Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 1917-1936 of 2024
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Rasisme er et komplekst og omdiskutert tema som ofte vekker sterke følelser og engasjement. Dette påvirker også hvordan temaet blir snakket om i norske klasserom. Samtidig som skolen er et av stedene mange barn og unge ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærebok, to offentlige dokumenter og et utvalg kulturelle og sosiale faktorer påvirker samfunnsfagslæreres utforming av muntlige vurderingskriterier. Oppgaven ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Hovedområdet Utforskaren har gitt utforskende arbeidsmetoder en sentral plass i samfunnsfag. Videre varsles det nå om en ny læreplan hvor utforsking ser ut til å bli en viktig ferdighet i flere av skolefagene. Det finnes ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Hensikten med denne studien er å undersøke, utforskende matematikkundervisning i Norge, med søkelys på lærers praksis. Tidligere forskning på feltet indikerer at utforskende matematikkundervisning påvirker elevenes motivasjon ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)I Meld. St. 28 (2015-2016) Fag-Fordypning-Forståelse- En fornyelse av Kunnskapsløftet, løftes demokrati og medborgerskap frem som fagområder som skal fornyes i revisjonen av Kunnskapsløftet. Utdanning for bærekraftig ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hva som kjennetegner utforskende undervisning i samfunnsfag. Å arbeide utforskende forutsetter og åpner opp for at elevene skal være aktive i prosessen med å innhente og konstruere ny kunnskap. ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hva som kjennetegner utforskende undervisning i samfunnsfag. Å arbeide utforskende forutsetter og åpner opp for at elevene skal være aktive i prosessen med å innhente og konstruere ny kunnskap. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Læreplan for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) bringer utforsking til norskfaget. Formålet med LK20 går utover det å jobbe mer selvstendig. Det skal gi elever verktøy for å håndtere livet etter skolen, i en fremtid vi ikke ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)I denne studien undersøkes matematikklæreres oppfatninger av utforskende undervisning, samt hvordan lærerne erfarer utforsking i matematikk i videregående skole etter LK20. Problemstillingen er: «Hva oppfatter fire lærere ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hva som kjennetegner utforskende skriving i norskfaget, da med særlig vekt på utforskende skriveoppgaver og tilhørende elevtekster. Ved å ta i bruk materialet samlet inn av ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Formålet med denne studien er å bidra med innsikt i hvordan lærebokforfattere har valgt å tolke begrepet utforskning fra LK20 og hvordan dette kommer fram i deres læreverk. Studien tar utgangspunkt i tre norske læreverk ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Problemområde/Problemstilling: Temaet for oppgaven er hvordan utopier påvirker samfunnsutviklingen gjennom utdanningsreformer og læreplaner. LK06 er en slik utdanningsreform og jeg vil analysere LK06 i lys av dens utopiske ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)Despite its rich learning potential, outdoor science activities are challenging to integrate in classroom teaching. Therefore, this paper synthesizes theory, findings and experiences from 20 years of research – and development ...
-
Utvikling av elevers lese- og skrivekompetanse i prosjektet "Ungdommens kritikerpris" : en studie av elevers arbeid med kritikernominerte bøker i 2007Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2008)Intensjonen med denne oppgaven er å undersøke utviklingen av elevers lese- og skrivekompetanse i prosjektet Ungdommens kritikerpris . I prosjektet, som kom i stand etter et initiativ fra Foreningen !les , skulle elevene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Denne studien tar for seg utvikling av et utendørs undervisningsopplegg om proporsjonalitet for matematikk 1P. Motivasjonen bak dette er å bidra til mer kunnskap om hvordan utendørsundervisning kan brukes av lærere i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Tema for studien er utvikling av lederidentitet hos ledere. Problemstillingen er; Hvilken betydning har et lederutviklingsprogram for utvikling av lederidentitet hos sine deltakere? Dette er belyst gjennom å intervjue fire ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)Tekstarbeid er norskfagets kjernevirksomhet, og mange elever vil trenge mye støtte fra læreren for å mestre norskfagets mange og fagspesifikke måter å bruke tekster på. Det er derfor viktig at lærerstudenter i norsk lærer ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Det er mye fokus på tilpasset opplæring innen skolesektoren. Kunnskapsløftet og andre of-fentlige dokumenter vektlegger dette som et viktig pedagogisk prinsipp for å skape en bedre kultur for læring på den enkelte skole. ...