Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 309-328 of 2023
-
(Chapter / Bokkapittel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2019)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
-
Digital assessment – how does it challenge local practices and national law? A Norwegian case study (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)The traditional exam has a strong holding within Norwegian higher education and is very often the preferred way of assessing students. Digital technology opens up for alternatives to the traditional exam, but so far focus ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)This paper is particularly relevant in the context of a global pandemic when the majority of teaching is conducted online or in a hybrid environment that requires long hours in front of a screen. Online teaching is becoming ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Denne oppgaven ser på hvordan begrepet digital dømmekraft forstås av fire elever fra niende trinn og to samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet, og forsøker å avduke hvorvidt det finnes noen forskjeller i deres forståelser og ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Third year geoscience students were introduced to digital tools for fieldwork, Fieldmove on iPads, in a capstone field mapping course at Oslo University, Norway. Despite little prior experience with digital tools for ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)Background Globally, digital skills are a crucial aspect of education that schools should develop systematically. Research on digital skills tends to be measured using self-reports, performance tests or interventions. ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Increasingly, school leaders and teachers are being expected to use digital technologies to collect data to analyze, plan and organize teaching and learning. Such expectations can be traced to a number of policy initiatives ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Denne masteroppgaven omhandler undervisning om og med digitale redskaper i samfunnsfagene i videregående skole. Den undersøker tre utvalgte samfunnsfaglæreres fortellinger om hvordan og med hvilke formål de bruker digitale ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Formålet med masteroppgaven er å undersøke om arbeid med muntlige framføringer også kan inkludere lytteundervisning i form av et aktivisert publikum. Ved å introdusere de digitale ressursene mobiltelefon og nettsiden ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)This paper examines emerging epistemologies in the wake of increased digitalization and the extent to which student teachers are prepared for such epistemologies in their teacher education (TE) programs. Alt-hough there ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke muligheter og utfordringer digitalt lydopptak gir som et alternativ til elevfremføringen i norskfaget. Oppgaven tar utgangspunkt i teori om at det finnes en utfordring ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Denne oppgaven tar for seg hvordan et utvalg ungdomsskolelærere i samfunnsfag forstår digitalt medborgerskap og samfunnsfagets særlige ansvar. Samfunnsfagslærere på ungdomsskolen fikk et særlig ansvar for digitalt medborgerskap ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2022)This PhD project investigated how digitization unfolds in school leadership and educational governance by interrogating examples from policy and practice. The project centers on the premise that digitization has certain ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Oppgaven undersøker hvilke diskurser som brukes om norskfaget i den offentlige debatten knyttet til fagfornyelsen, prosessen der alle skolens fag får nye læreplaner som skal implementeres høsten 2020. Hvilke begrunnelser, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Diskusjon og demokrati er nært forbundet. Denne oppgaven er en videostudie om hvilke muligheter elever på ungdomsskolen har til å diskutere og hvordan de diskuterer. Dette blir knyttet til demokratiopplæring. Oppgaven ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Problemområde, teori og problemstillinger: Utformingen av det teoretiske rammeverket redegjør for den demokratiske dannelse i lys av ulike demokratimodeller og kommer gjennom etisk-logiske drøftninger fram til at Habermas ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Diskusjonen har et stort læringspotensial, og blir hyppig benyttet som undervisningsmetode av samfunnsfaglærere. Diskusjonen har også en sentral plass i læreplanene i samfunnsfag. Derfor er diskusjonen som undervisningsmetode ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Diskusjon er en særlig egnet kommunikasjonsform for at elever skal utvikle demokratiske ferdigheter. I lys av den nye læreplanen, Kunnskapsløftet 2020 (LK20), sitt tydelige tverrfaglige demokratimandat er ferdigheter i å ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2019)This study focus on how administrators in districts approach data and data use in education differently. Based on data material from local policy documents, interviews with district administrators and observations from ...