Browsing Realfagdidaktikk by Title
Now showing items 18-37 of 195
-
Data er en byggestein: En analyse av hvordan elever samler inn data og bruker det i sin utforskning (Master thesis / Masteroppgave, 2020)Formålet med studien er å undersøke ”Hvordan samler elever data og bruker de den i praktiske arbeid ved utforskende naturfagundervisning”, denne studien ble gjennomført via en kvalitativ analysen av to klasser. Studien ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)Oppgaven tar utgangspunkt i tre områder i grunnskolen der det har foregått store forandringer de to siste tiårene. Dette er forandringer som igjen har fått konsekvenser for hvordan vi underviser i matematikk. De tre områdene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)I denne oppgaven presenteres resultater fra den norske pilotundersøkelsen av TIMSS Advanced 2008. Selve datainnsamlingen ble foretatt i april 2007 blant 700 elever fra videregående skole med fordypning i matematikk (nesten ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)En økende trend i naturfaglig undervisning er bruken av utforskende arbeidsmetoder. Sammen med et skift i hvordan undervise fag, kommer også spørsmål om hva som utgjør god undervisning. Et naturlig spørsmålet å stille er ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Norske videregåendeelever sliter med algebra, viser blant annet den internasjonale undersøkelsen TIMSS Advanced. Forskning viser at det algebraiske temaet ulikheter også er et problem for mange, blant annet fordi elevene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Denne masteroppgaven tar for seg ulike sider ved undervisningen i matematikkemnene 1MX og 1MY slik den ble gjennomført ved en videregående skole i skoleåret 2003/04. Data fra 166 elever er samlet og registrert i SPSS og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)TIMSS 2003 (Trends in International Mathematics and Science Study)viste at norske elever presterer svakere i matematikk enn det internasjonale gjennomsnittet. Blant annet presterer de norske elevene svakt i emnet tall. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Denne masteroppgaven tar for seg noen av misoppfatningene som elever på siste trinn på videregående kan ha i forbindelse med algebra. Dette er et aktuelt tema siden internasjonale undersøkelser viser at norske elever ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2001)In the context of this study, I seek to inform and transform ideas of science education by exploring knowledge of public understanding of science, together with knowledge of the value of drama in the teaching-learning ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Tema for denne masteroppgaven er elevers bruk av digitale hjelpemidler i matematikk, og hvordan utformingen av matematikkoppgavene påvirker bruken. Jeg har tatt utgangspunkt i resultatene fra TIMSS Advanced 2008, en stor ...
-
Dybdelæring i matematikk. En empirisk studie om dybdelæring i matematikk knyttet til Fagfornyelsen. (Master thesis / Masteroppgave, 2020)Dette er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i den nye læreplanen etter Fagfornyelsen, hvor dybdelæring har fått en sentral plass. I tidligere forskningslitteratur om begrepet dybdelæring finnes det lite fagspesifikke ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Utforskende undervisning og dybdelæring er fremtredende i norsk skole, både innen forskning og den nye læreplanen. Denne oppgaven omhandler en studie med formål å undersøke hvordan lærere legger til rette for dybdelæring ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne studien har undersøkt innholdet i eksamensoppgaver i matematikk ved tre norske grunnskolelærerutdanninger. Forskning har vist at matematikkunnskap hos lærere er viktig for god undervisningskompetanse. Resultatene fra ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)Oppgaven tar utgangspunkt i PISA undersøkelsen fra 2003. Elevene fra Norge og Sveits blir delt inn etter prestasjonsnivå i matematikk. Det er på dette grunnlaget svarene fra elevspørreskjemaet blir analysert. Analysen tar ...
-
Elevenes valg i naturfagene : fag-, studie- og yrkesvalg hos kjemi-, biologi- og fysikkelever i videregående skoleRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2011)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i undersøkelsene FUN, BUN og KUN, som er forkortelser for Fysikk-, Biologi- og Kjemiutdanning i Norge. FUN ble gjennomført i 2000, mens KUN og BUN ble gjennomført i 2004. Elever i vg. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Hensikten med denne kvalitative studien er å undersøk hvordan elever i geofag 1 arbeider med å sette sammen en geologisk tidslinje i klasserommet etter feltarbeid. Feltarbeid regnes som en av geofagets særegenheter. Fra ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Formålet ved studien har vært å undersøke hvilke matematiske kompetanser elever bruker i tilnærmingen til åpne og rike oppgaver i matematikk. Det ble tatt i bruk to rammeverk for matematisk kompetanse, KOM-rammeverket til ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Hensikten med denne studien har vært å undersøke mulige forskjeller på elevers engasjement i matematikk når de arbeider i grupper med problemløsing på ulike arbeidsoverflater. De ulike arbeidsoverflatene som er undersøkt ...