Abstract
Presentasjon av tema
Denne masteroppgaven retter fokus mot hvilke strategier og hva slags kommunikasjon ledelsen har tatt i bruk på en videregående skole som er preget av gode endringsprosesser. Oppgaven er basert på en undersøkelse av lederpraksisen ved skolen som er definert som god av myndighetene. Utgangspunktet er kvalitative intervjuer av rektor, inspektørene, de av personalet som inngår i en utvidet ledergruppe og tillitsvalgte. Skolen er anerkjent som en bonusskole som viser at skolen har iverksatt tiltak som fremmer kvalitet og utvikling utover den ordinære praksis. Undersøkelsene er også gjort innenfor rammene av SOL-prosjektet (Skole Og Ledelses prosjektet ved Universitetet i Oslo).
Bakgrunnen for valg av tema ligger i samfunnsutviklingen og de omfattende skolereformene for grunnskole og videregående opplæring. Det er satt fokus på å skape en bedre kultur for læring. Oppgaven i skolen blir hvordan vi skal legge til rette for å få til en samhandling i personalet for at elevene skal få delta i en bedre kultur for læring.
Teoretikere hevder at mange av de organisasjonene som har best mulighet for å lykkes i endringsprosesser er de som kjennetegnes av fleksibilitet, tilpasningsevne, kreativitet, evne til å gripe muligheter, samarbeid, kontinuerlig utvikling, en positiv innstilling til problemløsning og motivering for å lære om omgivelsene og seg selv.
Forskningsprosessen ved Tinn skole legger fokus på å undersøke hva i rektors praksis som kunne vise til pedagogisk ledelse sett i et relasjonelt perspektiv, hvilke strategier som utøves og hva kommunikasjon kan bety for ledelse og styring i en skole som er i endring. Skolen ble i 2003 valgt som bonusskole og tildelt 50.000 kr av myndighetene og av fylkesmannen gitt 200 000,-kr i sin videreutvikling som Mentorskolen i sin tema-profil.
Forskerspørsmålene for undersøkelsen var:
Hvorfor gjøre endringer og hvilke konsekvenser skulle dette føre til for skolens ansatte og elever?
Hvilke strategier måtte til for å gjennomføre endringene og hvordan kommuniserte de med personalet og hverandre underveis?
Kan det trekkes noe læring ut av de prosesser som har foregått og hvordan bruke dette videre?
Den teoretiske delen av oppgaven belyser i første del hva pedagogisk ledelse innebærer sett ut fra et relasjonelt perspektiv. Produktiv pedagogisk ledelse fokuserer på refleksjonsprosesser, samhandling mellom ledelse og de ledede og anvendelse av egen læring. Dialogen blir et viktig redskap i relasjoner mellom aktørene og i de handlingene vi gjør for å nå organisasjonens mål. Lederens rolle og funksjon hvor hun lytter, strukturerer, klargjør holdninger og motsetninger, får frem konsensus og tenker strategi blir sentralt for endringsprosessene.
I andre del går jeg nærmere inn på Erik Eriksens teori om strategisk og kommunikativ ledelse. Behovet for legitimitet, den moralske dimensjon, strategiske og kommunikative handlinger sett i lys av valg av ledelsesform. Samhandling og kommunikasjon kommer i fokus.
Metodene som er brukt i oppgaven er basert på Kvales kvalitative forskningsmetoder og med teori i Grounded Theory.
Presentasjon av skolen
I analyseprosessen har jeg ved hjelp av kategorier på strategisk og kommunikativ ledelse valgt utsagn fra rektors intervju for å belyse hva hun har gjort og hvordan hun har tenkt under iverksettingen og gjennomføringen av endringsprosessene ved skolen.
Intervjuene fra de andre i ledergruppen belyser prosessen fra deres side. Resultatene viser klare eksempler på hvordan rektor bevisst har brukt en strategisk ledelsesform for å få gjennomført endringsprosesser ved hjelp av dialog, god kommunikasjon, åpenhet, inkludering og et smidig lederskap.
Konklusjonen i oppgaven er at rektor bruker i stor grad strategisk tenkning for hvordan hun skal få til endringsprosesser ved skolen sammen med en kommunikativ ledelsesform for å få med seg hele personalet i utviklingen.