Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 1993-2012 of 2024
-
Vurdering for læring. Elevperspektiv på vurderingspraksisen i norskfaget i den videregående skolen (Master thesis / Masteroppgave, 2014)Denne masteroppgaven omhandler vurdering FOR læring. Nærmere bestemt søker den etter å svare på om et utvalg elever i den videregående skolen opplever at vurdering brukes som et redskap for læring i norskfaget. I tillegg ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Denne oppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen “Hva kjennetegner læreres vurderingsarbeid i etikkdelen av religionsfaget på videregående skole, slik dette kommer til uttrykk i kvalitative forskningsintervjuer?”. Etikk ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Studien undersøker samfunnsfagslæreres vurderingspraksis i den videregående skole, hvor problemstillingen lyder som følger: Hva legger lærere vekt på når de vurderer faglig dyktighet i skriftlige oppgaveløsninger i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Problemstilling Jeg har arbeidet ut i fra følgende problemstilling: ”Vil en implementering av Vurdering for Læring, som vurderingspraksis i samfunnsfag, være en måte å ivareta intensjonene om å danne elevene?” Bakgrunnen ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne oppgaven undersøker hvilket vurderingsgrunnlag norsklærere i videregående skole legger til grunn for å sette standpunktkarakter i norsk muntlig. Grunnen for å undersøke dette temaet kom på bakgrunn av konklusjonen ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Vurdering av elevers kompetanse har stor påvirkning på deres fremtidige liv. Gitt denne betydningen er det avgjørende at lærere i samfunnskunnskap har nødvendig vurderingskompetanse for å sikre en læringsfremmende, effektiv, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å få kunnskap om lesing av skjønnlitterære tekster i språklig og kulturelt mangfoldige klasserom. Problemstillingen min er som følger: Hvordan reflekterer et utvalg elever med ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Problemstillingen er todelt: På hvilken måte bruker skoleledere web2.0 i sitt daglige arbeid og hvordan påvirker bruken deres ledelsespraksis? med underpunktet: På hvilken måte og av hvem utøves ledelse? Hensikten med ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2016)Research literature shows that Roma children’s literacy skills are less developed compared with their non-Roma peers. This situation represents a major deterrent in integration of Roma within the majority of countries of ...
-
(Chapter / Bokkapittel / SubmittedVersion, 2022)This study followed 191 students in 10 schools over three years, investigating what happens over time with students identified as at risk of falling behind in numeracy. The study uses data from a formative, national numeracy ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2016)The present thesis has investigated EFL teachers’ rating orientations in an oral English examination at the upper secondary level in Norway. As part of this investigation, aspects of the teachers’ scoring behaviour, i.e. ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)Abstract The series of responses in this article were gathered as part of an online mini conference held in September 2021 that sought to explore different ideas and articulations of school autonomy reform across the world ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)Several recent, large-scale observations of naturally occurring classroom instruction have found consistent patterns in how teaching quality systematically varies across domains of instruction, patterns not found in student ...
-
When competence and confidence are at odds: a cross-country examination of the Dunning–Kruger effect (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2024)Abstract Research has shown that some students who underperform in mathematics overestimate their performance, while others who excel in mathematics underestimate it. Looking at this mismatch of performance and confidence ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2024)The aim of this article is to investigate ethical and aesthetic dimensions of negotiating linguistic differences between researchers and participants in the initial research consent process, based on data from a collaborative ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)While researchers have stressed the importance of engaging students in activities that enhance their reasoning practices, few have scrutinised the factors that impact the reasoning involved in such activities. We explored ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)This article presents a study of how teenage immigrant students, newly arrived in Norway, constructed themselves discursively through a number of identity texts. Drawing on theories from New Literacy Studies, Critical ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)This study examines work with an academic concept in a multicultural classroom where a microblogging tool was used to facilitate dialogues. The analysis of extracts from classroom talk shows how one teacher prompted students ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2020)Sweden has a reputation for its equality work, but at the same time mathematics is still considered a male domain. We studied grade nine students’ attitudes about who could be considered best in mathematics, both from an ...