Search
Now showing items 1-100 of 2034
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
«Matematikk er jo overalt» - En kvalitativ undersøkelse om personalets bevissthet til matematikk i barnehagen Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
«Matematikk er jo overalt». En kvalitativ undersøkelse om personalets bevissthet til matematikk i barnehagen. Formålet med denne studien er å få innsikt i hvordan personalet kan bli mer bevisst matematikken i barns lek. ...
"Det handler om å bade barna i språk" Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
«... et haltende hode ...» : Hverdagskommunikasjon etter ervervet hjerneskade: En deskriptiv studie om opplevelsen av kognitive kommunikasjonsvansker Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Studien søkte å utforske kommunikasjonsopplevelser til personer med kognitive kommunikasjonsvansker, og ga personer rammet av ervervet hjerneskade muligheten til å gi sine egne synspunkter om hvordan kognitive endringer ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Domenespesifikke og -generelle risikomarkører for aritmetiske vansker Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Domenespesifikke og -generelle risikomarkører for aritmetiske vansker Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne studien tar for seg skole-hjem samarbeid med minoritetsforeldre til barn med autismespekterforstyrrelse. Formålet med studien har vært å undersøke dette skole-hjem samarbeidet på spesialavdelinger i Oslo fra et ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Problemstilling Denne oppgaven handler om ungdommer og unge voksne med utviklingshemming sin tilgang på friluftsliv. Jeg vil undersøker hvilke faktorer som må ligge til grunn for å kunne skape et godt friluftlivstilbud for ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Sammendrag Bakgrunn og problemstilling Mange elever som stammer kan ha frykt knyttet til muntlige aktiviteter og situasjoner på grunn av stammingen, og ungdommer som stammer har høyere risiko for å oppleve mobbing enn ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Elever med stort læringspotensial - tilpasset opplæring Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Sammendrag Formålet med denne oppgaven er å løfte fram foreldrenes erfaring ved overgangen fra barnehage til skole når barnet har en sjelden diagnose. Med overgang menes her møtet med skolen, tilretteleggingen på skolen ...
«Alt skjedde jo over natta!!» En kvalitativ studie om logopeders beskrivelser av bruk av telelogopedi hos personer med afasi under koronapandemien Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
The statistical decrease in work participation amongst people with mild intellectual disabilities (ID) in the Norwegian workforce appears to draw a picture of a society in which fewer can acquire the necessary skills to ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Den psykiske helsen til gutter og menn er i større grad enn før et fokusområde både i forskningen og i mediene, og det ytres en bekymring for sen oppdaging og få eller lite tilpassede tiltak rettet mot psykiske vansker hos ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Problemstilling: Hvordan vurderer rådsøkere kvaliteten på hjelpen de får av et konsultasjonsteam ved Statens barnehus når de er bekymret for seksuelle overgrep mot barn? Metode: Problemstillingen etterspør subjektive ...
"Det finnes ikke bare solskinnshistorier" - En studie av barnehagelæreres erfaringer i møte med hørselsproblematikk hos barn i barnehagen Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Alle barn, uavhengig av funksjonsnivå, har rett på å bli møtt med et likeverdig og tilpasset tilbud i barnehagen. I Norge fødes det årlig ca. 60 000 barn. Av disse har 60-120 et hørselstap av ulik grad. Et hørselstap vil ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne masteroppgaven vil ta for seg fem læreres erfaringer og kunnskaper rundt det å håndtere mobbing av hørselshemmede elever i ungdomsskolen. Hensikten med undersøkelsen har først og fremst vært å finne ut hvordan lærere ...
Risikofaktorer for aritmetiske vansker Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Formål og problemstilling: Formålet med denne studien er å få økt kunnskap og forståelse om hvilke tilretteleggingsmuligheter lærere selv opplever de har i møte med elever som har blitt utsatt for seksuelle overgrep. Vi ...
Spørsmål som fremkaller responser fra stille flerspråklige barn under bildeboklesing Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Bakgrunn: Antall flerspråklige barn i norske barnehager har økt betydelig siden tusenårsskiftet. En del av disse barna vil ha begrensede vokabularferdigheter på norsk når de starter på skolen. Tidlige og effektive ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Min interesse for mennesker med autismespekterforstyrrelser har utviklet seg gjennom møter med mennesker i arbeidssammenheng og som student. På bakgrunn av dette, ønsket jeg å undersøke denne problemstillingen: «Hvilken ...
Forskning blant barn Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Karlstadmodellen - Pedagogenes perspektiv Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Bakgrunn og formål: Det foreligger lite forskning om overgrepsutsatte barn og unge fra krysskulturelle miljøer, og at de sjeldnere fanges opp av hjelpeapparatet (Redd barna, 2015, s. 9). Formålet med denne masteroppgaven ...
Innagerende atferd i skolen Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Problemstilling: Temaet for dette prosjektet har vært læreres opplevelser med inkludering av elever som viser innagerende atferd. Det overordnede formålet var å undersøke hvordan kontaktlærere på barnetrinnet opplever ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Sammendrag Tema og Bakgrunn Denne studien belyser lærernes arbeid med motivasjon for læring hos elever med lærevansker. På bakgrunn av eget arbeid og praksisperioder i grunnskolen har jeg opplevd elever med lærevansker som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Utviklingen av språket er noe som skjer helt naturlig for de fleste barna, uten at det må tilrettelegges særskilt for det. Imidlertid er det en del individer som har mindre eller større utfordringer i sin kommunikasjon, ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Formål og problemstilling: Formålet med denne studien er å få økt kunnskap og forståelse om hvilke tilretteleggingsmuligheter lærere selv opplever de har i møte med elever som har blitt utsatt for seksuelle overgrep. Vi ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Samandrag Etter kvart som samtalen tek over for leiken, frå ti til tolv-årsalderen og oppover, er det ein sosial realitet at dei som skal delta må ha ei viss grad av kommunikativ kompetanse (Grønlie, 2005). Føremålet med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Sammendrag Formål: Skjermbruk har blitt mer og mer vanlig blant små barn, og gjennom smarttelefoner og nettbrett er skjermer tilgjengelige på en helt annen måte enn bare for noen få år tilbake. Studier har vist at skjermtid ...
En scoping review studie omhandlende misofoni hos barn og unge Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Bakgrunn og formål: Foreløpig forskning tyder på at misofoni i stor grad utvikles i barne- og ungdomsårene, og det rapporteres om stadig økende antall henvisninger av barn og unge med misofoni hos audiopedagoger som arbeider ...
Overgangen mellom sykehusskole og ordinær skole - En kvalitativ studie av læreres forståelse og tilrettelegging av langtidssyke elevers skolesituasjon Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Moderne medisin redder flere enn noen gang, men har følgelig konsekvenser for at behandlingen kan måtte gå over tid eller føre til gjentatte sykehusinnleggelser (Raundalen & Schultz, 2006, s. 30; Wilkie, 2012, s. 2). ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Bakgrunn og formål: I dag er det flere eldre i befolkningen som har nedsatt hørsel og vi vet at det vil bli enda flere med hørselsproblematikk i årene som kommer. Dette betyr at det vil være et behov for tjenester som kan ...
En studie om forebyggende tiltak mot skolevegring i skolen, med fokus på sosial kompetanse og tidlig innsats. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
This article-based master’s thesis is organized in two parts, beginning with an extended summary (“kappen”), describing the theoretical framework and methodological considerations. Following is the draft for the article ...
Dysleksivennlig skole? En kvalitativ undersøkelse av elevers, læreres og en tilretteleggingskoordinators perspektiver på en dysleksivennlig skole Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Masterprosjektet er skrevet i samarbeid med forskningsprosjektet Evaluering av Funksjonell Familie Terapi (FFT) gjennomført og fundert av Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge (NUBU). Studien benytter inntaksdata ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Norsk validering av Parents` Evaluation of Aural/ Oral Performance of Children (PEACH+) hos norske barn fra 1 til 5 år. Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Informasjon om problemstillingen: Det australske spørreskjemaet Parents` Evaluation of Aural/Oral Performance of Children (PEACH+) er et verktøy som kan benyttes som subjektiv verifisering av høreapparater og det er derfor ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne artikkelbaserte masteroppgaven starter med en kappe som berører teoretiske aspekter og metodologiske valg i forbindelse med en studie av sosioøkonomisk status (SES), familieprosesser og antisosial atferd blant ungdom ...
Speech and language therapy with Deaf and hard of hearing Norwegian Sign Language users with aphasia
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Sammendrag Tittelen «Å møte alle på forskjellig måte» stammer fra et utsagn fra intervjuene. En kvalitativ studie om hvordan logopeder jobber med sangere etter kirurgisk fjerning av stemmeknuter. Målet med oppgaven var å ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Tidlig intervensjon for barnehagebarn med risiko for lesevansker: En systematisk litteraturstudie. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Grunnskolelæreres kompetanse i møte med utagerende atferd Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne masteroppgaven inngår som del av et prosjekt knyttet til forskergruppen «Mangfold og inkludering» ved Institutt for Spesialpedagogikk. Tittelen på hovedprosjektet er: «Inkluderende praksiser i skolen – en casestudie ...
"Det handler om å bade barna i språk" Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Tittel: Avdekking av språkvansker hos flerspråklige barn. Bakgrunn og formål: Andelen av flerspråklige i Norge øker stadig. Flerspråklige barn er overrepresentert blant dem som får spesialpedagogisk hjelp, men underrepresentert ...
Bruk av abstrakt språk i bildebokdialoger -en pilotstudie med flerspråklige barnehagebarn Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Bakgrunn og formål The Second Language Learners Plus Intervention (SL+-prosjektet) skal utvikle og undersøke virkningen av et digitalt språktiltak for tospråklige fireåringer med svake norskferdigheter som går i norske ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Telelogopedi. En kvantitativ studie av bruk av videokonsultasjon i logopedisk afasibehandling Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Norsk validering av Parents` Evaluation of Aural/ Oral Performance of Children (PEACH+) hos norske barn fra 1 til 5 år Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Informasjon om problemstillingen: Det australske spørreskjemaet Parents` Evaluation of Aural/Oral Performance of Children (PEACH+) er et verktøy som kan benyttes som subjektiv verifisering av høreapparater og det er derfor ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Oppmerksomhetsatferd og stamming hos norske barn med Down syndrom Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Barnehagelærere i møte med barn som viser innagerende atferd Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
In recent years, research on literacy has shown a particular interest in the topic of fluency. Building fluency seems to be an essential part of the transition towards skilled reading. Similarly, the concept of fluency has ...
Inkludering av barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Problemstilling og formål: Det er vist at stemmeendringen ved stemmemodifisering ikke alltid er vedvarende hos personer med kjønnsinkongruens, men det finnes lite forskning på hvorfor det er slik. Denne oppgaven ønsker å ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne studien har vært å innhente og belyse logopeders erfaringer med metoden P.O.P.T. (Psycholinguistisch Orienterte Phonologie-Therapi). Metoden er utviklet i Tyskland rettet mot barn med fonologiske ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Formål og bakgrunn for valg av tema Formålet med denne oppgaven er å løfte de foresatte sine stemmer i mobbesaker, og finne ut av hvordan de kan oppleve skolens håndtering av situasjoner der deres barn blir mobbet. Vi har ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Tema for oppgaven er hvordan ungdommers temperament (BIS og BAS) henger sammen med atferdsvansker. Studien baserer seg på data samlet inn i et forskningsprosjekt som evaluerte behandlingsmetoden Funksjonell familieterapi ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
For at barnehagebarn med fonologiske vansker skal få tidlig og riktig hjelp er de avhengige av at barnehagelærerne har kompetanse om fonologi, slik at de registrerer om noen ikke følger det man kan regne som typisk ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Effekten av CI for ensidig døve - med fokus på fungering i arbeidslivet Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Formål og bakgrunn for valg av tema Formålet med denne oppgaven er å løfte de foresatte sine stemmer i mobbesaker, og finne ut av hvordan de kan oppleve skolens håndtering av situasjoner der deres barn blir mobbet. Vi har ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Tema for denne masteroppgaven har vært innagerende atferd og psykisk helse i barnehagen. Rammeplan for barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2017) slår fast at barnehagen skal ha en psykisk helsefremmende funksjon i barns ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formål og problemstilling I barneskolealder har stammingen ofte etablert seg og utviklet seg til å være av vedvarende karakter. Tanker og følelser knyttet til vansken utvikler seg etter hvert som barnet blir mer bevisst ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Studiens bakgrunn og formål: Studiens formål er å undersøke om lesing av skjønnlitteratur kan bidra i arbeidet med elever som opplever ulike psykiske vansker og livsbelastninger. I læreplanen Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Elever med autismespekterforstyrrelse har som oftest kvalitative avvik i kommunikasjon og sosial interaksjon, noe som kan medføre et behov for en alternativ kommunikasjonsopplæring i skolen. Ved en alternativ kommunikasj ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Tema for denne masteravhandlingen er ungdommers erfaringer fra et skoletilbud. Skoletilbudet er rettet mot elever som ikke trives godt i dagens skolesituasjon, og derfor trenger en endring i skolehverdagen sin. I denne ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne masteroppgaven har hensikt om å finne ut av "Hva forteller det pedagogiske personalet om etablering av relasjon til elever som har autismespekterforstyrrelser (ASF)?" Relasjon er et svært viktig tema i samfunnet vårt. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
RAN og leseflyt
Psykogen afoni: Veien mot den iboende stemmen Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
The elderly population’s experience with hearing rehabilitation services Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Objective: The purpose of this master thesis is to get an indication on how elderly with hearing loss experience the hearing rehabilitation services in Norway. The thesis also includes an insight in their day-to-day life, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Problemstillingen er «Hvilken betydning har organiseringen av undervisningen for elevenes læringsmotivasjon». Elever med dysleksi kan ha noen vanskeligheter med å opprettholde motivasjon i teoretiske fag da mange sliter ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Masteroppgaven tar sikte på å undersøke hvordan fire nasjonale, kliniske, evidensbaserte retningslinjer for stammebehandling til barnehagebarn ser ut gjennom å undersøke deres metodologiske kvalitet. Gjennom å bruke ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke bruken av programmer i barnehagelæreres arbeid med å forebygge og avdekke vold og overgrep, gjennom problemstillingen: Utgjør bruk av programmer en forskjell i barnehagelæreres ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
I denne oppgaven studerer vi fonologiske prosesser hos et utvalg 3- og 4-åringer i typisk språkutvikling. Fonologiske prosesser er forenklinger i barns uttale av ord og er et vanlig trekk ved barns tidlige språkutvikling ...
«Tørre å tenke tanken». En fenomenologisk studie om fire grunnskolelæreres erfaringer knyttet til mistanke om seksuelle overgrep mot barn. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Bakgrunn og formål: Historisk sett har erkjennelsen av at mennesker forgriper seg på barn blitt møtt med sterke og motstridende kulturelle krefter (Søftestad, 2018). Misbruk av barn har vært, og er dessverre fremdeles, ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
I denne oppgaven studerer vi fonologiske prosesser hos et utvalg 3- og 4-åringer i typisk språkutvikling. Fonologiske prosesser er forenklinger i barns uttale av ord og er et vanlig trekk ved barns tidlige språkutvikling ...
Barnehagelæreres opplevelse av å delta i piloteringen av bildebøker utviklet i SL+-prosjektet. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Tittel Barnehagelæreres opplevelse av å delta i piloteringen av bildebøker utviklet i SL+-prosjektet. Bakgrunn og formål Denne studien er knyttet til forskningsprosjektet The Second Language Learners Plus Intervention ...