Abstract
Problemstilling:
”Hvordan opplever undgom med atferdsvansker skolens arbeid med sosial kompetanse i alternative skoler?”.
Vi har benyttet oss av følgende utdypende forskningsspørsmål;
1) ”Hvordan vurderer ungdom i alternative skoler egen sosial kompetanse?”
2) ”Er det forskjell på ungdommenes opplevelser med læring av sosial kompetanse i forhold til om skolen de går på arbeider systematisk eller usystematisk med sosial kompetanse?”
Bakgrunn og formål:
I Læreplanen understrekes betydningen av skolen som sosial læringsarena. Videre legges det vekt på skolen som arena for utvikling av elevenes sosiale ferdigheter. Ut fra våre erfaringer er det imidlertid stor variasjon i hvordan dette praktiseres. Skolen mangler en sosial læreplan på lik linje med andre fag, og opplæringen foregår ofte indirekte og usystematisk.
Vi ønsket å kartlegge hva elevene mener å ha lært om de ulike tiltakene som iverksettes for å utvikle deres sosiale kompetanse. Vi mener det er viktig med et elevperspektiv for å unngå en praksis som elevene ikke har utbytte av.
Metode:
For å få et bredest mulig perspektiv over elevenes erfaringer benyttet vi en surveytilnærming. Utvalget består av 72 elever på ungdomsskoletrinnet ved seks alternative skoler.
Resultater:
Våre resultater viser en tendens i retning av at elevene ved de skolene som arbeider systematisk med sosial kompetanse ser ut til å ha lært mer om sosial kompetanse enn elever ved skolene som arbeider usystematisk.