Browsing Utdanningsledelse by Title
Now showing items 48-67 of 435
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Gjennom de nasjonale styringsdokumentene formidler utdanningsmyndighetene en intensjon om å sikre alle elever en likeverdig og rettferdig vurdering, samtidig som vurderingen er tenkt å føre til økt læringsutbytte for ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)SAMMENDRAG AV MASTEROPPGAVEN I UTDANNINGSLEDELSE TITTEL: En casestudie av hvordan lærere lærer internt i en skole og ledelsens betydning for dette. AV: Marit Husabø MASTERPROGRAMMET I UTDANNINGSLEDELSE SEMESTER: ...
-
En kasusstudie av hvordan tiltakskjeden for særskilt språkopplæring fungerer sett i forhold til lovverk/styrende dokumenterRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Gjennom Stortingsmelding 30 (2003-2004) ”Kultur for læring” har skolelederen fått i oppdraget å utvikle en skole som i mye større grad er en organisasjon som lærer av egen praksis. Perspektivet er løftet fra elevenes læring ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Sammendrag Dette er en kvalitativ studie av ulike utgaver av Læreplan for montessoriskolen. Formålet er å få økt kunnskap om av hva montessoripedagogikk for ungdomstrinnet er. Målet har vært å belyse det montessoripedagogiske ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)1. Problemområde/problemstilling(er): Som overordnet tema for dette prosjektet har jeg valgt ”endringsledelse” knyttet til ledelse av barneskoler i Norge. I denne undersøkelsen tar jeg utgangspunkt i en konkret lovendring ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Innføringen av et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem (NKVS) markerer et systemskifte i norsk utdanningssektor der mål- og resultatoppnåelse erstatter regelstyring. Skoleeierne får større beslutningsmyndighet i forhold til ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)I vår studie har vi undersøkt hvordan rektorer og lærere på to skoler forstår, arbeider med og stilles til ansvar for et godt psykososialt miljø. Hensikten har vært å finne ut hva skolene i vår undersøkelse gjør og hva som ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)I vår studie har vi undersøkt hvordan rektorer og lærere på to skoler forstår, arbeider med og stilles til ansvar for et godt psykososialt miljø. Hensikten har vært å finne ut hva skolene i vår undersøkelse gjør og hva som ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2015)I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvilke erfaringer og refleksjoner et utvalg rektorer trekker fram som vesentlige etter å ha deltatt i et fireårig, regionalt skoleutviklingsprosjekt. Deltakelsen i prosjektet skulle ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2015)I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvilke erfaringer og refleksjoner et utvalg rektorer trekker fram som vesentlige etter å ha deltatt i et fireårig, regionalt skoleutviklingsprosjekt. Deltakelsen i prosjektet skulle ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2019)
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2019)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Sammendrag FOKUSOMRÅDE: Casestudiet har undersøkt ansvarliggjøringsmekanismer og ledelsesrelasjoner ved en “lower secondary school” i Manchesterområdet i Storbrittania. Gjennom seks intervjuer med skoleledere, har studiet ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Denne kvalitative studien utforsker hvordan rektorer i norske fagskoler utøver ledelse knyttet til sikring av arbeidslivsrelevans i fagskolestudenters læringsutbytte. Det er sett nærmere på hvordan fagskoler samarbeider ...
-
Folkehøgskolen i møte med nye elevforutsetninger En casestudie av endringsledelseRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)I denne oppgaven ser jeg nærmere på ledelse av formelle kvalifiseringsløp for voksne flyktninger tilbudt i samarbeid mellom kommuner og fylkeskommuner. Problemstillingen min er: Hvordan kan ledelsen av formelle, yrkesrettede ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Denne kvalitative studien av reformarbeid i skolen undersøker fenomenet fagfornyelsen og hvordan lærere og ledere i skolen samhandler med forberedelsene til innføringen av fagfornyelsen på lokalt nivå. Studien omfatter ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Problemområder/problemstillinger: Bystyret i Oslo vedtok i 2005 å innføre skriftlig vurdering på barnetrinnet. Vurderingen skal gis to ganger i året i fagene norsk, matematikk, engelsk og naturfag for skoleåret 2008/2009. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Det er et nasjonalt mål at alle som er i stand til det skal gjennomføre videregående opplæring. I denne studien rettes fokus mot ledelsens betydning i arbeidet med forebygging av frafall. Studien er en kasusstudie av en ...