverk, og masteroppgaven har fått tittelen «Lederutvikling gjennom skoleledernettverk – fire norske rektorers erfaringer og perspektiver». ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2022)
Denne masterstudien har til formål å gi økt innsikt i hvordan partnerskap mellom skolesektoren og universitet- og høyskolesektoren (UH) operasjonaliseres. Vår studie bygger på tidligere teori og forskning på partnerskap ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Det er en tydelig forventning i overordnet del av Kunnskapsløftet om at skolen skal utvikle sin pedagogiske praksis til beste for elevenes læring. Utviklingen skal skje kollektivt, i profesjonsfellesskap, og en skole vil ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2022)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2022)
Det er nedfelt i skolens styringsdokumenter at elevene skal utvikle kunnskap og ferdigheter som gjør dem i stand til å mestre livet her og nå og i fremtiden. For å få til dette har det i læreplanene LK06 og LK20 vært krav ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2022)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ enkeltcasestudie som har som formål å utforske hvordan veilederrollen formes i skolen som organisasjon. De siste tiårene har vi sett en politisk skolesatsing, der formålet er å styrke ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2022)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2022)
Denne studien er en kvalitativ studie av to kommuners arbeid med endrings- og utviklingsarbeid med et særlig fokus på innføring av ny læreplan Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Studien har hatt som formål å bidra med økt kunnskap ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2022)
Denne studien er en kvalitativ studie av to kommuners arbeid med endrings- og utviklingsarbeid med et særlig fokus på innføring av ny læreplan Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Studien har hatt som formål å bidra med økt kunnskap ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Endringer er en stor del av samfunnet, også i skolen, med et ønske om at skolen skal stadig være i utvikling. På Utdanningsdirektoratet sine sider står det om hvilke forventninger og krav man har til rektor når det gjelder ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2022)
Denne masterstudien har til formål å gi økt innsikt i hvordan partnerskap mellom skolesektoren og universitet- og høyskolesektoren (UH) operasjonaliseres. Vår studie bygger på tidligere teori og forskning på partnerskap ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av hvordan verktøy i veiledning kan bidra til profesjonell utvikling hos lærerstudenter. Formålet med studien er å undersøke bruken av begreper, teori og guide fra verktøyet ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie, som har til hensikt å utforske bruken av en beslutningssimulator i lærerutdanningen, og om den kan bidra til profesjonell utvikling hos lærerstudenter. Gjennom et teoretisk ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2022)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ enkeltcasestudie som har som formål å utforske hvordan veilederrollen formes i skolen som organisasjon. De siste tiårene har vi sett en politisk skolesatsing, der formålet er å styrke ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2022)
Det er nedfelt i skolens styringsdokumenter at elevene skal utvikle kunnskap og ferdigheter som gjør dem i stand til å mestre livet her og nå og i fremtiden. For å få til dette har det i læreplanene LK06 og LK20 vært krav ...
Fornyelse av faget? - Lærere og lederes oversettelser av fagfornyelsen Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Denne kvalitative studien av reformarbeid i skolen undersøker fenomenet fagfornyelsen og hvordan lærere og ledere i skolen samhandler med forberedelsene til innføringen av fagfornyelsen på lokalt nivå. Studien omfatter ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Dette er en kvalitativ studie som undersøker foreldres opplevelse av ledelse av hjem-skole-samarbeidet i mobbesaker. Målet er å få innsikt i foreldrenes opplevelse av skolens arbeid og samarbeid i slike saker, slik at denne ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Hvordan tenker utvalgte skoleledere rundt ledelse av endring i forbindelse med to situasjoner i 2020: Forberedelsene til læreplanrevisjonen Fagfornyelsen og tilpasningen til digital hjemmeskole i forbindelse med koronarelatert ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Det er et nasjonalt mål at alle som er i stand til det skal gjennomføre videregående opplæring. I denne studien rettes fokus mot ledelsens betydning i arbeidet med forebygging av frafall. Studien er en kasusstudie av en ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av hvordan skoleledere, som har gjennomført rektorutdanningen og erfart gruppecoaching der, gjør bruk av og erfarer coaching som et ledelsesverktøy i egen skolelederpraksis etter ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne masteroppgaven har hatt som mål å finne ut av hvordan rektorer forvalter og erfarer statlige føringer om elevfravær i en periode der det hersker usikkerhet om fraværsgrensen. Problematikken presentert i denne oppgaven ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
I denne oppgaven undersøker vi skolelederes erfaringer med frafallsarbeidet som gjøres i videregående skole. Vi valgte ut én videregående skole i to fylker og intervjuet fire skoleledere. Gjennom et casestudium fikk vi ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
I denne studien har jeg forsket på HMS i den yrkesfaglige opplæringen for tømrere. Innledningsvis har jeg redegjort for temaets aktualitet gjennom å vise til forskning, ulykkesstatistikk, læreplan og nyheter. Dette for å ...
Lokalt accountabilityregime Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Accountabilityinnretninger som fenomen opptrer i en rekke lands skolesektorer, også i Norge. I designet av styring og kontroll i skolesektoren er ansvaret for kvalitet i skolen delegert til skoleeier, det vil si. i all ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
I denne oppgaven undersøker vi skolelederes erfaringer med frafallsarbeidet som gjøres i videregående skole. Vi valgte ut én videregående skole i to fylker og intervjuet fire skoleledere. Gjennom et casestudium fikk vi ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Rektorers elevattribusjoner Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
En undersøkelse, via Laclau og Mouffes diskursteori, av et knippe barneskolerektorers elevattribusjoner og hvordan disse knytter seg til skyld og beskyldninger
Mesterlæreren i profesjonsfellesskapet. Utforsking av veien fra taus kunnskap til profesjonell instrumentalundervisning. Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Mesterlæreren i profesjonsfellesskapet. Utforsking av veien fra taus kunnskap til profesjonell instrumentalundervisning. Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Kommunereformen sin betydning for skolefeltet Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Betydningen av at ansatte i skolen lærer og utvikler seg sammen, har fått en fremtredende plass i dagens utdanningspolitiske landskap. Skoleledere tilegnes en nøkkelrolle i dette landskapet: Det forventes at de tilrettelegger ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Tema for denne studien er innføringen av nytt læreplanverk, Fagfornyelsen. I studien rettes oppmerksomheten mot hvordan arbeidet med innføringen av nytt læreplanverk blir ledet, samt mot hvilke utfordringer som oppstår i ...
Lokalt accountabilityregime Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Accountabilityinnretninger som fenomen opptrer i en rekke lands skolesektorer, også i Norge. I designet av styring og kontroll i skolesektoren er ansvaret for kvalitet i skolen delegert til skoleeier, det vil si, i all ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Sammendrag I denne oppgaven undersøker vi skolelederes erfaringer med frafallsarbeidet som gjøres i videregående skole. Vi valgte ut én videregående skole i to fylker og intervjuet fire skoleledere. Gjennom et casestudium ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne masteravhandlingen er en kvalitativ studie hvor det undersøkes hvordan skoleeier kan legge til rette for skoleutvikling gjennom møter for og med skoleledere. Datainnsamlingen er basert på semistrukturerte intervjuer ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av hvordan nyutdannede, nyansatte lærere opplever å ha en veileder som også er deres leder. Formålet med studien er å undersøke veilederens doble rolle ovenfor veisøkeren, ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av to skolers arbeid med gruppeveiledning. I studien undersøker vi hvordan gruppeveiledning kan bidra til læreres kompetanseutvikling og hvordan lederes tilrettelegging av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Trykket på skoleutvikling har økt markant de senere årene, og Norge er intet unntak. Det er utviklet mange verktøy som skoler kan benytte i utviklingsarbeid, hvorav noen stammer fra kommersiell virksomhet. Denne studiens ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie der jeg undersøker hvilke erfaringer nytilsatte rektorer har med deltagelse i et mentorprogram. Studien ser også på hvordan skoleeier legitimerer og designer et slik mentorprogram. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av to skolers arbeid med gruppeveiledning. I studien undersøker vi hvordan gruppeveiledning kan bidra til læreres kompetanseutvikling og hvordan lederes tilrettelegging av ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Dette er en kvalitativ studie av mellomleders erfaring med å lede i et skoleutviklingsprosjekt. Vi har undersøkt problemstillingen "Hvordan erfarte mellomledere å lede i Utviklingsløyperprosjektet?". Utviklingsløyperprosjektet ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Skolen beskrives gjerne som en lærende organisasjon der alle involverte skal utvikle seg. For lærere og lærerstudenter kan dette dreie seg om å være del av et profesjonsfaglig fellesskap der man videreutvikler og vurderer ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Det skoleeiere gjør, eller ikke gjør, har direkte eller indirekte betydning for elevenes læring. Tidligere forskning viser at skoleeiere har en viktig rolle både med tanke på å vise mål og retning, og når det gjelder å ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Det skoleeiere gjør, eller ikke gjør, har direkte eller indirekte betydning for elevenes læring. Tidligere forskning viser at skoleeiere har en viktig rolle både med tanke på å vise mål og retning, og når det gjelder å ...
Ledelse av utviklingsarbeid ved innføring av fagfornyelsen høsten 2020 Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
1. august 2020 ble fagfornyelsen iverksatt ved alle landets skoler. Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av ledelsespraksis i forberedelsesfasen til innføring av Kunnskapsløftet 2020. Formålet er å beskrive, forstå ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Sammendrag Dette er en kvalitativ studie av ulike utgaver av Læreplan for montessoriskolen. Formålet er å få økt kunnskap om av hva montessoripedagogikk for ungdomstrinnet er. Målet har vært å belyse det montessoripedagogiske ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Dette er en kvalitativ studie av et reformarbeid på ungdomstrinnet. Formålet med studien er å utvikle kunnskap om ledelse av arbeidet med innføringen av Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Vår problemstilling er Hvordan er ledelse ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av hvordan skoleeiere og skoleledere samhandler om valg av områder for skoleutvikling innenfor desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen (dekomp). Studiens teoretiske ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Sammendrag Det skoleeiere gjør, eller ikke gjør, har direkte eller indirekte betydning for elevenes læring. Tidligere forskning viser at skoleeiere har en viktig rolle både med tanke på å vise mål og retning, og når det ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Sammendrag Dette er en kvalitativ studie av et reformarbeid på ungdomstrinnet. Formålet med studien er å utvikle kunnskap om ledelse av arbeidet med innføringen av Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Vår problemstilling er Hvordan ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som undersøker hvordan staten styrer skolen gjennom policy om profesjonsfellesskap og hvordan en skoleeier oversetter denne policyen. Dokumentene som er valgt er kapitler fra ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven utforsker hvilke tanker og refleksjoner skoleledere har i møtet med etiske dilemmaer i skoleledelsens drift. Forskningsspørsmålene er: klarer skoleledelsen å ta både de pedagogiske, juridiske og etiske ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Dette er en kvalitativ studie av et reformarbeid på ungdomstrinnet. Formålet med studien er å utvikle kunnskap om ledelse av arbeidet med innføringen av Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Vår problemstilling er Hvordan er ledelse ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Dette er en kvalitativ studie av mellomleders erfaring med å lede i et skoleutviklingsprosjekt. Vi har undersøkt problemstillingen "Hvordan erfarte mellomledere å lede i Utviklingsløyperprosjektet?". Utviklingsløyperprosjektet ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Å tilby god profesjonsutvikling for norske lærere har vært og kommer til å være en viktig oppgave for norsk skole fremover. I denne oppgaven ser jeg på hvordan video av anerkjente lærere kan bidra til profesjonsutvikling. ...