Browsing Utdanningsledelse by Title
Now showing items 31-50 of 435
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2019)Sammendrag Vår masteroppgave er en kvalitativ studie av datainformerte samtaler i profesjonelle læringsfellesskap i grunnskolen. Vi har brukt kulturhistorisk aktivitetsteori (CHAT) (Engestrøm, 1987) som studiens teoretiske ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2019)Sammendrag Vår masteroppgave er en kvalitativ studie av datainformerte samtaler i profesjonelle læringsfellesskap i grunnskolen. Vi har brukt kulturhistorisk aktivitetsteori (CHAT) (Engestrøm, 1987) som studiens teoretiske ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Temaet for studien er styring og ledelse av høyere utdanning. Interessen for temaet skyldes den offentlige debatten som har pågått de siste årene om egnet styrings- og ledelsesstruktur innen universitets- og høyskolesektoren. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Visjonen om den lærende organisasjon legger press på skoleledere til å være i omstillingsmodus og legge til rette for kontinuerlig læring, også for egen del. Skoleledere har gjennom St.meld.30, Kultur for læring, fått et ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)I denne masteroppgaven undersøker jeg mulige strategier rektor kan velge når skolen skal utforme en beredskap mot mobbing. Tittelen, det er relasjoner det går på, har jeg hentet fra intervjuet med Kaja, en av rektorene som ...
-
"Det handler om å nå ut" : hvordan oppfatter utdanningsforskere sitt bidrag til utvikling i skolen? (Master thesis / Masteroppgave, 2010)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan utdanningsforskere oppfatter sitt arbeid for eventuelt å bidra til utvikling i skolen. Tittelen, det handler om å nå ut, er et sitat hentet fra intervjuet med Linda, en av ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2020)Sammendrag Det skoleeiere gjør, eller ikke gjør, har direkte eller indirekte betydning for elevenes læring. Tidligere forskning viser at skoleeiere har en viktig rolle både med tanke på å vise mål og retning, og når det ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2020)Det skoleeiere gjør, eller ikke gjør, har direkte eller indirekte betydning for elevenes læring. Tidligere forskning viser at skoleeiere har en viktig rolle både med tanke på å vise mål og retning, og når det gjelder å ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2020)Det skoleeiere gjør, eller ikke gjør, har direkte eller indirekte betydning for elevenes læring. Tidligere forskning viser at skoleeiere har en viktig rolle både med tanke på å vise mål og retning, og når det gjelder å ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Temaet for denne masteroppgaven er dialogen som ledelsesverktøy i samspillet mellom ledere og medarbeidere. Formålet er å få en videre forståelse av hvordan skoleledere kan bruke dialogen som ledelsesverktøy for å skape ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)Studien har som formål å bidra til økt innsikt i skolelederes bruk av e-poster som redskap for skoleutvikling. Vi har forankret studien til sosiokulturell teori og andre generasjon CHAT. Vi forstår skolen som et aktivitetssystem, ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)Studien har som formål å bidra til økt innsikt i skolelederes bruk av e-poster som redskap for skoleutvikling. Vi har forankret studien til sosiokulturell teori og andre generasjon CHAT. Vi forstår skolen som et aktivitetssystem, ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)Vårt studie kan reknast som ei forteljing om ein rektor og ei gruppe lærarar sin praksis. I forskingsarbeidet undersøker vi korleis rektor i ein vidaregåande skule utøver styring og leiing, og på korleis lærarane opplev ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)Vårt studie kan reknast som ei forteljing om ein rektor og ei gruppe lærarar sin praksis. I forskingsarbeidet undersøker vi korleis rektor i ein vidaregåande skule utøver styring og leiing, og på korleis lærarane opplev ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Problemstilling Obligatorisk elevevaluering av lærere ble innført i de videregående skolene i Oslo fra høsten 2008. I min studie har jeg undersøkt hvordan noen av interessentene til videregående skole forholder seg til ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Flere stortingsmeldinger både før og etter Kunnskapsløftet, påpeker at læringsresultatene til norske skoleelever må bli bedre. Høsten 2009 fikk vi en ny vurderingsforskrift som slår fast at kontaktlærer skal ha en samtale ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Problemområde/problemstillinger: Internasjonale og nasjonale forskningsarbeider viser til at elevvurderingen er en viktig del av elevenes læringsprosess. Flere av disse arbeidene argumenterer for et vurderingssystem som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Gjennom de nasjonale styringsdokumentene formidler utdanningsmyndighetene en intensjon om å sikre alle elever en likeverdig og rettferdig vurdering, samtidig som vurderingen er tenkt å føre til økt læringsutbytte for ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)SAMMENDRAG AV MASTEROPPGAVEN I UTDANNINGSLEDELSE TITTEL: En casestudie av hvordan lærere lærer internt i en skole og ledelsens betydning for dette. AV: Marit Husabø MASTERPROGRAMMET I UTDANNINGSLEDELSE SEMESTER: ...
-
En kasusstudie av hvordan tiltakskjeden for særskilt språkopplæring fungerer sett i forhold til lovverk/styrende dokumenterRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2017)