Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 906-925 of 2018
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)Alle lærere har ansvar for å utvikle elevenes evne til å tenke – og lese – kritisk. For å lykkes med det, må de også kunne det selv. I artikkelen presenteres en studie som undersøker lærerstudenters kritiske lesing av et ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Med fagfornyelsen (LK20) har kritisk tilnærming til tekst, kunnskap, språk og ytringer blitt en sentral del av alle fag, og i norskfaget er kritisk tilnærming til tekst et eget kjerneelement (Utdanningsdirektoratet, 2019). ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2024)Å kunne lese sakprosatekster kritisk er en forutsetning for å fungere i samfunnslivet og i dagens informasjonsrike verden. I den norske læreplanen, Kunnskapsløftet 2020 (LK20), er kritisk lesing framhevet. I forskningslitteraturen ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvilken funksjon og plass har kritisk literacy i læreplanen og i læreverk for KRLE-faget på ungdomstrinnet? Formålet med studien ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)En av skolens aller viktigste oppgaver er å gi elever relevant tekstkompetanse – ofte omtalt som literacy (NOU 8:2015). Literacy handler enkelt forklart om å skape mening i egne og andres tekster ved hjelp av tegn – og er ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Skolen har en sentral rolle i å styrke elevers kritiske tekstkompetanse, slik at de kan navigere seg frem i en kompleks tekstverden. Dette viser seg også som en tydelig intensjon i læreplanrevisjonen LK20. Empiriske studier ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) har blitt et stort og internasjonalt fagfelt (Sinnes & Straume, 2017). I en norsk kontekst har bærekraftig utvikling blitt trukket frem som et av tre tverrfaglige emner som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Kritisk tenkning er en ferdighet som antas å ville bli stadig viktigere for elever å beherske i fremtiden, og trekkes frem som et økt satsningsområde på tvers av fag i arbeidet med de nye læreplaner i norsk skole ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Temaet for denne oppgaven har vært kritisk tenkning, med et søkelys på hvordan et utvalg samfunnsfaglærere opplever og arbeider med temaet. Dette temaet er dagsaktuelt av blant annet to grunner. Debatten i media og i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Med innføringen av LK20 kom det et utvidet fokus på kritisk tenkning på læreplanen. Kritisk tenkning har nå blitt viet et eget delkapittel i overordnet del, og brukes blant annet som et av kjennetegnene på kompetanse i den ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Med innføringen av fagfornyelsen (LK20) har Kritisk tilnærming til tekst blitt et eget kjerneelement i norskfaget. Tidligere forskning viser at det primært er sakprosa som er blitt undersøkt i lys av kritisk lesing, kritisk ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Kulturell kompetanse er nødvendig i et samfunn hvor kulturell kompleksitet stadig øker. Oppgaven har til hensikt å besvare følgende problemstilling: Hva menes med kulturell kompetanse i styringsdokumenter for samfunnsfagene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Skolen virker identitetsdannende med hensyn til både det faglige og sosiale og forstås i forlengelsen som å ha et demokratisk ansvar knyttet til elevenes identitetsdannelse. Ansvaret for mangfoldet av elever er aktualisert ...
-
Kulturelle motsetninger i en samorganisert skole : hvordan hemmer subkulturkonflikter utviklingen i en samorganisert skole?Restricted Access (Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2008)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)I dette masterprosjektet har jeg undersøkt hvordan to samfunnsfaglærere oppfatter og omtaler sitt eget arbeid med det kulturelle mangfoldet i skolen. Det demokratiske prosjektet er en essensiell del av samfunnsfagets ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)Artikkelen viser hvordan forfatterne av to norsklærebøker for videregående skole har valgt ulike strategier for å inkludere et flerkulturelt perspektiv i norskfaget. Grip teksten henvender seg til elever med en tradisjonell ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Et klasserom preget av stadig økt diversitet og mangfold har gjort at det har blitt et større behov for en pedagogikk som utnytter dette mangfoldet som ressurs. Elever som ofte opplever å være marginaliserte på grunn av ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Oppgavens overordnede problemstilling lyder: Hvordan oppfatter samfunnsfaglærere fagets kunnskapsinnhold og mulighetene for å yrkesrette faget? Oppgavens formål er å undersøke om fellesfaget samfunnsfag klarer å balansere ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Både kunnskap og læring er to sentrale momenter innenfor skolen, og har en viktig betydning for elevenes utdanning. Derimot har diskusjonen rundt kunnskapsbegrepet ikke blitt like høyt prioritert i akademia og i ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker hvordan kunnskapsområder samvirker i lektorstu-denters undervisningspraksis og refleksjon over praksis. Hensikten med studien har vært å få en nyansert forståelse av hvordan kunnskapsintegrasjon ...