Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 580-599 of 2024
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne studien forsøker å belyse tekstutval i vidaregåande skule ved å fokusere på kva slags tekstar eit utval norsklærarar oppgjev å ha brukt i si undervisning. Med innføringa av Kunnskapsløftet i 2006 vart lister over ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Along with globalisation and advances in technology, English is becoming an increasingly prevalent language in the Norwegian society (Graddol, 2006; Språkrådet, 2021). Related to this is the increase of Norwegian adolescents’ ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2014)Denne studien er en kvantitativ, deskriptiv og eksplorativ tverrsnittsstudie, som forsøker å bidra til en bedre forståelse av de faktorene som er involvert i fremmedspråklæring og -undervisning på ungdomsskolen. Blant disse ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Denne masteroppgaven undersøker på hvilken måte flerspråklighet og annet språklig mangfold blir fremstilt i fire lærebøker i norsk på Vg1. Norge har alltid vært en flerspråklig nasjon, med urfolksspråk og nasjonale ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)PISA 2006 viste en internasjonal, pessimistisk fremtidsforventning til miljøproblemer og en negativ sammenheng mellom miljøoptimisme og prestasjon. Det samme gjaldt selvrapportert kjennskap og optimisme for miljøspørsmål. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)I denne kvalitative studien undersøkes samfunnsfaglærerens veiledningspraksis. Problemstillingen er: hvordan veileder læreren elevene i arbeid med problembaserte oppgaver om menneskerettigheter i Politikk og menneskerettigheter? ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)SAMMENDRAG AV MASTEROPPGAVE I NORDISK-, ISÆR NORSKDIDAKTIKK TITTEL: FRIHET OG TILLIT, DET BESTE FOR TILPASSET OPPLÆRING? 6. klassinger i arbeid med nettbasert interaktiv bok AV: BJØRKVOLD, Tuva PROGRAM: Masterspesialisering ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Det overordna temaet for avhandlinga er nynorsk som sidemål på ungdomsskulen. Meir spesifikt blir fritaksregelen i forskrift for opplæringslova §3-6 undersøkt. Denne gir alle som har andre morsmål enn norsk, samisk, finsk ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)Scholars debate whether foregrounding core practices in teacher education will enable candidates not only to enact but also to adapt these practices to specific classroom contexts. This study investigated six candidates’ ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)As digital technologies continue transforming the time and space boundaries that traditionally had been ascribed to different educational settings, the very notion of learning context also is being challenged in educational ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2024)This article-based thesis explores the complexities of intercultural competence in Norwegian policy documents and in naturally occurring English and French instruction in lower secondary schools in Norway. The research aim ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2015)The present study examines English use and needs in Norwegian government ministries and how these are reflected in ministerial job advertisements. It builds on a survey of 846 ministerial staff by Hellekjær (2010), and a ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2016)I internasjonal forskning ser vi en økende interesse for den aristoteliske kunnskapsformen fronesis, praktisk klokskap, når det gjelder utvikling av profesjonalitet i ulike utdanningskontekster. I artikkelen blir fronesis ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)I artikkelen diskuteres hva som kjennetegner en profesjonell lærerutdanning. I internasjonal forskning om profesjonsutdanning, er forholdet mellom de tre aristoteliske kunnskapsformene episteme, techne og fronesis satt på ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)Function and use of literary texts in Nordic schools. Contribution to a special issue Working with Literature in Nordic Secondary Education edited by A.F. Gourvcennec. H. Höglund, M. Johansson, K. Kabel, & M. Sønneland. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Fysisk aktivitet i skolen har vært et mye diskutert og aktuelt tema både i media og ulike politiske kanaler, og det er mangel på forskning som kan danne et bakteppe for nye studier. Forskning på fysisk aktivitet tok seg ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)I Norge går alle barn født det samme året på samme klassetrinn, med veldig få unntak. Dette betyr at forskjell i alder kan være bortimot tolv måneder på det samme trinnet. I idrett og utdanning viser eksisterende litteratur ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Opplæring til demokratisk deltakelse er et viktig punkt i norske læreplaner. Dette er også en sentral begrunnelse for etableringen av ungdomsråd. Derfor er det didaktisk relevant å studere disse rådenes bidrag i så måte. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Denne masteroppgaven handler om elevmedvirkning i vurderingen av skriftlige tekster, og undersøkelsen er foretatt med elever i første klasse på videregående skole, også kalt VG1. I de siste årene har det vært mye fokus på ...