Search
Now showing items 1-100 of 2299
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Målet med denne studien er å få en dypere forståelse av erfaringene til profesjonelle yrkesutøvere når de bruker fysisk aktivitet som middel for å fremme psykisk helse. Studien tar sikte på å dykke dypere inn i de viktigste ...
Barnehagelærerens interaksjonsmønstre i bildeboklesing Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Barnehagelærerens interaksjonsmønstre i bildeboklesing Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
En kvalitativ intervjustudie om hvilke strategier voksne personer med Usher syndrom type 2 bruker for å orientere seg i hverdagen Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Formål Formålet med dette prosjektet vil være å søke et innsyn i eldres opplevelse av oppfølgingen de får tilknyttet tekniske hjelpemidler utdelt fra NAV hjelpemiddelsentralen. Problemstilling Hvordan opplever eldre med ...
Å gjøre det uforutsigbare forutsigbart. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Bakgrunn: Kommunikasjons- og interaksjonsvansker betraktes som sentrale utfordringer for mennesker med autismespekterforstyrrelse (ASF). Basert på teorien The Simple View of Reading er leseforståelse avhengig av to ...
The relationship between parental mental well-being and executive functioning in preschool children with ASD: a cross-sectional study Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Læreres erfaringer med inkludering og tilpasset opplæring for elever med norsk som andrespråk Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
The relationship between parental mental well-being and executive functioning in preschool children with ASD: a cross-sectional study Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne studien har som formål å undersøke lytteforståelse hos barn med Down syndrom i førsteklasse som har talespråk. Studien undersøker også elevene sin emosjonelle fungering i testsituasjoner. Lytteforståelse er en del ...
Barnehagelæreres erfaringer med stille og innadvendte barn Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Kontrollplassering/endringstro og målfokus i klasserommet: Interesse, meningsfullhet og emosjonelt velvære Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne artikkelbaserte oppgaven tar sikte på å studere hvordan og i hvilken grad individuelle og kontekstuelle faktorer påvirker elevers oppfattelse av skolen og skolearbeidet som meningsfullt, og deres tilstedeværelse av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Støttestrategier, kommunikasjon og minoritetsspråklige barn i barnehage. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Mitt formål med denne masteroppgaven har vært å kunne fordype meg i verbale støttestrategier for minoritetsspråklige barn. Valget om å fordype meg i denne retningen handler om verdier og et ønske om alle barns beste. På ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Formål, bakgrunn og problemstilling: Matematikkvansker rammer ca. 5% av norske elever. Dyskalkuli kjennetegnes av vansker med telling, tallforståelse, aritmetikk og relasjonelle ferdigheter. Dessverre er det fortsatt mange ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Temaet for denne masteroppgaven er selektiv mutisme i barnehagen, og hvordan ansatte i barnehagen arbeider for å inkludere barn med selektiv mutisme i hverdagen og fellesskapet i barnehagen. Problemstillingen som ble ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne studien har hatt som formål å undersøke hvilke tilpasningsmetoder som lærere mener fungerer for elever med stort læringspotensial (SL), og har sett på hvordan lærere arbeider for å ivareta disse elevenes faglige ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Matematikkangst kan defineres som en følelse av stress, engstelse og frykt i interaksjon med matematikk både i hverdagsliv og akademiske situasjoner (Richardson & Suinn, 1972). Fenomenet kan få konsekvenser for ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Formål og problemstilling: Tidligere rapporter og undersøkelser peker i retning av at barn med psykiske lidelser og familiene deres har varierte erfaringer i møte med barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP). Andelen ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Afasirammede og pårørendes erfaringer med det reviderte behandlingsprogrammet SunCIST Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Sammendrag Tittel Afasirammede og pårørendes erfaringer med det reviderte behandlingsprogrammet Sunnaas constraint induced språkterapi. Bakgrunn og formål Constraint induced språkterapi (CIST), har vist positive ...
Barnehageassistenters forutsetning for å møte atferdsutfordringer hos barn i henhold til Barnehageloven §41 og §43 Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne studien skal ta for seg problemstilling: «Hvordan gir ungdomsskolen rådgivning til ungdom med lett utviklingshemming ved valg av utdanningsprogram i videregående skole?» Studien skal også svare på følgende ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Bakgrunn for oppgåva: Trygg tilknyting mellom menneske er vesentleg for å kjenne tryggleik i relasjonar, men også for personleg utvikling generelt. Mange barn utviklar likevel eit utrygt tilknytingsmønster, som kan skape ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Mange personer med utviklingshemming står i dag utenfor arbeidslivet, til tross for at vi vet hvilken betydning arbeidsdeltakelse kan ha for den enkelte (Dean et al., 2022; Gjertsen et al., 2021; NOU 2016:17; Sigstad ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Lesing under covid-19 pandemien Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Formålet med studien er å undersøke hva ungdommer tenker generelt om sammenhengen mellom bruk av sosiale medier og ensomhet, og høre deres refleksjoner rundt mulige årsaksforklaringer. I tillegg undersøkes ungdommenes ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Barnehagebarns stammeatferd og stamming på ulike ordtyper Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Bakgrunn og problemstilling: Stamming er en taleflytvanske som er veldig vanlig blant barn (Bloodstein et al., 2021; Guitar, 2014; Reilly, Onslow et al., 2013). Denne vansken kan ha store innvirkninger på de tankene og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Functional Family Therapy Across the COVID-19 Pandemic: A multigroup latent growth curve approach to effectiveness Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne mastergradstudien er en kvalitativ studie utført for å forske på forebygging og håndtering av konflikt i skolen. Fokuset er på konflikter som oppstår mellom elever. Dette danner grunnlaget for problemstillingen, som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Hensikten med denne studien er å diskutere matematikkangst og de negative konsekvensene dette kan ha for elevers prestasjoner og karrierevalg. Spesielt vil det være fokus på å undersøke kjønnsforskjeller, ettersom studier ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Sammendrag Dette forskningsprosjektet ser på arbeidsro i klasserommet. Hva som er arbeidsro, kan ses i sammenheng med aktiviteten som skal føre til læring. Arbeidsro fordrer ikke en støyfri atmosfære, men handler om et ...
«Jævla homo» - kødd eller blodig alvor? Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Internasjonale og nasjonale studier peker på at elever som bryter med samfunnets normer for kjønn og seksualitet har økt risiko for å oppleve mobbing og krenkelser i skolen. Denne masteravhandlingen ønsket derfor å belyse ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Lytteforståelse og leseforståelse er to ferdigheter med langsiktig betydning for skoleprestasjoner, arbeidsevne, lønn og samfunnsdeltakelse (Hagen et al., 2022; National Early Literacy Panel, 2008). Ferdighetene er avgjørende ...
Reduserer et gruppebasert KAT-kurs for deprimert ungdom også aggresjon? - Resultater fra en klyngerandomisert kontrollstudie Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Barns opplevelser av å bli testet med WISC-V Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Wechsler Intelligence Scale for Childeren, Fifth Edition (WISC-V) er verdens mest brukte generelle evnetest for barn og ungdom i alderen fra 6:0-16:11 år. WISC-V anvendes ofte som en del av utredningen i Pedagogisk-psykologisk ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Formålet med studien er å undersøke hvilken betydning pedagogers bruk av mentalisering har i møte med barn med selektiv mutisme. Gjennom kvalitative forskningsintervjuer med pedagoger i barnehager og skoler, er formålet å ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
The aim of this study was to examine early childhood educators’ (ECEs) perceptions of children’s aggressive behaviour in Norwegian kindergartens. Specifically, the perceived level of aggression, acceptability of aggression ...
Hvordan måle inferensferdigheter hos barn i barnehagealder? Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Fram til i dag finnes ingen andre rene inferenstester for barnehagebarn på norsk enn den nyutviklede OPIT testen. Da denne testen er helt ny, er det er ønskelig å få kunnskap om enkelte områder av testens kvalitet. Det ...
Attention management in shared book reading in kindergarten: an observational study Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Kjennetegn på intervensjoner som forsøker å øke mestringstro hos grunnskoleelever med matematikkvansker. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Tverrpedagogisk samarbeid for inkludering av barn med autismespekterforstyrrelse i norske barnehager
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Ekspressivt vokabular og emosjonell fungering hos barn med Downs syndrom Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Bakgrunn og formål: Downs syndrom er den vanligste årsaken til utviklingshemming. Utviklingshemming kan føre til konsekvenser for muligheten til å være et aktivt medlem av samfunnet, samt medføre konsekvenser knyttet til ...
Inkluderende opplæring for elever med lett utviklingshemming. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Ménières: Familieliv og mestring Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Operasjonalisering av stamming Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Bakgrunn: Det er ingen omforent operasjonell definisjon av stamming. Dette kan ha betydelige teoretiske og praktiske implikasjoner. Denne masteroppgaven tar sikte på å belyse denne problematikken og undersøker betydningen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Tidsskrift Denne artikkelbaserte masteroppgaven har jeg valgt å publisere i Utdanningsnytt – spesialpedagogikk. Tittel på artikkelen er: Elever med autismediagnose og deres perspektiver på inkludering i ordinær skole. ...
Gode relasjoner - Sammenhengen mellom relasjoner og emosjonelle reaksjoner i undervisningssituasjoner på skolen Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Gode relasjoner - Sammenhengen mellom relasjoner og emosjonelle reaksjoner i undervisningssituasjoner på skolen Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Unge involverte i antisosiale gjenger og alvorlige traumer i barndommen Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Bakgrunn: ACE-studien (Adverse Childhood Experiences) målte sammenhengen mellom alvorlige traumer opplevd i barndommen og helseplager senere i livet. Studien tyder på at eksponering for traumer i barndommen kan påvirke ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hva ungdommer med nedsatt hørsel mener er viktig ved valg av utdanning. Videre ønsker vi å se nærmere på hvilke erfaringer ungdommer med nedsatt hørsel har med veiledningssamtaler ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Temaet i denne studien er lærere på sosial-medisinske institusjonsskoler (SMI-skole) sine subjektive erfaringer med samarbeidet rundt ungdom innlagt på Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling (BUPA), nærmere bestemt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Leppe-kjeve-ganespalte (LKG) forekommer hos ca. 2 av 1000 nyfødte barn. Talevanskene som kan oppstå hos barn født med LKG er hovedsakelig knyttet til nasalitet og artikulasjon. Formålet med studien er å undersøke logopeders ...
«Det er ikke så lett å gjøre som man vet, å gjøre som man bør, å gjøre som man skal» Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Bakgrunn og formål Økningen av befolkningen viser at det blir flere eldre (Helsedirektoratet, 2020a). Med større befolkning er det sannsynlig at gruppen yrkesaktive personer med nedsatt hørsel vil øke samt behovet for å ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Å leve med dysleksi på ungdomsskolen: En kvalitativ studie om elevers opplevelser og perspektiv Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Minoritetsforeldres opplevelse med å ha barn med utviklingshemming Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Arbeidsalliansen i stammebehandling Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Sammendrag Masteroppgavens bakgrunn og problemstilling Ved bruk at cochleaimplantat kan barn med hørselstap få tilgang på lydstimuli, men også få mulighet til å tilegne seg talespråk. De får blir dermed muligheten til å ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Bakgrunn: Tinnitus og hyperacusis er to medisinske tilstander som kan påvirke individets dagligliv negativt, og resultere i utfordringer som nedsatt konsentrasjon, økt stressnivå og angstsymptomer (Cederroth et al., 2020; ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Temaet i denne studien er lærere på sosial-medisinske institusjonsskoler (SMI-skole) sine subjektive erfaringer med samarbeidet rundt ungdom innlagt på Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling (BUPA), nærmere bestemt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Afasirammede og pårørendes erfaringer med det reviderte behandlingsprogrammet SunCIST Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Sammendrag Tittel Afasirammede og pårørendes erfaringer med det reviderte behandlingsprogrammet Sunnaas constraint induced språkterapi. Bakgrunn og formål Constraint induced språkterapi (CIST), har vist positive ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Aritmetiske ferdigheter er viktige for å fungere gjennom hele livets løp (Friso-van den Bos et al., 2013). For å finne ut hvorfor noen barn strever med aritmetikk og matematikk, må man aller først se på hvilke kognitive ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Problemstillingen for denne studien omhandler hvilke psykososiale erfaringer tidligere enslige mindreårige har fra tiden de bodde på mottak i Norge. Formålet med studien er å få økt innsikt i hvilke omsorgsbehov enslige ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
"Jeg orket ikke mer" Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Oppfølging av foreldre til barn som er født med leppe-kjeve-ganespalte. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
En medfødt spalte i leppen, kjeven og/eller ganen (LKG) er den mest utbredte misdannelsen i hode- og halsregionen, og kan ses hos ca. 2 av 1000 nyfødte barn. Barn som fødes med LKG blir fulgt opp av tverrfaglige, regionale ...
En kontaktlærers praksis Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Flerspråklige barnehagebarns språkutviklingsprofil Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Med stadig økende innvandring til Norge, øker andelen flerspråklige barn i norske barnehager årlig. Forskning viser at barnehagebarn som lærer norsk som andrespråk kan ha lavere språklig kompetanse i norsk enn barnehagebarn ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Problemområde: Hensikten med oppgaven er å rette oppmerksomhet på hva lærere tenker er årsaker til mobbing, og om det har betydning for hvordan de håndterer mobbing i skolen. Hva tenker de andre ansatte på skolen om mobbing. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Mange barn og unge utsettes for belastende livshendelser, og det finnes sannsynligvis traumeutsatte elever i ethvert klasserom. Konsekvensene av traumer kan være alvorlige og komplekse, og påvirke kognitiv, emosjonell, og ...
Pedagogenes stemme Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Bakgrunn: Kommunikasjon er en sentral del av alle menneskers hverdag og spiller en stor rolle i samhandling med andre mennesker. Elever med moderat utviklingshemming kan ha ulike grader av utfordringer i forhold til ...
Verb Production of Norwegian-Speaking First-Graders With Down Syndrome Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Når barnet stammer – en tematisk analyse av foreldres opplevelser av gjennomføring av stammebehandling Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Stemme og kjønnsinkongruens. En deskriptiv studie om personer med kjønnsinkongruens sin erfaring med stemmen etter endt stemmetrening hos logoped. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Læreres erfaringer og håndtering av voldelig oppførsel hos jenter Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Dorozenko et al. (2015), Kittelsaa (2014) og Midjo & Aune (2018) har på ulike måtar gjennom sine forskingsstudiar gjeve kunnskap om forståinga av utviklingshemming. Dorozenko et al. (2015) viser til at utviklingshemming ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)