Browsing Nordisk didaktikk by Title
Now showing items 109-128 of 245
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Formålet med denne studien har vært å finne ut hvilke muligheter og utfordringer IGP (Individuell – Gruppe – Plenum) har som metode når det gjelder diskusjon av tekster i norskfaget. Studien baserer seg på en antagelse om ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Studien tar utgangspunkt i tekster som er frembrakt av egen undervisning i norsk på ungdomsskolen. Som lærer har jeg vært ansvarlig for norskundervisningen i to klasser gjennom deres 9. og 10. skoleår. Denne studien omhandler ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Inversjon blir rekna som eit språktypologisk markert trekk ved norsk språk, og markerte trekk er vanskelege å læra og få automatisert, mange vil hevda uansett kva morsmål tileignaren har. Men det finst nokre få språk i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)I denne studien undersøker jeg kodeveksling i samtaler mellom voksne romer i norskopplæring og ser på holdninger knyttet til slik veksling. Jeg har valg en interaksjonell tilnærming til kodeveksling, der kodevekslingens ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan lærere arbeider med gutters leseferdighet, motivasjon og leseopplevelse, og hvordan de bruker den nasjonale leseprøven til å justere sin leseundervisning. Jeg har ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne studien undersøker elevers vurdering av tekster på Internett. Nettekster kjennetegnes blant annet av at de ikke er autoriserte, og de er sjelden intendert for skolebruk. Samtidig går norske elever ofte på nett når ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Å vurdere og karaktergradere tekster oppleves ofte som en vanskelig affære for lærere. Hver vurderer har sin egen oppfatning av teksten, og begrunner dermed positive og negative sider ved den på ulik bakgrunn. Dette kan ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Formålet med denne oppgaven har vært å se på hvordan lesestrategiundervisning foregår i arbeid med minoritetsspråklige elever med behov for særskilt norskopplæring, og hvilke refleksjoner og kunnskaper disse elevene sitter ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Som følge av norske elevers dårlige resultater i internasjonale leseundersøkelser de siste åra, har fokuset på undervisning i bruk av lesestrategier økt. Utviklingen av en bevisst bruk av lesestrategier tar tid og krever ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Formålet med denne studien har vært å undersøke motivasjon for lesing av skjønnlitteratur blant elever på barne- og ungdomsarbeiderlinja. Dette er et relevant tema fordi forskning og undersøkelser viser noen tydelige ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Problemområdet I denne studien undersøker jeg hvilken rolle tabuutfordrende ord og uttrykk spiller i ungdommers identitetsforhandlinger. Basert på empiri fra fire fokusgrupper med jenter og gutter fra Oslos vest- og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Studien tar utgangspunkt i et skriveprosjekt som ble gjennomført i regi av Utdanningsetaten i forbindelse med Ibsenjubiléet i 2006. Prosjektet inkluderte syv 10. klasser ved syv forskjellige ungdomsskoler i Oslo, og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)I denne masteroppgaven har jeg studert fire norsklærere på ungdomsskolen sine forståelser og undervisning i reflekterende tekster. Jeg har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: hvordan oppfatter, vurderer og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Formålet med denne studien har vært å undersøke et utvalg norsklæreres muntlige vurderingspraksis og deres refleksjoner knyttet til en bestemt vurderingssituasjon, den muntlige fremføringen. Vurderingsforskningen er ofte ...
-
Kan du svare på det? Lærers tilrettelegging for elevdeltagelse i litterære samtalerRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2015)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere kan tilrettelegge for elevdeltagelse i litterære samtaler. Med utgangspunkt i et sosiokulturelt læringssyn der språket og samtalen spiller en sentral ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Med fagfornyelsen har kritisk tilnærming til tekst blitt en sentral del av undervisningen i skolen, særlig i norskfaget. Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan et utvalg Vgs-elever vurderte og brukte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Formålet med studien har vært å få innsikt i hvordan elever og lærere samtaler om skjønnlitterære tekster og sakprosatekster som framstiller unges livssituasjon. Fagfornyelsen av Kunnskapsløftet (LK2020) introduserer ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Sammendrag Helklassesamtalen er en utbredt undervisningsmetode i de fleste klasserom, men forskningen viser at mange lærere sliter med å aktivisere elevene til å delta i helklassesamtalen. Formålet med denne masteroppgaven ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Bakgrunnen for denne studien er innføringen av skriving som grunnleggende ferdighet og de forhold som knytter seg til selve skrivekompetansebegrepet, skriveopplæringen, og testing og vurdering av elevers skrivekompetanse. ...