Browsing Spesialpedagogikk by Title
Now showing items 1023-1042 of 2299
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Sammendrag: Bakgrunn. Systematisk leseopplæring i norsk skole har ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Tittel: Oppgavens tittel er: «Ja takk, begge deler! (og gjerne litt mer hvis det kan hjelpe oss)» En kvantitativ undersøkelse om logopeders praksis i rehabilitering. Bakgrunn, formål og problemstilling: Bakgrunnen for å ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Tema Dette prosjektet beskriver hvordan jeg har gått fram i en observasjonsundersøkelse, der jeg har rettet min oppmerksomhet mot temaet kommunikasjon i barnehagen, nærmere bestemt kommunikasjon mellom barn med særskilte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Titel Jag vet att du kan Undertitel: En kvalitativ studie om specialpedagogens arbete riktat mot elevens akademiska självuppfattning Bakgrund och ändamål Uppsatsens huvudtema har fokus på hur specialpedagogerna kan anpassa ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Bakgrunnen for oppgaven er mine vekslende erfaringer med samarbeidet mellom spesialpedagogiske team i skolen (SPT) og deres PPT- kontor, samt positive erfaringer fra praksisopphold ved et annet PPT-kontor. Formålet med ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Høysensitivitet er et personlighetstrekk som i den siste tiden har fått økende grad av oppmerksomhet. Om lag tjue prosent av befolkningen er høysensitive, og kort forklart innebærer det å ha et nervesystem som reagerer ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Sammendrag Tittel ”Jeg – Du” En kvalitativ undersøkelse av læreres vektlegging av relasjonelle dimensjoner i sitt arbeid med utviklingshemmede elever Bakgrunn og formål I masteroppgaven ønsket jeg å se nærmer på hva ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Bakgrunn, formål og problemstilling Bakgrunnen for denne studien er at barnehagen på generelt grunnlag står for svært få av de bekymringsmeldingene som kommer inn til barnevernet(Statistisk sentralbyrå, 2010). Dette kan ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Denne studien ble igangsatt på NRKs initiativ. Barne- og ungdomsavdelingen ved NRK ønsket å få innblikk i hva de utsetter barn for ved å ha dem med i fjernsynsproduksjoner og ved vise dem fram i fjernsynet. Tema for denne ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Jenter med språklig og kulturell minoritetsbakgrunn sine opplevelser av inkludering i norsk skole. En kvalitativ studie. Bakgrunn og formålLæreplanverket for grunnskolen (97) er basis for opplæring av alle elever. L97 ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Bakgrunn og formål: I løpet av førskolelærerutdanningen var jeg i praksis i en barnehage der det gikk et barn som hadde en uforståelig tale, og som derfor brukte tegn-til-tale. I denne barnehagen var det bare spesialpedagogen ...
-
"Jeg er jo ikke redd lenger". En kvalitativ studie av unge voksnes erfaringer fra sitt møte med kognitiv terapi i logopedisk behandling av stamming.Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2017)Bakgrunn Blant unge voksne som stammer kan man ofte finne tegn til spenninger, flukt- og unngåelsesatferd, samt negative følelser som frykt, frustrasjon og skyldfølelse. Slike følelser, som frykt for å snakke og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Tittel «Jeg er så mye, mye mer enn det» Kvalitative intervju om stammingens rolle i opplevelsen av identitet. Bakgrunn og formål En voksen person som stammer har ofte levd så godt som hele sitt liv med ufrivillige brudd i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Bakgrunn og formål Stamming er en taleflytvanske som kan ha en betydelig påvirkning på individenes liv. Barn i skolealder har ofte stammet over lengre tid (Guitar, 2014), og de kan ha et bredt spekter av følelser og tanker ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Problemstilling: Temaet for oppgaven er enslige mindreårige asylsøkere, og jeg skal undersøke enslige mindreårige asylsøkeres opplevelser av å leve i mottak i Norge. Enslige mindreårige asylsøkere er en kompleks gruppe. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Tittel: Jeg har en plan! En studie av individuelle planer i Tidlig Intervensjonsprogrammet i Oslo. Bakgrunn og formål: Individuelle opplæringsplaner er viktige redskap for å bidra til kvalitet i opplæringen for barn med ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Bakgrunn og formål: Bakgrunn for valg av denne studien er at sykdommen Ménière er lite forsket på i Norge som emne. Sammen med det faktum at den kan ha stor innvirkning på de personer som er rammet. Sykdommen er kompleks, ...
-
"Jeg har fått litt sperre for sosiale lag" Mennesker med Parkinsons sykdoms opplevelser av kommunikative utfordringerRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Bakgrunn, formål og problemstilling: Det å ha en søster eller bror med utviklingshemning kan oppleves som utfordrende, samtidig har disse søsknene en unik mulighet til å lære mye de ellers ikke hadde lært (Stoneman 2005, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Undersøkelsen har som formål å belyse enslige mindreårige flyktningers erfaringer i den norske skolen. I valg av problemstilling ble det naturlig å benytte en kvalitativ forskningstilnærming. Datamaterialet er innhentet ...