Browsing Nordisk didaktikk by Title
Now showing items 151-170 of 245
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)I flere internasjonale leseundersøkelser gjør norske elever det dårligere enn i land det er naturlig å sammenlikne seg med. Etter utdanningsmyndighetenes umiddelbare sjokk etter publiseringen av resultatene fra den første ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Det overordnede temaet for denne oppgaven er elevers bruk av PowerPoint i muntlige presentasjoner. Avhandlingen undersøker mer spesifikt hvordan tre Vg3-klasser bruker PowerPoint når de skal presentere fordypningsoppgaven ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Sammendrag Det overordnede tema for masteroppgaven er minoritetsspråklige elevers lesekompetanse i PISA-undersøkelsen 2009. Mer spesifikt undersøkes svar på tre frigitte tekster i lesing fra PISA 2009 av seks minoritetsspråklige ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Å lese er én av de fem grunnleggende ferdighetene, og derfor en ferdighet som skal utøves i alle fag. Lesing er også tema for denne oppgaven. Denne masteroppgaven har undersøkt hvilke utfordringer og løsninger knyttet til ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)I denne masteroppgaven har jeg forsket på opplæring i muntlige ferdigheter, nærmere bestemt hvordan en lærermodellering kan fungere som en muntlig modelltekst. Dette har jeg gjort ved å undersøke følgende problemstilling: ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Denne oppgavens tema er N. F. S. Grundtvigs fremstilling av morsmålets plass og funksjon i ”Skolen for Livet”, folkehøyskolen. Målet er å vise at Grundtvigs skoletanker, som ble formulert for over 150 år siden, fortsatt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Formålet med denne studien er å undersøke norsklæreres vurderingspraksis av norsk muntlig. Dette er et emne som har vært forsket lite på, og jeg ønsker derfor å bidra med mer informasjon til dette emnet. Problemstillingen ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan trening og utvikling av den muntlige ferdigheten ”å lytte” inngår i oppgavene som er i lærebøkene i norskfaget på ungdomstrinnet. Utgangspunktet for oppgaven ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvorvidt lærebøker i norsk på vg1 kan være en ressurs for læreren i planleggingen og gjennomføringen av undervisning i trening og utvikling av muntlige ferdigheter. Ideen ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Denne studien handler om undervisning i retorikk knyttet opp mot praktisk anvendelse innenfor muntlige tekster i norskfaget. I læreplanen, Kunnskapsløftet 06, er retorikk trukket inn kun som et analyseredskap av skriftlige ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Formålet med denne studien har vært å undersøke norsklæreres gode muntlige tilbakemeldinger. Forskning på tilbakemeldinger er ofte generell, men denne studien er knyttet til norskfaget, og søker å finne kjennetegn på hvordan ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Temaet i denne oppgaven er utvalg av sakprosatekster til norskundervisningen. Temaet belyses med et utvalg av sakprosatekster som Landslaget for norskundervisning (LNU) la frem i mars 2009 med tittelen Sakprosakanon. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Denne studien undersøker hvordan prosessorientert skrivepedagogikk brukes i skriveundervisningen i dag, med utgangspunkt i antatte negative lærerholdninger og påstander om at prosesskriving er ”ut”. Prosessorientert skriving ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Tiden da skriving i norskfaget bare var å skrive individuelle tekster for hånd i et stille rom uten adgang til andre kilder enn sitt eget hode, er definitivt over. Det aktualiserer kildetematikk sett sammen med norskfaget. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke elevenes framføringer i et dialogisk perspektiv. Utgangspunktet for oppgaven ligger i forskning som sier at framføringene etterfølges av et antiklimaks. Tanken om at ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Med implementering av lesing som en grunnleggende ferdighet i alle fag understrekes betydningen av å utvikle elevers leseferdigheter knyttet til ulike teksttyper. Sakprosatekster utgjør en tekstsjanger som elever i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Avhandlingens motivasjon og tema: Ut fra et samspill mellom sosiolingvistikken og feminismen som begge blomstret på 70-tallet, sprang språk –og kjønnforskningen frem. Nettopp her ligger avhandlingens teoretiske utgangspunkt. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Kristne privatskoler drives etter de offentlige læreplaner. Men de har i sine formål et tillegg til den offentlige læreplanen. For de fleste slike skoler består dette tillegget av generelle læreplaner eller andre basisdokumenter ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Per i dag er det lite av skoleforskningen som spesielt har rettet seg mot norsk på yrkesfaglige utdanningsprogram. Denne masteroppgaven er et forsøk på å belyse tendenser i oppgavesettene fra de ulike fylkene til lokalt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Denne studien tar for seg et tverrfaglig prosjekt mellom fagene norsk og samfunnskunnskap om det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. Prosjektet jeg fulgte omhandlet samfunnsfaglige temaer som 22.juli, ekstremisme, ...