Browsing Master i lesing og skriving by Issue Date
Now showing items 21-40 of 78
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Tittelen på denne masteroppgaven er Leseferdigheter på 3.trinn. En studie av hvordan det står til med leseferdighetene på 3.trinn ved en skole i Oslo. Jeg har, som tittelen indikerer, tatt utgangspunkt i en byskole i Oslo ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Å mestre fagtekstenes verbalspråk og struktur er utslagsgivende for forståelse og tilegnelse av de ulike fagene.På mellomtrinnet konfronteres elevene med fagtekster som i større grad enn tidligere setter krav til deres ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Denne undersøkelsen tar utgangspunkt i den forenklede leseformelen «The simple view of reading»: Leseforståelse = avkoding x språkforståelse (Gough & Tunmer, 1986). På den ene siden ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Bakgrunn og formål Læreren skal bidra til å utvikle og kvalitetssikre lese- og skriveopplæringen for andrespråkselever gjennom hele grunnskoleløpet. Hvordan jobber læreren med respons på tekster, og brukes det prosessorienterte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Bakgrunn og formål I et samfunn hvor det å være i stand til å forstå kompliserte tekster er nødvendig for å beherske sitt liv, ønsket jeg å rette fokus på hvordan og i hvilken grad leseforståelse undervises i ungdomsskolen. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Evne til refleksjon, kritisk tenkning og argumentasjon er kompetansemål i Kunnskapsløftet (Utdanningsdirektoratet, 2006). Disse målene skal være deler av elevens kompetanse etter 2., 4., 7. og 10. trinn, med økende krav ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Bakgrunn: Gode lese- og skrivekunnskaper er viktig. Svake leseferdigheter kan påvirke læringsutbytte og den skolefaglige utviklingen. Elever med dysleksi er i en utsatt gruppe når det gjelder å lese og skrive. Det finnes ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2015)Sammendrag I følge læreplanen for Kunnskapsløftet skal elevene kunne lese med sammenheng og forståelse etter andretrinn (LK06, udatert a). Fordi lesing og skriving er veien til kunnskap, stiller samfunnet høye krav til ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Grunnleggende ferdigheter er innlemmet i fagplaner i Kunnskapsløftet, og alle lærere har ansvar for å utvikle disse ferdighetene i de fagene de underviser i. Gjennom fagspesifikk muntlig bruk av språket, lesing og skriving ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)I denne oppgaven har jeg sett på hvilke faktorer man må ta hensyn til når man skal legge opp til ordforrådsundervisning. I begynnelsen av oppgaven ser jeg på ulike sider ved ord, ordforråd, lesing og leseforståelse, før ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2015)Sammendrag I følge læreplanen for Kunnskapsløftet skal elevene kunne lese med sammenheng og forståelse etter andretrinn (LK06, udatert a). Fordi lesing og skriving er veien til kunnskap, stiller samfunnet høye krav til ...
-
Minoritetsspråklige elever og deres bruk av lesestrategier Et utvalg minoritetsspråklige elevers bruk av lesestrategier i møtet med norske fagteksterRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2015)I løpet av skolegangen skal elever lese en mengde tekster. Tekstene kan ofte være avanserte der det ofte er ny informasjon som elevene skal tilegne seg. I videregående skole forventes det at elevene skal være kjent med det ...
-
Det finnes ikke barn i gråsonen lenger... Hvilke systematiske tiltak iverksettes for elever i gråsonen?Restricted Access (Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2015)
-
Det finnes ikke barn i gråsonen lenger... Hvilke systematiske tiltak iverksettes for elever i gråsonen?Restricted Access (Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2015)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Formålet med denne avhandlingen har vært å undersøke bruken av prosessorienterte arbeidsformer blant lærere som prioriterer skriving i fagene. Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Målet med denne oppgaven har vært å studere Hvordan flerspråklige elever bruker nettbrett til samskriving av en fagtekst . Temaet er omfattende, og i oppgaven har jeg valgt å belyse det ut fra følgende forskningsspørsmål: ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Sammendrag Denne masteroppgaven har følgende problemstilling: Kan elever gjennom en strukturert metode klare å finne egnet litteratur på biblioteket på egenhånd? Studien oppgaven bygger på har til hensikt å undersøke om ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)I denne studien er det undersøkt hvordan opplæring i og bruk av bestemte analysebegreper kan bidra til å gi elevene verktøy de kan ta i bruk i analyse og tolkning av bildebøker. Bakgrunnen for oppgaven var min interesse ...