Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 131-150 of 2024
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)Highlights: We identified four aspects for defining political issues. Political issues are collective. Political issues are conflictual in nature. Political issues are contemporary issues. Issues ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Målet med forskningsarbeidet er å få mer kunnskap om skolelederes betydning for et utviklingsarbeid. Vi tar utgangspunkt i et konkret prosjekt med overordnet mål om økt gjennomstrømming som skal nås gjennom utvikling av ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke fremstillingsmetoder lærebokforfatterne har valgt for de ulike bevisene inkludert i læreboken for R1, samt begrunnelser for disse valgene. Problemstillingen er: Hvilke ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk omhandler matematiske bevis og beskriver bevisets rolle i læreplanene for videregående skole1 fra 1896 til 2009. Oppgaven drøfter ulike teoretiske perspektiver og argumenter som ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)This chapter examines how sustainable transformation of digital practices in higher education can be conceptualised and enacted. The COVID pandemic sparked what is often referred to as the largest digitalisation experiment ...
-
(Research report / Forskningsrapport, 2022)This paper presents a description of the innovative method of video workshops used in the DigiGen project and its implementation in the field of ICT in education in five European countries. This method aims at investigating ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)This qualitative study examines semi-structured interviews with four Norwegian teachers to explore how they teach biblical texts in upper secondary religious education (RE). The theoretical framework combines one model ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Forskningsspørsmål: Bidrar skoleeiers kompetanseløft overfor skolelederne til at skolene får mulighet for å utvikle seg til lærende organisasjoner? Fokus for min undersøkelse har vært å analysere hvilke planer og hvilke ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)Oppgaven er en teknisk beskrivelse av en metodeutvikling for klasseromsobservasjon i et realfagdidaktisk forskningsprosjekt. Oppgaven beskriver hvordan prosjektet PISA+ gikk frem for å filme i klasserommet med fjernstyrt ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)The aim of this article is to understand biology teachers’ challenges with laboratory work in the light of tensions between the different cultures, or discourses, in biology teacher education. The data material in this ...
-
(Chapter / Bokkapittel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2018)This chapter focuses on the value dimension of sustainability and environmental education, pinpointing the concern for non-human life forms and future generations formulated by UNESCO at the outset of the United Nations ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020).
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)Abstract Previous studies have shown both benefits and challenges of group work and whole-class activities in educational settings. One overall finding in the existing literature is that it is challenging for teachers to ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2016)
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion, 2022)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)There is a growing use of standardized observation systems to directly measure teaching quality in classrooms. These systems are based on conceptual understandings of teaching that lead to carefully operationalized rubrics ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Temaet for denne oppgaven er bruk av dataspill i samfunnsfagundervisning. Problemstillingen lyder som følger: «Hva tenker samfunnsfaglærere som har brukt dataspill i sin undervisning om bruk av dataspill i samfunnsfagundervisning ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av hvordan elevresultater tas i bruk i skoleforbedringsarbeid i videregående skole. Kulturhistorisk aktivitetsteori (CHAT) (Engeström, 1987) er studiens teoretiske rammeverk. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Tema for denne oppgaven er bruk av materiale i undervisning om bibelske tekster. Det eksisterer et uttalt behov for forskning både på undervisning om bibelske tekster og på bruk av materiale i religionsundervisning. Oppgavens ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Denne oppgaven har undersøkt hvordan et utvalg lærere i LISSI-prosjektet bruker metaforer i naturfagundervisning på ungdomstrinnet for å forklare naturfaglige begreper. Bruk av metaforer i naturfagundervisning er ikke kun ...