Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 876-895 of 2024
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)Denne oppgaven tar for seg hvordan elever velger kilder i samfunnsfag. Med kritisk tenkning og kildekritikk som viktige fokusområder i nåværende og fremtidige læreplaner, er studiens hensikt å få innsikt i elevenes valg ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)Denne oppgaven tar for seg hvordan elever velger kilder i samfunnsfag. Med kritisk tenkning og kildekritikk som viktige fokusområder i nåværende og fremtidige læreplaner, er studiens hensikt å få innsikt i elevenes valg ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)I denne studien har jeg intervjuet et utvalg kinesiske innvandrerforeldre om deres refleksjoner rundt lekser i matematikk i norsk skole. De er vokst opp i en skolekultur påvirket av konfusianske verdier og et konkurransepreget ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Formålet med denne oppgaven har vært å bidra med kunnskap om samfunnsfagundervisning om kjønn og seksualitet fra lærerens perspektiv. For å bidra til dette har jeg i denne studien undersøkt følgende problemstillingen: «Hva ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Formålet med studien har vært å få innsikt i hvordan elever og lærere samtaler om skjønnlitterære tekster og sakprosatekster som framstiller unges livssituasjon. Fagfornyelsen av Kunnskapsløftet (LK2020) introduserer ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Emne for denne masteroppgaven er fire samfunnsfagslæreres syn på, opplevelse av og inkludering av tematikken rundt kjønn og kjønnslikestilling i sin undervisning. Bakgrunnen for oppgaven stammer fra mitt eget engasjement ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Som en del av undervisningen i samfunnsfag, skal lærerne legge til rette for at elevene utvikler seg til medborgere som bidrar til et samfunn der kjønn ikke påvirker individets handlingsrom. Dagens skole bærer preg av ...
-
(Research report / Forskningsrapport, 2003)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Sammendrag Helklassesamtalen er en utbredt undervisningsmetode i de fleste klasserom, men forskningen viser at mange lærere sliter med å aktivisere elevene til å delta i helklassesamtalen. Formålet med denne masteroppgaven ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)This paper examines how teachers’ knowledge relations and the profession's epistemic infrastructure shape collective autonomy. Professionals' autonomy derives partially from their responsibility for a specific knowledge ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Studien i denne oppgaven søker å bedre forstå fenomenet kollegaveiledning. Hensikten er å belyse potensialet som ligger i strukturert kollegaveiledning som verktøy for profesjonsutvikling og skoleutvikling. Min empiri ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Denne oppgaven plasserer seg innenfor to sentrale temaer i utdanningsledelse:Ledelse av pedagogisk virksomhet,og Styring av utdanningen. Utdanningsmyndighetene har i de siste 10 årene hatt mange store statlige skoleutviklings- ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Problemstilling: Hvordan forstå og utvikle bevissthet rundt tid og tidsbruk hos lærere og ledere? Teori: Pedagogisk ledelse i et relasjonelt perspektiv. C. C. Wadel 1997. Tid og arbeid. Andy Hargreaves 1996. Kunnskapsbygging. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Bakgrunnen for denne studien er innføringen av skriving som grunnleggende ferdighet og de forhold som knytter seg til selve skrivekompetansebegrepet, skriveopplæringen, og testing og vurdering av elevers skrivekompetanse. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Sammendrag Dette er en kvalitativ studie, der jeg beskriver arbeidet med å identifisere kompetansebehov ved to demonstrasjonsskoler. Formålet er å forstå hvilke ledelsesstrategier som er virksomme i dette arbeidet. Et ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Klimakriser og miljøkriser utgjør en av vår tids største kriser. Antropocen betegner den geologiske epoken vi lever i nå, som ble foreslått i takt med en økende bevissthet omkring menneskelig bidrag i klimaendringer og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Tema for denne studien har vært å undersøke hvilke erfaringer fire elever i videregående skole har i tilknytning til konfliktperspektiver i religionsundervisningen, og hvilke refleksjoner de har om konfliktperspektivers ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Både utforskning og matematiske representasjoner er sentrale elementer som skal inngå i matematikkopplæringen. Målet med denne studien er å få økt innsikt i hvilke erfaringer elever gjør seg ved å aktivt bruke matematiske ...