Now showing items 207-226 of 245

  • Ramselien, Stine (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
    Denne studien undersøker videregåendeelevers opplevelse av egen læring i møte med skriverammer som skal støtte arbeidet med å produsere norskfaglige analysetekster. Skriverammer er en type formstøtte i skriveundervisningen, ...
  • Ulriksen, Marion (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
    Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke norsklæreres erfaringer av skriverammer i videregående skole. Problemstillingen har vært: «Hvordan bruker og vurderer tre norsklærere skriverammer i arbeid med fagskriving ...
  • Horn, Kirstin Angelica (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
    Formålet med denne studien har vært å få et innblikk i hvordan norsklærere på ungdomsskolen underviser i formelle skriftspråklige ferdigheter. Tidligere forskning viser at ungdomsskoleelever har behov for undervisning ...
  • Valan, Bjørg Karin (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
    Oppgaven er en del av skriveprosjektet Skriving på tvers av fag og er en casestudie av skriving og skriveopplæring på idrettsfag.Målet med undersøkelsen var å finne ut hva som kjennetegner skrivingen og skriveopplæringen ...
  • Johnsen, Oda Sofie (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
    Denne studien undersøker skriving i norskfaget på yrkesfaglige studieprogram. Hensikten er å finne ut mer om hvilke skriveoppgaver lærerne gir, hvordan de ønsker at det skal arbeides med skriving og hva de mener påvirker ...
  • Palm, Anna Linnea (Master thesis / Masteroppgave, 2023)
    Norskundervisningen har et særskilt ansvar for skriveopplæring, og skriveopplæring kan foregå på mange måter. I denne studien har jeg forsket på sosiokulturell læring og hvilke syn på skriving som er til stede i dagens ...
  • Sandboe, Jonas (Master thesis / Masteroppgave, 2023)
    Sammendrag I denne undersøkelsen forsøker jeg å finne ut av hvilken plass narrativ spillefilm har i norskundervisningen på videregående trinn. Målet er å finne ut hvordan film brukes i undervisningen, og begrunnelsene ...
  • Thoresen, Mette (Master thesis / Masteroppgave, 2010)
    Denne masteroppgaven tar for seg elevtekster som er blitt vurdert med et stort sprik til norskeksamen i grunnskolen våren 2009. Sprik vil her si en differanse på minimum to karakterer mellom sensorenes karakterforslag. Min ...
  • Dahl, Kaja Rustand (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
    Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er genusavvik, og helt spesifikt undersøkes 48 tekster skrevet av elever på en skole med overvekt av minoritetsspråklige. Til grunn for undersøkelsen ligger forståelsen om ...
  • Virtanen, Sara Danielsen (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
    Denne oppgaven er en undersøkelse av hvilke muligheter og utfordringer som ligger i arbeidet med å styrke leseundervisningen for svake lesere. I arbeidet med denne oppgaven, og som lærer i faget fordypning i norsk, har jeg ...
  • Løken, Snorre Holtan (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
    Formålet med denne studien er i utgangspunktet å vise fram ulike støttestrukturer som lærere benytter seg av i skriveopplæringen for norskfaget, samtidig ønsker jeg å vise hvordan de anvendes og hva som kan være problematisk. ...
  • Jensen, Ragnhild Engdal (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
    I denne masteroppgaven er hensikten å se nærmere på hva som kjennetegner elever med lav lesekompetanse, nærmere bestemt elever som skårer under kompetansenivå 2 i lesing i PISA-undersøkelsen. Undersøkelser viser at elever ...
  • Skadsheim, Preben (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
    Formålet med denne studien har vært å bidra med ny innsikt i et lite berørt forskningsfelt innen norsk forskning, nemlig forskning på elever med talevegring. Med utgangspunkt i teori og tidligere forskning som på den ene ...
  • Torsteinsen, Elise Øystese (Master thesis / Masteroppgave, 2023)
    Denne masteroppgaven undersøker mulighetene og utfordringene ved bruk av tegneserier i litteraturundervisningen, og utforsker hvordan ungdomsskoleelever leser og tolker tegneserier. For å besvare problemstillingen ble ...
  • Berntsen, Åse Linn (Master thesis / Masteroppgave, 2006)
    Tema/Problemstilling: Formålet med oppgaven er å studere hvordan tegneserier som undervisningsemne blir realisert, med bakgrunn i de emnespesifikke målene som skisseres for arbeid med tegneserier i norsk på 8. trinn med ...
  • Aarbø, Christer Stewart (Master thesis / Masteroppgave, 2009)
    Denne masteroppgåva er ein kvalitativ studie som er relatert til hovudområdet samansette tekstar i den nye fagplanen i norsk for læreplanen Kunnskapsløftet. Eg argumenterer for at denne nye fagplanen opnar opp for at ein ...
  • Olborg, Marte Bakkelund (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
    Tidligere studier har vist at litteraturundervisningen i skolen i dag er mer preget av arbeid med sjangertrekk fremfor samtaler om tema og innhold i tekster. I tillegg viser PISA- undersøkelsen at norske elever har negative ...
  • Ignjic, Natasa (Master thesis / Masteroppgave, 2023)
    Sammendrag Fagfornyelsens norsklæreplan har flere nye grep, og elever skal blant annet sette verkers språk og litterær stil i perspektiv gjennom å sammenligne og kontrastere verk fra ulike perioder. Temabasert litteratur ...
  • Asheim, Amund Solsvik (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
  • Sendstad, Kristin Hegnes (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
    Denne studien undersøker tre læreres introduksjoner til et argumenterende skriveforløp på tiende trinn. Den argumenterende skrivediskursen er krevende for mange elever, og det er usikkert hvorfor dette er tilfelle. At det ...