Search
Now showing items 1-100 of 2407
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
Background
There is increasing recognition of the contribution of morphological skills to the development of reading fluency. However, theoretical models and recent research raise questions about how different language ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
Across two experiments, an adult informant presented 220 preschoolers (34–71 months of age) with either a correct claim or an incorrect claim about how to activate a music box by using one of two toy figures. Children were ...
(Chapter / Bokkapittel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2021)
Animacy hierarchies conventionally descend from subjectivity and integrated animacy down towards insensate or dead matter. John Williams’ 1965 novel Stoner upends these hierarchies, positing aestheticized inanimacy as an ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
Objectives
The primary aim was to examine how event-related potentials (ERPs) and mismatch negativity (MMN) change and develop over time among children with hearing loss (HL) using hearing aids (HAs) or cochlear implants ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
This study explored whether there were long‐term hearing and vestibular outcome differences between five pairs of identical twins who had been infected with the congenital cytomegalovirus (CMV) infection before birth. Data ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne oppgaven tar utgangspunkt i personlige erfaringer hos foreldre, knyttet til utagerende atferd hos barnet deres med autismediagnose. Bakgrunnen for oppgavens temavalg er personlig arbeidserfaring med denne gruppen ...
Home Literacy Environment og leseflyt: En kvantitativ studie av sammenhengen mellom Home Literacy Environment og leseflyt blant enspråklige andreklassinger Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Predicting word knowledge from word characteristics Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
This study draws on data collected as a part of the research project "Improving language comprehension in preschool children with language difficulties: a cluster randomised trial" at the Department of Special Needs ...
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2020)
The current thesis consists of three papers that, through examination of different samples and perspectives, aimed to evaluate health-related quality of life (HR-QOL) in children 5-12 years old with different degrees of ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Matematikkvansker er et felt det generelt er forsket mindre på enn for eksempel lese- og skrivevansker. Når det kommer til matematikkopplæring for elever med utviklingshemming er dette et felt det finnes enda mindre forskning ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / SubmittedVersion, 2020)
Background
The development of automatic tools based on acoustic analysis allows to overcome the limitations of perceptual assessment for patients with head and neck cancer. The aim of this study is to provide a systematic ...
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2020)
Når samtalen ikke går like lett som før Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Det ble valgt å skrive en artikkelbasert masteroppgave. I hovedsak inneholder kappen teoretisk forankring og metode. Den teoretiske forankringen beskriver blant annet alderdom, komorbiditet, aldersbetinget hørselstap, ...
En teoretisk studie av nytteverdi av CI hos barn med alvorlig nedsatt hørsel og ASF Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Dette er en masteroppgave i fordypning i audiopedagogikk innenfor emnet hørsel, språk og kommunikasjon. Formålet med oppgaven er å se på nytteverdi av cochleaimplantat hos barn med alvorlig nedsatt hørsel og autismespekt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
I denne oppgaven rettes fokus mot fravær og frafall fra yrkesfaglige videregående skoler i Oslo, med lave inntaksgrenser. Frafall fra videregående opplæring er et aktuelt og mye omdiskutert tema i skolen. For den enkelt ...
Stemme, livskvalitet og sang Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Elever med stort læringspotensial- identifisering og differensiering Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2020)
Aims:
Child maltreatment (CM) is a serious public health issue, affecting over half of all children globally. Although most CM is perpetrated by parents or caregivers and their reports of CM is more accurate than ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2020)
The serial advantage, defined as the gain in naming rate in the serial over the discrete task of the same content, was examined between grades and types of content in English and Greek. 720 English- and Greek-speaking ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
I dette prosjektet er målgruppen elever med lett grad av utviklingshemming. Mennesker med utviklingshemming omfatter en stor gruppe mennesker med ulike tilstander som medfører en intellektuell funksjonsnedsettelse (NOU ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Background: Post-stroke aphasia is a communication disorder where existing evidence favors intensive therapy methods. Telerehabilitation represents a service model for geographically remote settings, or other barriers to ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Bakgrunn og formål Ménièrespasienter forteller at de føler seg som en kasteball i helse Norge. De opplever diffuse og sammensatte plager, med svimmelhet, hørselstap og tinnitus som de mest fremtredende symptomene. ...
Støy i barnehagen. Barnehageansattes opplevelse av støy og hørselsrelaterte utfordringer. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Studiens formål var å kartlegge barnehageansattes opplevelser av støy og hørselsrelaterte utfordringer samt hvilke tiltak som er utført for å redusere støy. I tillegg har det vært et formål å belyse gjeldende lovverk som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven besår av to ulike deler, en kappe og et artikkelutkast. Kappen presenterer bakgrunnsinformasjon, og går i tillegg inn på hva som har blitt tidligere på feltet. Den gjør rede for valg av problemstilling, ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2020)
The ability to construct meaning from texts is the core of reading. We report a meta-analysis and a systematic review of 64 longitudinal studies tracing the development of reading comprehension from preschool. Previous ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Temaet for dette prosjektet har vært sosial inkludering for elever med lærevansker i småskolen. Overordnet formål for prosjektet var å undersøke hvordan lærere på småskolen legger til rette for at elever med lærevansker, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Når samtalen ikke går like lett som før Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Det ble valgt å skrive en artikkelbasert masteroppgave. I hovedsak inneholder kappen teoretisk forankring og metode. Den teoretiske forankringen beskriver blant annet alderdom, komorbiditet, aldersbetinget hørselstap, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
"Mellom linjene" Metaforforståelse hos skolebarn med cochleaimplantat Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Informasjon om problemstilling: Ved hjelp av cochleaimplantat kan barn med store hørselstap få mulighet til å høre og dermed utvikle talespråk, det er likevel vist et stort spekter av utfall i språkutviklingen for denne ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
The present study aims to investigate individual differences in children’s inhibitory control firstly by attempting to answer whether we can replicate the findings of age differences in a sample of Norwegian 3-5-year-olds. ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Denne masteroppgaven er en del av forskningsprosjektet "Teachers' Skillful Coping with Disruptive Behavior in Norwegian and American Classrooms", som ledes av Professor Liv Duesund og Postdoktor Magnar Ødegård ved Institutt ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2020)
Objectives:
The objective of this study was to assess self-reported health-related quality of life (HR-QOL) in a group of children with cochlear implants (CIs) and to compare their scores to age- and gender-matched ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Formålet med dette masterprosjektet var å undersøke prevalensen av stemmevansker blant norske korsangere. Det ble også undersøkt hvilke symptomer på stemmevansker korsangere opplever, og om noen korsangere er mer utsatt ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Shy children can present challenges for teachers aiming at inclusive classrooms. Their educational attainments can be lower than their peers, they may have difficulties in adjustment to school and they can be at risk of ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Efficient word processing requires rapid activation of phonological and semantical codes, assumed to be achieved by developing automaticity at the word-level. Researchers have by this definition conceptualized automaticity ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
In this paper, the task-related fMRI problem is treated in its matrix factorization form, focusing on the Dictionary Learning (DL) approach. The proposed method allows the incorporation of a priori knowledge that is ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2020)
This study investigated the psychometric properties of the Early Numeracy Screener. The Early Numeracy Screener is a teacher-administered, paper-and-pencil test measuring counting skills, numerical relational skills, and ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Sammendrag Det anslås at cirka 100 barn per år lever i en familie hvor minst en av foreldrene har diagnosen utviklingshemming, og de fleste av disse foreldrene vil ha lett grad av utviklingshemming (Tøssebro, Midjo, ...
Vokabularets rolle i løsning av aritmetiske oppgaver Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Background and research question Reading comprehension in one’s first language is a broadly researched phenomenon. However, technological, social and economic changes have led to an increase of people learning to read in ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Low academic achievements are predicted by early disadvantages. Because achievement gaps typically escalate with age, early efforts to prevent future academic disadvantages are called for. The current study examines whether ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
This study aims to test the effectiveness of the International Child Development Program (ICDP) to improve teachers’ attitudes toward refugee students in Rohingya Refugee Camp, Bangladesh. The goal of using ICDP is to ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Purpose
Stuttering affects people in individual ways, and there are multiple factors which may influence a person’s goals when seeking therapy. Even though there is a common consensus that speech-language pathologists ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Journal article / Tidsskriftartikkel / SubmittedVersion, 2020)
Pilot a definitive randomized controlled trial of speech-language telerehabilitation in poststroke aphasia in addition to usual care with regard to recruitment, drop-outs, and language effects. Pilot single-blinded ...
Teachers´ Skillful Coping with Disruptive Behavior in Norwegian and American Classrooms: Erfaringens betydning for læreres håndtering av uro i klasserommet. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Andelen barn som mottar nevroutviklingsforstyrrelsen ASF (autismespekterforstyrrelse), har vært økende de seneste årene. Noe som gir økte insentiver for å vite mer om hjelpebehovet til disse barna og deres familier. Formålet ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Tema for denne masteroppgaven har vært samtalen. Vi har alle behov for å uttrykke våre tanker og meninger, bli lyttet til og bli forstått. Stamming kan være en hindring for dette og vanskelig å leve med. Ungdomstiden kan ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Livskvalitet hos born og ungdom med språkvanskar Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
We investigated whether children born preterm are at risk for language delay using a sibling-control design in the Norwegian Mother and Child Cohort Study (MoBa), conducted by the Norwegian Institute of Public Health. ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2020)
Mind-wandering is a quite common psychological experience that raises a number of issues, when occurring for instance at school. Is it a productive or disruptive phenomenon? The current research focuses on pre-post methods ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Selvmord er et økende samfunnsproblem, fra 2017 til 2018 steg antallet med 79 menneskeliv tapt (FHI, 2013). Selvmordstanker blant unge er et relativt vanlig fenomen, til tross for at dette blir ansett som et tabu. Et norsk ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Profiles of motivation and arithmetic performance Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Bakgrunn og formål: Forskning viser at mennesker med utviklingshemming i mindre grad er representert på ulike fritidsarenaer, deriblant idrettsrelaterte aktiviteter (Schalock, 2004). Målet med prosjektet er å belyse hvordan ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Barnehagelæreres spørsmålstilling i reflekterende samtale En artikkelbasert masteroppgave Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Men jeg er fortsatt meg Betydningen av relasjoner til jevnaldrende i ungdomsskole og videregående for elevens selvoppfatning etter en traumatisk hjerneskade Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Tema og bakgrunn Denne studien omhandler betydningen av relasjoner til jevnaldrende i ungdomsskole og videregående for elevens selvoppfatning etter en lett/moderat traumatisk hjerneskade. Målet med studien er å belyse ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Background
Low educational attainment in parents is associated with child psychopathology. It is not clear whether the associations are due to risk factors that family members share or due to effects of maternal or ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
At present there is no validated tinnitus questionnaire available in Norway. The aim of the present study was to psychometrically evaluate and report on a Norwegian translation of the Tinnitus Sample Case History Questionnaire ...
Kognitive kommunikasjonsvansker etter ervervet hjerneskade: en analyse av innsikt i egne kommunikasjonsferdigheter Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Mennesker som har en ervervet hjerneskade opplever ofte at de har kognitive problemer som påvirker hvordan de kommuniserer, såkalte kognitive kommunikasjonsvansker. Svekkelser i funksjoner som oppmerksomhet, hukommelse og ...
Stamming hos barn med Down syndrom. En kvantitativ studie om forekomsten av stamming hos førsteklassinger med Down syndrom Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Formålet med denne studien er å undersøke forekomst av stamming hos et utvalg førsteklassinger med Down syndrom, ved å identifisere og kategorisere stamming og naturlig ikke-flyt. I tillegg blir forholdet mellom stamming ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Background This Master’s thesis is a part of the research project “Teachers Skillful Coping with Disruptive Behavior in Norwegian and American Classrooms”, led by professor Liv Duesund. I have had the privilege to take ...
«En utforskende casestudie av leksikalske og semantiske evner hos et tegnspråklig, døvt barn» - Artikkelbasert masteroppgave Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Metode og materiale: En deskriptiv casestudie av et døvt, tegnspråklig barn (ni år) sine leksikalske og semantiske evner, sammenliknet med to jevnaldrende barn med talespråk som morsmål. Ved å oversette og ta i bruk ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Reading fluency is fast and accurate word recognition and once established, closely linked to comprehension. Fluency is thought to free up cognitive capacity allowing for integration of words in a text and its development ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Bakgrunn: Depresjon er en av de hyppigste psykiske lidelsene blant befolkningen og er dessuten spesielt representativ hos mennesker med psykisk utviklingshemming (Jansen et al., 2004; Sutherland et al., 2002). Depresjon ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Hvert år opplever 6000 til 9000 barn at en forelder fengsles (Hamsund & Sandvik, 2009, s. 55). Denne gruppen barn blir ofte omtalt som «de skjulte straffede», fordi når én dømmes til fengsel, føles straffen belastende ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Tittel «I denne jobben er man nødt til å være noen foreldre kan utvikle tillit til». En kvalitativ intervjustudie om audiopedagogenes erfaringer med rådgivning til foreldre til barn med mistanke om auditive prosesseringsvansker. ...
Faglig inkludering - i eller utenfor klasserommet Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Dette masterprosjektet er en del av et større forskningsprosjekt «Inkluderende praksiser» ved Universitetet i Oslo. Skolen har et ansvar for å sikre at alle elever får et tilfredsstillende læringsutbytte uansett evnenivå. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Dette er en masteroppgave i fordypning i audiopedagogikk. Formålet med denne studien er å utvikle kunnskaper om bruk av e-helse i behandling av pasienter med nedsatt lydtoleranse. Det er søkt etter å få innsikt i audiopedagogers ...
Betydningen av samarbeid mellom pedagogisk leder og spesialpedagog. Fokus på inkludering av barn med Autismespekterforstyrrelse (ASF) i ordinær barnehage Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Aim
Evidence suggests that cochlear implants are beneficial for language development, but there is no consensus about the ideal age for surgery. We investigated how language development and surgical safety were affected ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne artikkelen er en del av forskningsprosjektet «Teachers’ Skillful Coping with Disruptive Behavior in Norwegian and American Classrooms», og presenterer og drøfter resultater fra en kvalitativ undersøkelse av fire ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Mennesker som har en ervervet hjerneskade opplever ofte at de har kognitive problemer som påvirker hvordan de kommuniserer, såkalte kognitive kommunikasjonsvansker. Svekkelser i funksjoner som oppmerksomhet, hukommelse og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Å være foreldre til barn med taleflytvansken løpsk tale kan erfares utfordrende, fordi det er en lite kjent vanske blant fagpersonell, i skoleverket og hos befolkningen generelt (St. Louis, 1996). Dette kan skape utfordringer ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / SubmittedVersion, 2020)
Background
Peer-mediated pragmatic language interventions can be of benefit to children with autism as they simultaneously target an individual child’s pragmatic language skills and contextual factors related to social ...
"Mellom linjene" Metaforforståelse hos skolebarn med cochleaimplantat Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Informasjon om problemstilling: Ved hjelp av cochleaimplantat kan barn med store hørselstap få mulighet til å høre og dermed utvikle talespråk, det er likevel vist et stort spekter av utfall i språkutviklingen for denne ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
School shyness may have immediate and long-term detrimental effects. Drawing on cultural-historical understandings of motivated actions and conceptual and material tools, the study examined how ten school leaders in three ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Aim
To study incidence, types and degrees of late effects in a geographical cohort of paediatric medulloblastoma and central nervous system primitive neuroectodermal tumour (CNS‐PNET) survivors, and identify the need ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Det å kunne regne blir ansett som en «grunnleggende ferdighet som går på tvers av fag» (Udir, 2018), og norske skoler følger det lovfestede prinsippet om tilpasset opplæring (Lovdata, 2020), for å kunne møte disse kravene, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Sammendrag Tittel: Bekymring hos omsorgspersoner til barnehagebarn som stammer. Undertittel: En kvantitativ studie om sammenheng mellom bekymring og vurdering av alvorlighetsgrad hos omsorgspersoner til barn som stammer. ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
The purpose of this paper is to propose a revision of the well-known Campbellian system for causal research. The revised system, termed the COPS model, applies to both applied and basic research. Five validities are included, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
En rekke undersøkelser har funnet at det er en negativ sammenheng mellom matematikkangst og aritmetiske prestasjoner (Cargnelutti, Tomasetto og Passolunghi, 2017; Hembree, 1990, Ma, 1999; Ma og Xu, 2004; Ramirez, Gunderson, ...
Selvoppfatning i skolen Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
En lav selvoppfatning er mentalt belastende og fører med seg en rekke negative konsekvenser (Imsen, 2000). Selvoppfatning er ikke noe man er født med, men noe som blir skapt. I følge Kvello (ref. i Kvam, 2016) er en persons ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
The Inventory of Callous-Unemotional traits (ICU) is a widely used measure of the affective aspects of psychopathy in children and adolescents. Although a 3-bifactor model of the ICU has often been supported, method-variance ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
The study in this master thesis is written as a part of a larger research project: “Teachers’ Skillful Coping with Disruptive Behavior in Norwegian and American Classrooms”, led by Professor Liv Duesund. The research groups ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
This article-based Master’s Thesis begins with an extended summary (“kappen”) touching on theoretical underpinnings and methodological concerns applicable to the study of socioeconomic status, motivation and educational ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2020)
Peer action coordination has been often studied in terms of its underlying cognitive mechanisms, and little is known about its emotional processes. The aim of the present study was to investigate the extent to which ...
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2020)
This PhD project aimed to investigate typical consonant and vowel confusions in well-performing, pre- and postlingually deaf children and adults with cochlear implants (CIs), and compare this data to reference groups of ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Objectives:
This longitudinal study followed the language development of children who received the combination of early (5 to 18 months) and simultaneous bilateral cochlear implants (CIs) throughout the first 6 years ...