Browsing Nordisk didaktikk by Title
Now showing items 219-238 of 245
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Formålet med denne studien har vært å bidra med ny innsikt i et lite berørt forskningsfelt innen norsk forskning, nemlig forskning på elever med talevegring. Med utgangspunkt i teori og tidligere forskning som på den ene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Denne masteroppgaven undersøker mulighetene og utfordringene ved bruk av tegneserier i litteraturundervisningen, og utforsker hvordan ungdomsskoleelever leser og tolker tegneserier. For å besvare problemstillingen ble ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Tema/Problemstilling: Formålet med oppgaven er å studere hvordan tegneserier som undervisningsemne blir realisert, med bakgrunn i de emnespesifikke målene som skisseres for arbeid med tegneserier i norsk på 8. trinn med ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Denne masteroppgåva er ein kvalitativ studie som er relatert til hovudområdet samansette tekstar i den nye fagplanen i norsk for læreplanen Kunnskapsløftet. Eg argumenterer for at denne nye fagplanen opnar opp for at ein ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Tidligere studier har vist at litteraturundervisningen i skolen i dag er mer preget av arbeid med sjangertrekk fremfor samtaler om tema og innhold i tekster. I tillegg viser PISA- undersøkelsen at norske elever har negative ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Sammendrag Fagfornyelsens norsklæreplan har flere nye grep, og elever skal blant annet sette verkers språk og litterær stil i perspektiv gjennom å sammenligne og kontrastere verk fra ulike perioder. Temabasert litteratur ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne studien undersøker tre læreres introduksjoner til et argumenterende skriveforløp på tiende trinn. Den argumenterende skrivediskursen er krevende for mange elever, og det er usikkert hvorfor dette er tilfelle. At det ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne studien tar for seg et lærersamarbeid mellom fagene norsk og treningslære i en videregående skole. Lærerne har over en lengre periode samarbeidet om å utvikle skriveundervisningen til elevene. Sammen har de utforsket ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)I denne studien undersøker jeg hvordan fire norsklærere underviser i førskrivingsfasen. Bakgrunnen for valg av tema er at lærere har oppgitt at de bruker førskrivingsfasen og at de synes den er viktig i skriveprosessen ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Problemstillingen for oppgaven er «Hvordan opplever et utvalg 8. klasseelever og deres lærer et konkret undervisningsopplegg i skjønnlitteratur etter overgangen fra barne- til ungdomstrinnet?». For å besvare problemstillingen ...
-
Undervisning som setter spor? – Analyse av 10.klasseelevers argumenterende tekster i lys av lærerens skriveinnrammingRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2021)Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan eksplisitt undervisning basert på bruk av modelltekster kan støtte elever i egen argumenterende skriving. Den har fokus på hva læreren vektlegger i sin undervisning som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Den nye læreplanen, Kunnskapsløftet, med de grunnleggende ferdighetene som basis bringer noe helt nytt inn i de ulike skolefagene. Skriving er ikke lenger bare norsklærerens domene, denne ferdigheten skal, sammen med de ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2021)Med læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 ble temaet “bærekraftig utvikling” lansert som ett av tre tverrfaglige temaer. Kunnskapsdepartementet fremholdt at de tverrfaglige temaene skulle integreres i hvert enkelt fag, ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2021)Med læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 ble temaet “bærekraftig utvikling” lansert som ett av tre tverrfaglige temaer. Kunnskapsdepartementet fremholdt at de tverrfaglige temaene skulle integreres i hvert enkelt fag, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Læreplan for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) bringer utforsking til norskfaget. Formålet med LK20 går utover det å jobbe mer selvstendig. Det skal gi elever verktøy for å håndtere livet etter skolen, i en fremtid vi ikke ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hva som kjennetegner utforskende skriving i norskfaget, da med særlig vekt på utforskende skriveoppgaver og tilhørende elevtekster. Ved å ta i bruk materialet samlet inn av ...
-
Utvikling av elevers lese- og skrivekompetanse i prosjektet "Ungdommens kritikerpris" : en studie av elevers arbeid med kritikernominerte bøker i 2007Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2008)Intensjonen med denne oppgaven er å undersøke utviklingen av elevers lese- og skrivekompetanse i prosjektet Ungdommens kritikerpris . I prosjektet, som kom i stand etter et initiativ fra Foreningen !les , skulle elevene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Avhandlingen omhandler tekstkulturer i skoleavistekster. Bakgrunnen er at virksomheten Avis i skolen for fem år siden initierte et arbeid for å styrke skoleavis som didaktisk metode for elevenes læring og utvikling. Studien ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Oslo er en by med relativt høyt nivå av segregering. Formålet med denne studien har vært å undersøke om den store forskjellen i andel minoritetselever på ungdomsskoler i Oslo kan påvirke norsklæreres vurderingspraksis. ...