Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 141-160 of 2023
-
(Chapter / Bokkapittel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2018)This chapter focuses on the value dimension of sustainability and environmental education, pinpointing the concern for non-human life forms and future generations formulated by UNESCO at the outset of the United Nations ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020).
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)Abstract Previous studies have shown both benefits and challenges of group work and whole-class activities in educational settings. One overall finding in the existing literature is that it is challenging for teachers to ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2016)
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion, 2022)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)There is a growing use of standardized observation systems to directly measure teaching quality in classrooms. These systems are based on conceptual understandings of teaching that lead to carefully operationalized rubrics ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Temaet for denne oppgaven er bruk av dataspill i samfunnsfagundervisning. Problemstillingen lyder som følger: «Hva tenker samfunnsfaglærere som har brukt dataspill i sin undervisning om bruk av dataspill i samfunnsfagundervisning ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av hvordan elevresultater tas i bruk i skoleforbedringsarbeid i videregående skole. Kulturhistorisk aktivitetsteori (CHAT) (Engeström, 1987) er studiens teoretiske rammeverk. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Tema for denne oppgaven er bruk av materiale i undervisning om bibelske tekster. Det eksisterer et uttalt behov for forskning både på undervisning om bibelske tekster og på bruk av materiale i religionsundervisning. Oppgavens ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Denne oppgaven har undersøkt hvordan et utvalg lærere i LISSI-prosjektet bruker metaforer i naturfagundervisning på ungdomstrinnet for å forklare naturfaglige begreper. Bruk av metaforer i naturfagundervisning er ikke kun ...
-
Bruk av museum i geofag En studie av fire museumsopplegg og deres muligheter for et meningsfullt bidrag i undervisningenRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Problemstillingen for denne oppgaven er «På hvilke måter og i hvilken grad utnytter en lærer parprøvens potensiale til å vurdere elevenes matematiske kompetanse?». Studien er designet som en casestudie, og går i dybden på ...
-
Bruk av problemløsningsstrategier i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet - Hva gjør læreren?Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2016)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke på hvilken måte lærere gjennomfører undervisning rundt problemløsningsoppgaver, spesielt med tanke på problemløsningsstrategier. Utgangspunktet for oppgaven ligger i Pólya ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Hensikten med denne avhandlingen har vært å undersøke potensielle utfordringer og muligheter som kan oppstå, dersom man bruker retorisk teori gjennom et vurderingsskjema som grunnlag for vurdering. Oppgaven tar utgangspunkt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Norske klasserom er karakterisert av et stadig økende språklig og kulturelt mangfold. Forskning har indikert at elever i skolen og deltakere i voksenopplæring opplever å bli marginalisert (Beiler & Dewilde, 2023; Golden ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Skolen beskrives gjerne som en lærende organisasjon der alle involverte skal utvikle seg. For lærere og lærerstudenter kan dette dreie seg om å være del av et profesjonsfaglig fellesskap der man videreutvikler og vurderer ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Hvordan blir de menneskelige ressursene forvaltet i en offentlig og en privat skole? Er det forskjeller mellom lederne, ansattgruppene og lederne sammenlignet med de ansatte? Disse spørsmålene var utgangspunktet for mitt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Rooted in the sociocultural tradition, this article examines how one teacher helps her eighth-grade students build agency through dialogic teaching supported by technology. Students' agency is essential for their participation ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)School burnout is a serious concern, as it impairs students’ health and academic success. According to the Conservation of Resources Theory, burnout results from the depletion of personal coping resources and can be ...