Search
Now showing items 1-100 of 3148
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Bakgrunn, formål og problemstilling:
På reservebenken? refererer til elever som er tilbake i den vanlige skolen etter en periode i eksternt tiltak. De praktiske rammene i oppgaven er et lokalt kompetanse - senter som ...
Tinnitus og cochelaimplantat Tinnitusreduserende effekt av bilateral cochleaimplantasjon Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2017)
Evidence and experience indicate that children with isolated epileptiform activity during sleep (nocturnal epileptiform activity [NEA]) often have language impairments. However, this relationship is not fully understood. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Evne til refleksjon, kritisk tenkning og argumentasjon er kompetansemål i Kunnskapsløftet (Utdanningsdirektoratet, 2006). Disse målene skal være deler av elevens kompetanse etter 2., 4., 7. og 10. trinn, med økende krav ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Bakgrunn for egen undersøkelse: Det har eksistert rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Norge i over 40 år. Selv om hørselsrehabilitering omfatter mye mer enn formidling av høreapparat, er tilpasning av apparat, ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2017)
Different language skills are considered fundamental for successful reading and spelling acquisition. Extensive evidence has highlighted the central role of phonological awareness in early literacy experiences. However, ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Informasjon om problemstilling: Ved hjelp av cochleaimplantat kan barn med store hørselstap få mulighet til å høre og dermed utvikle talespråk, det er likevel vist et stort spekter av utfall i språkutviklingen for denne ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Informasjon om problemstilling: Ved hjelp av cochleaimplantat kan barn med store hørselstap få mulighet til å høre og dermed utvikle talespråk, det er likevel vist et stort spekter av utfall i språkutviklingen for denne ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Bakgrunn og formål: Interessen for denne problemstillingen, bunner i egne og andres erfaringer med stemmen i danseundervisning. Det er fra tidligere lite forskning som omhandler dansepedagoger og stemmebruk. Det er dog en ...
Selvbestemmelse & Utviklingshemming Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
The study was carried out in Dhaka, Bangladesh from July to December 2011.The objective was to investigate the stakeholders’ awareness about the educational laws of special needs children, describe the findings and to ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Ungdommer med lett grad av utviklingshemming vil ha en medfødt eller tidlig ervervet kognitiv svikt. Evnene som tenkning, oppmerksomhet, hukommelse, læring, språkforståelse kan i varierende grad være redusert. Sosial ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne studien handler om alternativ og supplerende kommunikasjon, og har sett nærmere på taleteknologi for barn og kommunikasjonsmateriellet Pegasus. Barn med kommunikasjonsvansker har ikke samme forutsetninger som barn ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
The purpose of this study was to explore how teachers teach reading comprehension in primary three inclusive classrooms in Uganda. The study developed a theoretical framework from the literature review consisting of reading ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Stemmetrening for skuespillere vil kunne forbedre kvaliteter i stemmen, som kan føre til at den bli mer bærekraftig med mindre muskelanstrengelse. Dette vil kunne virke forebyggende på stemmevansker (Berry et al., 2001). ...
Velkommen til min verden : En kvalitativ studie om minoritetsforeldre med funksjonshemmede barn Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Det finnes i dag lite forskning og kunnskap som har klart å fange opp minoritetsforeldrenes situasjon med funksjonshemmede barn. Dette til tross for at tilgjengelige statistikk og rapporter fra praksisfeltet viser at ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Sammendrag
Tittel: Inkludering av elever med ADHD.
Hvordan føles det og ikke beherske ferdigheter noen forventer at du innehar?
Se for deg en situasjon hvor du er ute med venner, det er en varm sommerdag og noen kommer ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
- Bakgrunn, formål og problemstilling
Forskning antyder at rundt 6 % av skolebarn lider av kronisk heshet. Stemmevansker hos barn kan svekke kommunikasjonsmulighetene og føre til psykososiale og faglige utfordringer. Det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Sammendrag
Tittel
”Jeg – Du”
En kvalitativ undersøkelse av læreres vektlegging av relasjonelle dimensjoner i sitt arbeid med utviklingshemmede elever
Bakgrunn og formål
I masteroppgaven ønsket jeg å se nærmer på hva ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven handler om en dagligdags aktivitet, måltidet. Videre handler den om en mindre dagligdags måte å spise på: Å bli matet gjennom sonde. Et ønske med denne oppgaven er å bidra med refleksjon hos personer som ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)
Poker is a popular game, especially among male students. It is known to be highly time-consuming and might lead to players dropping out from education. Yet little is known about why it is so time-consuming. In this article, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Sammendrag
Tittel: ”Oslobarnehagen – en festbruker eller hverdagsbruker av kultur?”
Undertittel: En kvantitativ undersøkelse om Oslobarnehagens flerkulturelle tilnærming og kompetanseutviklingsarbeid knyttet til ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne oppgaven tar utgangspunkt i personlige erfaringer hos foreldre, knyttet til utagerende atferd hos barnet deres med autismediagnose. Bakgrunnen for oppgavens temavalg er personlig arbeidserfaring med denne gruppen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Bakgrunn
Ifølge den anerkjente lesemodellen ”The simple view of reading” er lesing et resultat av to faktorer, avkoding og språkforståelse. Gjennom denne modellen hevder (Hoover & Gough, 1990) at ordforrådet har betydning ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Sammendrag.
Tittel:
Skolelivskvalitet hos ungdom med Tourette Syndrom
Med bakgrunn i egen erfaring fra arbeid med elever med Tourette Syndrom i grunnskolen, og i studier i spesialpedagogisk teori og empiri, etterstrebes ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Bakgrunn, formål og problemstilling
Premature barn og deres utvikling er de siste tiårene blitt et svært aktuelt tema innenfor
forskningen. Dette er ikke fordi det fødes så mange flere premature barn nå enn før, men fordi
så ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Bakgrunn
På alle sosiale arenaer der mennesker møtes vil det kunne forekomme mobbing. I skolesammenheng viser undersøkelser (Roland, 2007) at omtrent 60 000 barn og unge daglig opplever en angst for å bli mobbet. Disse ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Bakgrunn og formål:
Tilpasset opplæring er et omfattende og sentralt mål i skolens arbeid med å skape gode vilkår for vekst, utvikling og læring for den enkelte elev. Forskning viser at målet om tilpasset opplæring blir ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Gjennom mangeårig praksis som lærer i grunnskolen og logoped i pedagogisk- psykologisk tjeneste har jeg vært opptatt av barns språkutvikling og tidlig forebygging av språkvansker. Som delaktig i implementeringen av TRAS ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Denne ettårige longitudinelle studien undersøker spørsmålet om kognitive prosesser som fonologisk bevissthet og Rapid Automatized Naming (RAN) hos 4 åringer spiller en rolle for utviklingen av bokstavkunnskap, og belyser ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Bakgrunn og problemstilling: Som mangeårig lærer i skolen og som spesialpedagog i PP-tjenesten har jeg møtt mange elever med lese- og skrivevansker, deres foreldre og lærere. Senere års forskning har også formidlet kunnskap ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Sammendrag
Tittel:
Betydningen av mors utdannelse og barnets vokabular for lesing.
Bakgrunn, formål og problemstilling:
Denne oppgaven er tilknyttet en større longitudinell studie i regi av forskergruppen Child Language ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Bakgrunn for undersøkelsen, og problemstilling
Mange mennesker er avhengig av langvarig, koordinert og individuelt tilpasset støtte for å kunne leve det livet de ønsker. Med henhold i dette ser en hvor betydningsfullt og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
BAKGRUNN OG FORMÅL: Masteroppgaven er del av et større forskningsprosjekt som ser på forholdet mellom masterutdanning i spesialpedagogikk med fordypning i psykososiale vansker i møte med yrkespraksis innen samme fagfelt. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Bakgrunn og formål: Oppgaven er en del av en større ERP-studie ”Språkinnlæringsprosessen hos barn med språkvansker”. Studien er et samarbeidsprosjekt mellom Universitet i Bergen, StadpedVest og Bredtvet kompetansesenter, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Tverrfaglig samarbeid er viktig i dagens samfunn som er blitt mer og mer sektoroppdelt. Det kan være en utfordring å arbeide tverrfaglig, men det er også en nødvendighet i ethvert spesialpedagogisk arbeid. Å bruke hverandres ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Formål og innhold: Denne masteroppgaven tar sikte på å identifisere noen av de utfordringene hjelperne møter i arbeidet med å koordinere tjenester til voksne personer over 18 år med alvorlige og sammensatte behov for ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Bakgrunn og formål: Hvert år blir mange mennesker rammet av hjerneslag i Norge. Følgevirkninger som kan oppstå etter et hjerneslag har ikke bare konsekvenser for den slagrammede, men også for hans/hennes ektefelle. I dette ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Bakgrunn og formål:
Temavalget i oppgaven har bakgrunn i min tidligere praksis med døve førskolebarn. Planlegging av skolestart for disse barna var en viktig prosess som begynte i god tid fordi det var mange forhold som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Bakgrunn og formål: Forskning de siste tiårene har vist at det ofte er knyttet positive effekter til det å være tospråklig, og at elever som får morsmålsundervisning i skoleløpet klarer seg bedre enn tospråklige elever som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemstilling: På hvilke måter opplever personalet at tegn-til-tale kan stimulere førskolebarn med minoritetsspråklig bakgrunn, til språkutvikling, deltakelse og kommunikasjon. Forskerspørsmål: 1)På hvilke måter kan ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
I denne oppgaven intervjuet jeg 5 ungdommer. Jeg ønsket å finne nærmere ut hvordan selvoppfattelsen til disse ungdommene ble påvirket av deres foreldre, lærere og venner.Dette ønsket jeg å finne ut, gjennom å analysere ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Oppgavens tema og problemstilling
Denne undersøkelsen belyser lærernes behov for støtte i spesialundervisning, samt PP-tjenestens og skoledernes rolle med hensyn til å støtte lærere i arbeidet med spesialundervisning. ...
En kvalitativ studie av foreldresamtalen i barnehagen : En intervjuundersøkelse av pedagogiske ledere Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Bakgrunn for valg av tema og problemstillinger Formålet med denne materoppgaven var å vinne økt kunnskap om hvilke kommunikasjonsferdigheter som anvendes i foreldresamtaler ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Problemstilling: Hvordan kommuniserer et barn med minoritetsspråklig bakgrunn som har CI med de andre barna i barnehagen, og hvilken betydning har dette samspillet for utviklingen av barnets kommunikative kompetanse?
Bakgrunn ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Temaet for denne undersøkelsen er elevmedvirkning for utviklingshemmede elever i skolen. For å belyse temaet er det utarbeidet følgende problemstilling:
Hvilke muligheter har utviklingshemmede elever til å påvirke egen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
The term inclusion has been defined differently in many parts of the globe. In reference to Dakar Framework for Action all learners irrespective of their diverse needs should learn in the same environment. However the ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Abstract
Unemployment of Persons with Visual Impairment (PWVI) remains a significant challenge for them in Uganda. Whereas education is regarded as a key pillar in any transition process, this doesn’t seem to be the case ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
The purpose of this study was to explore the inclusion practices used by teachers to facilitate participation of learners with physical disabilities in inclusive physical education lessons, and also find out the impact of ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Sammendrag
Problemstilling
Jeg har sittet med tanker om hva min oppgave som spesialpedagog egentlig er og hvor det er behov for at jeg skal arbeide når jeg er ferdig utdannet, derfor ønsket jeg å gå mer i dybden på dette. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Bakgrunn, problemstilling og formål:
Første året i masterstudiet ble vi vist en film, der en ektefelle til en afasirammet holdt et foredrag. I dette foredraget sa ektefellen en setning som skapte store refleksjoner hos ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Bakgrunn og formål:
Gjennom arbeidet mitt som spesialpedagog i barnehabiliteringen treffer jeg en del multifunksjonshemmede barn og unge ute i skolene. Opplegget rundt disse varierer mye i forhold til hvor inkludert de er ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
For inclusion to be effective, it is generally agreed that regular teachers should be receptive to the principles and demands of inclusion. This study was to investigate attitudes of 561 Vietnamese regular teachers towards ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Formål og problemstilling:
Formålet med undersøkelsen er å bidra til økt innsikt i læreres kunnskap om matematikkvansker, og erfaring med kartlegging og tilrettelegging av undervisning i matematikk på et tidlig stadium.
Med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Bakgrunn og problemstilling: Jeg har i flere år vært opptatt av ADHD-problematikk både som mor og som spesialpedagog i PP-tjenesten. Familier berørt av ADHD har sammensatte behov, noe som nødvendiggjør samarbeid, både ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemstilling
Problemstillingen i studien er rettet mot å undersøke - og evaluere egnetheten av et verktøy, som bestod av flere instrumenter satt sammen til et kartleggingsbatteri. Verktøyet skal benyttes i kartlegging ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemstillingen i min masteroppgave lyder: Hvordan opplevde jeg tilværelsen i skolen og på fritida, hvordan ble jeg oppfattet og møtt, og hvordan ville jeg ha profittert på å bli møtt?
Bakgrunn og formål: Valg av tema ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Bakgrunn og formål
Undersøkelser viser at elever kommer til kort i matematikkfaget og det tyder på at 15-20 % norske skoleelever går ut av ungdomsskolen uten å beherske de fire regneartene. I nyere forskning kommer det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Bakgrunn og formål:
Min interesse for fysisk aktivitet er med på å danne utgangspunktet for undersøkelsen, sammen med min erfaring fra praksis. Med denne undersøkelsen har jeg et ønske om å tilegne meg kunnskap jeg videre ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
I denne masteroppgaven rettes søkelyset mot pedagogers opplevelse av hvordan barnesamtalen kan fremme barnehagebarns selvutvikling.
Bakgrunn
Gjennom mange år som pedagog både i barnehage og skole har jeg opparbeidet en ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
I denne masteroppgaven rettes søkelyset mot hvordan førskolelærere arbeider med barn med utfordrende atferd.
Tittel på oppgaven er; ”Da de forsto meg, ble alt så mye bedre”. Om barn med utfordrende atferd.
Bakgrunn, formål ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)
This study aims to develop knowledge of essential counseling competencies in the Educational Psychological Counseling Service (EPCS). Through semi-structured interviews with six counselors, the essential competencies of ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2007)
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
En kvalitativ studie av logopeders erfaringer med foreldresamarbeidet ved bruk av behandlingsprogrammet "Palin Parent-Child Interaction therapy" for førskolebarn som stammer. Problemstilling: Hvilke erfaringer har svenske ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Bakgrunn og formål
Bakgrunnen for valget av tema og problemstilling er i hovedsak mitt møte med en flerspråklig afasirammet og denne pasientens pårørende i logopedipraksisen. Interessen ble ytterligere styrket i møte med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Tittelen på denne masteroppgaven er Leseferdigheter på 3.trinn. En studie av hvordan det står til med leseferdighetene på 3.trinn ved en skole i Oslo. Jeg har, som tittelen indikerer, tatt utgangspunkt i en byskole i Oslo ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Home Literacy Environment og leseflyt: En kvantitativ studie av sammenhengen mellom Home Literacy Environment og leseflyt blant enspråklige andreklassinger Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Tema, bakgrunn og formål Dette er en kvalitativ studie om hvilke ressurser Inn på tunet har som alternativ opplæringsarena for elever som viser atferdsvansker i skolen. Formålet har vært å sette fokus på alternative ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Formål og problemstilling: Med denne oppgaven håper jeg å kunne bidra til økt bevissthet både i grunnskolen, videregående skole og høyere utdanning om betydningen av kreativitet og skapende aktiviteter som et viktig middel ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2017)
This cross-sectional study examined the development of morphological awareness in Greek children 4–7 years old. A distinction was adopted between epilinguistic control, evidenced in judgment tasks and indicative of elementary ...
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2014)
Hovedtema for denne avhandlingen er spesialundervisningens tiltakskjede i grunnskolen. Det dreier seg om en sammenhengende kjede av tiltak som tar sikte på å oppdage og gi en sakkyndig vurdering av behovet for spesialundervisning, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Prediktorer for tidlig leseutvikling. RAN, grafem-fonem kunnskap og fonembevissthets betydning for senere ordavkoding og leseflyt Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Oppgaven er skrevet i tilknytning til en utprøving av kartleggingsverktøy som tar sikte på å kunne identifisere elever i risiko for lesevansker før skolestart, eller på et tidlig stadie i leseopplæringen. Oppgavens formål ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Etter at eg har arbeidd med problemstillingar kring læring og hjelpemiddel i matematikk, er det ulike konklusjonar som tykkjest stå fram.
Kalkulatoren, og etter kvart i større grad også andre digitale hjelpemiddel, er ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Sammendrag
Bakgrunn for valg og tema av problemstilling
Denne masteroppgaven handler om hvordan barn med tilknytningsvansker blir oppdaget i barnehage, og hvordan barnehagen kan være en trygg base. Tall fra Statistisk ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Bakgrunn
Som førskolelærer og spesialpedagog er jeg svært opptatt av hvilke vilkår de minste barna har i barnehagen i dag. I denne oppgaven er det de minstes barnehagestart som står i fokus. Stadig flere ettåringer går i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Bakgrunn, formål og problemstilling
Besvarelsen er tilknyttet postdoktor Janne von Koss Torkildsens forskningsprosjekt
"Språkinnlæring hos barn med språkvansker" ved Universitetet i Bergen, i samarbeid med
Statped Vest og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
The application of Mathematics in this modern world of information technology is becoming more and more crucial. Bearing this idea in mind and the contribution it can have to the development of the country, the Ethiopian ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
The purpose of the study was to investigate the methods used to teach learners with reading and writing problem in an ordinary classroom. The main question of the study was: How are pupils with reading and writing problem ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Formål og problemstilling: Til tross for avviklingen av de statlige spesialskolene på 1990-tallet, og bred politisk enighet om en inkluderende skole, finner vi i dag på kommunalt nivå både spesialskoler og spesialgrupper. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Sammendrag:
Bakgrunn og formål
Funksjonelle ferdigheter i lesing og skriving er en forutsetning for å lykkes i skole- og arbeidslivet. Til tross for at det blir lagt ned mye arbeid og ressurser på dette feltet i skolen, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Problemstilling:
Temaet for denne masteroppgaven er observasjon i kartleggingsarbeid av syns-funksjonen hos barn med sammensatte vansker. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan kan systematisk observasjon brukes i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Problemstilling:
”Hvordan opplever undgom med atferdsvansker skolens arbeid med sosial kompetanse i alternative skoler?”.
Vi har benyttet oss av følgende utdypende forskningsspørsmål;
1) ”Hvordan vurderer ungdom i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
The current study investigated early language characteristics in pre-school children (age 3.0 – 4.11) with autism spectrum disorders (ASD) compared to children with language impairment (LI), and typically developing children, ...
"Hvis ikke lyver jeg jo, hvis jeg sier at jeg ikke blir provosert" Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Predicting word knowledge from word characteristics Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
This study draws on data collected as a part of the research project "Improving language comprehension in preschool children with language difficulties: a cluster randomised trial" at the Department of Special Needs ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Sammendrag Bakgrunn, formål og problemstilling: Språk og tale gir mennesket mulighet til å formidle tanker og meninger i hverdagen, og er en viktig faktor i jobb, samfunn og i sosial samhandling med familie og venner. I ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2014)
Sammendrag Bakgrunn og formål Både nasjonalt og internasjonalt er det enighet om verdien av tidlig intervensjon, i forhold til barn med språkvansker. Slike vansker sees ofte tidlig i form av samspillsferdigheter og passivitet. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Bakgrunn, formål og problemstilling Det råder en fordom om at spiseforstyrrelser er noe som rammer jenter/kvinner (Skårderud, 2007a). Fordommen kan muligens underbygges av at det meste av både teoretisk og empirisk arbeid ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Å mestre fagtekstenes verbalspråk og struktur er utslagsgivende for forståelse og tilegnelse av de ulike fagene.På mellomtrinnet konfronteres elevene med fagtekster som i større grad enn tidligere setter krav til deres ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2014)
Sammendrag Bakgrunn for tema Bakgrunnen for oppgaven er vår interesse for både mestring og premature barn. De offentlige debattene i media om premature barn handler ofte om hvilken svangerskapsuke barnet bør være født i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Bakgrunn for egen undersøkelse:
Myndighetene vedtok den 1. august 2007, en tilføyelse i forskriftene til Opplæringsloven § 3-4a, og markerte dermed et økt fokus på at det skal gjennomføres jevnlig dialog mellom lærer og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Bakgrunn
Bakgrunn for studien er norske elevers, og spesielt de minoritetsspråklige elevenes, svake resultater på nasjonale og internasjonale lesetester de senere årene. En stor del av kunnskapstilegnelsen i skolen er med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Inclusion is seen as a process of addressing and responding to the diversity of needs of all learners through increasing participation in learning, cultures and communities, and reducing exclusion within and from education. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
The aim of this research is to find out what kind of attitudes that hearing impaired children face from hearing people, and how these attitudes influence the hearing impaired child’s life. This is a qualitative research ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Abstract
Background: There have been no reports of the world views, values and priorities of families of children with Velo-cardio-facial-syndrome in Norway, despite the fact that family beliefs are considered to be among ...