Browsing Nordisk didaktikk by Title
Now showing items 50-69 of 245
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)I denne oppgaven har jeg fokusert på begrepsforståelse i naturfag. Jeg har gjennomført en spørreundersøkelse om begrepsforståelse i naturfag blant elever og lærere på 8.trinn. Spørreundersøkelsen er utgangspunkt for ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Denne studien undersøker hvordan de retoriske appellformene uttrykkes i et mindre utvalg elevtekster. Problemstillingen lyder Hvordan kommer de retoriske appellformene etos, patos og logos til uttrykk i åtte argumenterende ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Overordnet tema for undersøkelsen er vurdering av skriving underveis i en skriveprosess – i form av skriftlige lærerkommentarer til elevtekster. Forskningsspørsmålet søker svar på hvilken betydning en gruppe elever på ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Denne studien undersøker to sidestilte problemstillinger: Hvordan bruker et utvalg Vg3-elever retorisk teori i skriftlige retoriske analyser? Hvordan forstår de begrepene de bruker? Analysene er skrevet av elever i Vg3, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Denne masteravhandlingen tar for seg litteraturundervisningen i norskfaget. Mer spesifikt undersøker den vg3-elevers legitimering av denne undervisningen. Skjønnlitteraturens plass og legitimitet er et spørsmål som har ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Det overordnede temaet for denne oppgaven er elevers kognitive prosesser i arbeidet med oppgaver fra de nasjonale prøvene i lesing. Oppgavene i prøven skal måle elevenes generelle lesekompetanse, og utfordrer elevene på ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Temaet i denne masteroppgaven er hvordan læreren snakker med eleven i den formelle elevsamtalen. Elevsamtalen er samtaler mellom kun lærer og elev. Den er fastsatt i skolelovverket (jf. f.eks. Forskrift til opplæringslova) ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Målet med denne oppgaven har vært å finne ut hvordan elever på 5.trinn har oppfattet og reagert på Tormod Haugens Georg og Gloria (og Edvard), en barnebok som ble lest høyt og bearbeidet i klassen. Ved bruk av ulike ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Gjennom samtaleanalyse, bygget på prinsipper i Conversational Analysis, CA, har jeg ønsket å fokusere på minoritetsspråkliges autentiske bidrag som kompetente samtaledeltakere innenfor en profesjonell kontekst. Opptak av ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan norsklærere forstår og arbeider med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i litteraturundervisningen. Høsten 2020 begynte skolene gradvis å innføre ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Formålet med denne studien er å undersøke forståelsen av essaysjangeren i norskfaget. Dette gjøres gjennom en kritisk diskursanalyse av en 10. klasses undervisning i essaysjangeren, og en av elevens egenproduserte essay ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Formålet med denne norskdidaktiske masteravhandlingen har vært å undersøke det problemstillingen legger føringer for: Hvordan oppfatter, aktualiserer og vurderer norsklærere essayet på videregående skole? Gjennom kvalitativ ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvorvidt noen spesifikke litteraturdidaktiske syn preger tre læreverk i norsk for yrkesfaglige elever, gjennom problemstillingen: Hvilket litteraturdidaktisk syn preger tre ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Bakgrunnen for problemstillingen er innføringen av Kunnskapsløftet ved en skole på østlandsområdet skoleåret 2005/2006, ett år før den obligatoriske innføringen. Jeg har fulgt noen av lærerne og de fleste elevene på 8. ...
-
Ett klasserom - to læreplaner: En studie av læreres tilpassede undervisning for språklige minoriteter med kort botidRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2023)Formålet med dette forskningsprosjektet har vært å bidra med ny innsikt om en elevgruppe det eksisterer lite forskning om. Språklige minoriteter med kort botid i Norge (SONO), er en elevgruppe det finnes lite forskning om, ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2017)Sammendrag I denne studien er formålet å bidra til kunnskap om læringsfremmende vurdering ved ulike vurderingsordninger i norskfaget. Med utgangspunkt i teori og tidligere forskning innenfor vurdering generelt, og undervisning ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2017)Sammendrag I denne studien er formålet å bidra til kunnskap om læringsfremmende vurdering ved ulike vurderingsordninger i norskfaget. Med utgangspunkt i teori og tidligere forskning innenfor vurdering generelt, og undervisning ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Både forskere og LK20 peker på fagbegrepenes relevans for norskfaget og litteraturundervisningen. Likevel viser klasseromsforskning at mange elever bruker et hverdagsspråk når de diskuterer og skriver om skjønnlitteratur. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Fagsamtalen er en relativt ny muntlig vurderingsform i norskfaget. Som vurderingssituasjon er fagsamtalen spesielt egnet til å ivareta samtaleaspektet ved muntligheten. Selv om det finnes mye forskning på vurdering generelt, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Denne masteroppgaven handler om bedømmersamsvar i norsk skriftlig i den videregående skolen. Det er en kasusstudie av fem læreres vurdering av et utvalg på fem tekster i den hensikt å finne svar på følgende problemstilling: ...