Abstract
SAMMENDRAG AV MASTEROPPGAVEN I UTDANNINGSLEDELSE
TITTEL: En casestudie av hvordan lærere lærer internt i en skole og ledelsens betydning for dette.
AV: Marit Husabø
MASTERPROGRAMMET I UTDANNINGSLEDELSE
SEMESTER: vår 2013
Masteroppgaven omhandler hvordan lærere i en skole lærer og ledelsens betydning for lærer-nes læringsprosesser og endring i skolen. Skolen jeg har valgt, oppfatter jeg som evidensbasert, systematisk og reflekterende i sitt endringsarbeid. Jeg tar utgangspunkt i Stortingsmeldinger som oppfordrer til at læreren aktivt skal delta i arbeidet med å forbedre egen og skolens praksis. Jeg har følgende problemstilling for denne studien: Hvilke lederstrategier mener informantene har hatt størst betydning for egen læring i arbeidet med å implementere god klasseledelse ved egen skole? Jeg har valgt en kvalitativ forskningsdesign, med halvstruktu-rerte gruppeintervju som metode. Empiriske data er samlet inn gjennom to gruppeintervjuer, bestående av fem lærere og tre ledere.
Studien viser at følgende lederstrategier er viktige for læring og implementering av ny praksis ved skolen: Ledelsen bidrar med teori og forskningsarbeid – praksisnær teori. Ledelsen både fanger opp lærernes læringsbehov, initierer og bruker formelle og uformelle arenaer for å fremme læring og utvikling i skolen. Fellestiden/utviklingstiden erfares som en viktig læ-ringsarena for lærerne. Tydelige læringsmål og press fra ledelsen fremmer læring.
Jeg finner følgende utfordringer: Lærerinformantene mener de lærer mest fra sine kollegaer. Læring foregår i samspill med kollegaer i både formelle og uformelle arenaer. Informantene mener økt volum på kollegaledede læringsprosesser kan være læringsfremmende. Praksisnær oppfølging gjennom skolevandring, observasjon og refleksjon bør forstås som læringsarena.