Browsing Institutt for medier og kommunikasjon by Title
Now showing items 570-589 of 1587
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)Denne oppgaven handler om relasjonen mellom nettstedeiere og deres brukere. I forskningslitteraturen blir toveis-kommunikasjon mellom sender og mottaker framsatt som et ideal. Likeverdighet mellom partene i kommunikasjonsprosessen ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Lar det seg gjøre å fremstille en by som en merkevare? I denne oppgaven blir bymerkekampanjen Branding Larvik analysert. Oppgaven inneholder en gjennomgang av ulike tilnærminger til å se på byen som en merkevare. Begrepet ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)I denne oppgaven har jeg forsøkt å kartlegge dagens norske felt for populærmusikkritikk i et feltanalytisk perspektiv med utgangspunkt i teoriene til den franske sosiologen Pierre Bourdieu. I lys av dets historiske utvikling ...
-
Hvem satte dagsorden? : fløypartiene SV og FrP i Stortingsvalgkampen 2005 : dekningen i Dagsrevyen og AftenpostenRestricted Access (Master thesis / Hovedoppgave, 2007)Denne oppgaven undersøker dekningen av Sosialistisk Venstreparti og Fremskrittspartieti Dagsrevyen 1900 og Aftenposten de siste tre ukene av Stortingsvalgkampen 2005. Begge partier hadde ambisjoner om å kunne bli del av ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)Denne oppgaven har hatt som prosjekt å undersøke representasjonene av kvinnene i dokumentarfilmene "Divorce Iranian Style" (1998) og "The Day I Will Never Forget" (2002). Filmene er laget av Kim Longinotto, en kvinnelig ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne masteroppgaven undersøker forholdet mellom politikere og andre brukere på den sosiale nettverkssiden Twitter. Mer konkret tar oppgaven for seg hvilke brukere de 32 politikerne i undersøkelsen samtalte med i ukene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Musikkindustrien er i endring og utbredelsen av fildeling truer opphavsrettshavernes muligheter for profitt. Da teknologiutviklingen ikke lar seg stoppe, er industriens utfordring å finne ut om, og i tilfelle hvordan, den ...
-
Hvilke nyhetssaker deler vi i sosiale medier? En kvalitativ tekstanalyse av nyhetsartikler som ble mye delt i 2015Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2017)Sammendrag Denne studien tar for seg et utvalg på åtte nyhetsartikler fra ulike sjangere og tema som ble mye delt i sosiale medier i 2015. Studiet har som formål å undersøke fellestrekk blant de artiklene som har blitt mye ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Tittelen Hvor er de digitale nabokjerringene? henviser til en retorisk etterlysning av mennesker som tar til motmæle mot hatefulle ytringer i mørke kroker på Internett. Oppgaven belyser forhold for normen om å ta til ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne oppgaven undersøker hva sentrale aktører i debatten om NRKs mandat og kommersielle handlingsrom argumenterer for at skal være NRKs mandat, og identifiserer hvilke dominerende diskurser om NRK som er synlige i høringen ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Denne masteroppgaven tar for seg filmanmeldelser i norske riks-, region- og lokalaviser av filmer med norsk kinopremiere i årene 2005, 2010 og 2015. Ved hjelp av en kvantitativ innholdsanalyse har jeg undersøkt terningkast ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Ti-årsmarkeringen for terrorangrepene 22. juli 2011 satte søkelys på den felles norske forståelsen av angrepene og de ideologiske kreftene som stod bak. Sentralt i den offentlige debatten stod spørsmålet om hvor i det ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Nye medier bruker i økende grad algoritmebaserte anbefalingssystemer for å gi innhold eller produktforslag rettet mot brukerens preferanser. På strømmetjenestene Netflix og Spotify kan brukeren få forslag til filmer, serier ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Norsk film når stadig nye rekorder hva angår besøkstall og markedsandeler. Blant tallene finner vi enkelte filmer som oppnår langt høyere besøk enn gjennomsnittet. Enkelte filmer som forteller historier det brede norske ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Forskning viser at medias omtale av selvmord kan bidra til forebygging, men uaktsom omtale kan ha negative konsekvenser. Norsk presse må følge etiske regelverk, som Vær Varsom-plakaten (VV-p), for å sikre god presseetikk. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)I denne oppgaven undersøkes hvordan norske Google-brukere opplever å bli eksponert for klimarelaterte temaer gjennom algoritmene i Googles søkemotor. Google er vår tids største søkemotor, og har derfor mye makt når det ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2021)This dissertation concerns how health interest groups use the media to advance their interests. More specifically, it explores how different groups, representing citizen, business and medical professional interests in the ...
-
“Hybridkrig” og “Strømkabelkrøll”: En tolkningsrammeanalyse av hybridkabeldebatten i et utvalg norske medier i 2021/2022.Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2023)Denne oppgaven undersøker hvilke tolkningsrammer som dukker opp og hvordan de fungerer i hybridkabeldebatten, samt hvordan disse inngår i en «framing contest» i et utvalg norske medier. I Dagens Næringsliv den 29. desember ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2001)Hypervideo er et medieuttrykk hvor video er den dominerende informasjonstypen og hvor denne er integrert i en hyperstruktur. Vi har laget et eksempel på hypervideo som vi kaller Hyperaktiv . Ved å ta utgangspunkt i en ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)