• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
Search 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for spesialpedagogikk
  • Spesialpedagogikk
  • Search
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for spesialpedagogikk
  • Spesialpedagogikk
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-100 of 2034

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Emosjoner i matematikk 
Le, Thao Thanh (Master thesis / Masteroppgave, 2022)
«Matematikk er jo overalt» - En kvalitativ undersøkelse om personalets bevissthet til matematikk i barnehagen Restricted Access
Andvin, Julie Høydahl (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
«Matematikk er jo overalt». En kvalitativ undersøkelse om personalets bevissthet til matematikk i barnehagen. Formålet med denne studien er å få innsikt i hvordan personalet kan bli mer bevisst matematikken i barns lek. ...
"Det handler om å bade barna i språk" Restricted Access
Larsen, Linn Andrea Kval (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
«... et haltende hode ...» : Hverdagskommunikasjon etter ervervet hjerneskade: En deskriptiv studie om opplevelsen av kognitive kommunikasjonsvansker Restricted Access
Majorsæter, Marte Alette (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Studien søkte å utforske kommunikasjonsopplevelser til personer med kognitive kommunikasjonsvansker, og ga personer rammet av ervervet hjerneskade muligheten til å gi sine egne synspunkter om hvordan kognitive endringer ...
Ordavkodingsferdigheter og leseflyt - en kvantitativ studie om sammenhengen mellom ordavkodingsferdigheter i førsteklasse og leseflyt i tredjeklasse 
Jørgensen, Cecilie (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Domenespesifikke og -generelle risikomarkører for aritmetiske vansker Restricted Access
Pettersen, Maja Sofie (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Domenespesifikke og -generelle risikomarkører for aritmetiske vansker Restricted Access
Hansen, Elida Sofie (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Morphological Awareness and Reading Comprehension Preschool Morphological Awareness as a Longitudinal Predictor of Reading Comprehension in Later School Years 
Vulic, Jelena (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Å leve med matematikkangst – Unge voksnes opplevelser av stress, uro og engstelse for matematikk 
Honningsvåg, Iselin (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Skole-hjem samarbeid med minoritetsforeldre 
Frisell, Gunhild Astrid (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne studien tar for seg skole-hjem samarbeid med minoritetsforeldre til barn med autismespekterforstyrrelse. Formålet med studien har vært å undersøke dette skole-hjem samarbeidet på spesialavdelinger i Oslo fra et ...
Friluftsliv for ungdom og unge voksne med utviklingshemming 
Lending, Liv Toril (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Problemstilling Denne oppgaven handler om ungdommer og unge voksne med utviklingshemming sin tilgang på friluftsliv. Jeg vil undersøker hvilke faktorer som må ligge til grunn for å kunne skape et godt friluftlivstilbud for ...
Stamming i videregående skole: En surveyundersøkelse av lærere sine kunnskaper, holdninger og strategier i møte med elever som stammer 
Skog, Tina Erica (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Sammendrag Bakgrunn og problemstilling Mange elever som stammer kan ha frykt knyttet til muntlige aktiviteter og situasjoner på grunn av stammingen, og ungdommer som stammer har høyere risiko for å oppleve mobbing enn ...
Tidlig identifisering av matematikkvansker - En kvalitativ studie av lærerens rolle ved tidlig identifisering av matematikkvansker på 1. trinn 
Andersen, Vilde Klingenberg (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Elever med stort læringspotensial - tilpasset opplæring Restricted Access
Sundby, Christine Marie Narum (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Foreldre til barn med sjeldne diagnoser i møte med skolen: «Man må rope høyt!» 
Asefaw, Adiam Semere (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Sammendrag Formålet med denne oppgaven er å løfte fram foreldrenes erfaring ved overgangen fra barnehage til skole når barnet har en sjelden diagnose. Med overgang menes her møtet med skolen, tilretteleggingen på skolen ...
«Alt skjedde jo over natta!!» En kvalitativ studie om logopeders beskrivelser av bruk av telelogopedi hos personer med afasi under koronapandemien Restricted Access
Hennum, Ragnhild (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
A place among the others; An investigation of the concept of symbolic violence towards people with mild intellectual disabilities in the Norwegian workforce 
Kristiansen, Lars Ivar Leira (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
The statistical decrease in work participation amongst people with mild intellectual disabilities (ID) in the Norwegian workforce appears to draw a picture of a society in which fewer can acquire the necessary skills to ...
Store gutter snakker ikke - En kvalitativ studie av hvordan spesialpedagogen kan kommunisere om psykisk helse med gutter i ungdomsskolen 
Gjelstad, Line Deberitz (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Den psykiske helsen til gutter og menn er i større grad enn før et fokusområde både i forskningen og i mediene, og det ytres en bekymring for sen oppdaging og få eller lite tilpassede tiltak rettet mot psykiske vansker hos ...
Rådsøkere i møte med et konsultasjonsteam ved Statens barnehus 
Lødemel, Martine (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Problemstilling: Hvordan vurderer rådsøkere kvaliteten på hjelpen de får av et konsultasjonsteam ved Statens barnehus når de er bekymret for seksuelle overgrep mot barn? Metode: Problemstillingen etterspør subjektive ...
"Det finnes ikke bare solskinnshistorier" - En studie av barnehagelæreres erfaringer i møte med hørselsproblematikk hos barn i barnehagen Restricted Access
Log, Anna Omine Birkeland (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Alle barn, uavhengig av funksjonsnivå, har rett på å bli møtt med et likeverdig og tilpasset tilbud i barnehagen. I Norge fødes det årlig ca. 60 000 barn. Av disse har 60-120 et hørselstap av ulik grad. Et hørselstap vil ...
«Vi må være villige til å se det, og gjøre noe med det» 
Rasmussen, Annelin (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne masteroppgaven vil ta for seg fem læreres erfaringer og kunnskaper rundt det å håndtere mobbing av hørselshemmede elever i ungdomsskolen. Hensikten med undersøkelsen har først og fremst vært å finne ut hvordan lærere ...
Risikofaktorer for aritmetiske vansker Restricted Access
Tømmerbakke, Marie Sundfør (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Lærerens tilrettelegging for elever som har blitt utsatt for seksuelle overgrep 
Solberg, Tina Malene (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Formål og problemstilling: Formålet med denne studien er å få økt kunnskap og forståelse om hvilke tilretteleggingsmuligheter lærere selv opplever de har i møte med elever som har blitt utsatt for seksuelle overgrep. Vi ...
Spørsmål som fremkaller responser fra stille flerspråklige barn under bildeboklesing Restricted Access
Bredesen, Marit Myhre (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Bakgrunn: Antall flerspråklige barn i norske barnehager har økt betydelig siden tusenårsskiftet. En del av disse barna vil ha begrensede vokabularferdigheter på norsk når de starter på skolen. Tidlige og effektive ...
Autisme og sosiale relasjoners betydning for livskvalitet 
Lu, Mariel Alexandra Morland (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Min interesse for mennesker med autismespekterforstyrrelser har utviklet seg gjennom møter med mennesker i arbeidssammenheng og som student. På bakgrunn av dette, ønsket jeg å undersøke denne problemstillingen: «Hvilken ...
Forskning blant barn Restricted Access
Nielsen, Kine Marita (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Karlstadmodellen - Pedagogenes perspektiv Restricted Access
Bakke, Tora Kronborg (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Ansatte ved Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP) sine opplevelser av behandlingstilbud for overgrepsutsatte barn og unge med krysskulturell bakgrunn 
Lillevik, Lourdes Pangilinan (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Bakgrunn og formål: Det foreligger lite forskning om overgrepsutsatte barn og unge fra krysskulturelle miljøer, og at de sjeldnere fanges opp av hjelpeapparatet (Redd barna, 2015, s. 9). Formålet med denne masteroppgaven ...
Innagerende atferd i skolen Restricted Access
Strøm, Anna Kristin Haaland (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Problemstilling: Temaet for dette prosjektet har vært læreres opplevelser med inkludering av elever som viser innagerende atferd. Det overordnede formålet var å undersøke hvordan kontaktlærere på barnetrinnet opplever ...
Motivasjon for læring hos elever med lærevansker 
Schjølberg, Ingrid Athene (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Sammendrag Tema og Bakgrunn Denne studien belyser lærernes arbeid med motivasjon for læring hos elever med lærevansker. På bakgrunn av eget arbeid og praksisperioder i grunnskolen har jeg opplevd elever med lærevansker som ...
Bruk av Alternativ og Supplerende Kommunikasjon i barnehagen - En nasjonal spørreundersøkelse om barnehageansatte sine erfaringer med bruk av Alternativ og Supplerende Kommunikasjon 
Baritaki, Persefoni (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Utviklingen av språket er noe som skjer helt naturlig for de fleste barna, uten at det må tilrettelegges særskilt for det. Imidlertid er det en del individer som har mindre eller større utfordringer i sin kommunikasjon, ...
Lærerens tilrettelegging for elever som har blitt utsatt for seksuelle overgrep 
Lillefuhr, Siri Øien (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Formål og problemstilling: Formålet med denne studien er å få økt kunnskap og forståelse om hvilke tilretteleggingsmuligheter lærere selv opplever de har i møte med elever som har blitt utsatt for seksuelle overgrep. Vi ...
Språktilegnelse og leseferdigheter hos barn med nedsatt hørsel i mild til moderat grad - hva sier forskningslitteraturen om utvikling og tilrettelegging? 
Alstad, Cathrine (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Høyrselsnedsett ungdom og deira kommunikative relasjon til nærpersonar 
Torsnes, Bergithe (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Samandrag Etter kvart som samtalen tek over for leiken, frå ti til tolv-årsalderen og oppover, er det ein sosial realitet at dei som skal delta må ha ei viss grad av kommunikativ kompetanse (Grønlie, 2005). Føremålet med ...
Skjermbruk og lytteferdigheter hos norske barn i alderen 1-5 år - en tverrsnittstudie 
Hilmo, Live (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Sammendrag Formål: Skjermbruk har blitt mer og mer vanlig blant små barn, og gjennom smarttelefoner og nettbrett er skjermer tilgjengelige på en helt annen måte enn bare for noen få år tilbake. Studier har vist at skjermtid ...
En scoping review studie omhandlende misofoni hos barn og unge Restricted Access
Aliassi, Gelawésh (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Bakgrunn og formål: Foreløpig forskning tyder på at misofoni i stor grad utvikles i barne- og ungdomsårene, og det rapporteres om stadig økende antall henvisninger av barn og unge med misofoni hos audiopedagoger som arbeider ...
Overgangen mellom sykehusskole og ordinær skole - En kvalitativ studie av læreres forståelse og tilrettelegging av langtidssyke elevers skolesituasjon Restricted Access
Ween, Mari Pauline (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Moderne medisin redder flere enn noen gang, men har følgelig konsekvenser for at behandlingen kan måtte gå over tid eller føre til gjentatte sykehusinnleggelser (Raundalen & Schultz, 2006, s. 30; Wilkie, 2012, s. 2). ...
HLF likepersonstjenestes rolle og tjenester innenfor hørselsomsorgen 
Nordby, Rikke Renate (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Bakgrunn og formål: I dag er det flere eldre i befolkningen som har nedsatt hørsel og vi vet at det vil bli enda flere med hørselsproblematikk i årene som kommer. Dette betyr at det vil være et behov for tjenester som kan ...
En studie om forebyggende tiltak mot skolevegring i skolen, med fokus på sosial kompetanse og tidlig innsats. Restricted Access
Arntzen, Anniken (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
The association between intention to quit school and youth depression 
Larsen, Oda Charlotte Hestvik (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
This article-based master’s thesis is organized in two parts, beginning with an extended summary (“kappen”), describing the theoretical framework and methodological considerations. Following is the draft for the article ...
Dysleksivennlig skole? En kvalitativ undersøkelse av elevers, læreres og en tilretteleggingskoordinators perspektiver på en dysleksivennlig skole Restricted Access
Nordbotten, Amalie Persson (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Kjennetegn ved familier med ungdom som har atferdsvansker - en kvantitativ studie av familier henvist til Funksjonell familieterapi (FFT) 
Aas, Marielle Kristine Savalova (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Masterprosjektet er skrevet i samarbeid med forskningsprosjektet Evaluering av Funksjonell Familie Terapi (FFT) gjennomført og fundert av Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge (NUBU). Studien benytter inntaksdata ...
Multimodal Individuell Stammeterapi (MIST) - En kvalitativ studie av deltakernes erfaringer 
Kaarstad, Astrid Elise (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Norsk validering av Parents` Evaluation of Aural/ Oral Performance of Children (PEACH+) hos norske barn fra 1 til 5 år. Restricted Access
Gray, Thea Malmo (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Informasjon om problemstillingen: Det australske spørreskjemaet Parents` Evaluation of Aural/Oral Performance of Children (PEACH+) er et verktøy som kan benyttes som subjektiv verifisering av høreapparater og det er derfor ...
Skoleledelse og inkludering av elever med hørselsvansker i barneskolen 
Pünther, Madeleine (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Hørselshemmet i arbeidslivet 
Jusnes, Therese Løseth (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Socioeconomic status, antisocial behavior and family processes: Exploring family mechanisms through mediation analyses 
Ruud, Katarina (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne artikkelbaserte masteroppgaven starter med en kappe som berører teoretiske aspekter og metodologiske valg i forbindelse med en studie av sosioøkonomisk status (SES), familieprosesser og antisosial atferd blant ungdom ...
Speech and language therapy with Deaf and hard of hearing Norwegian Sign Language users with aphasia 
Haldorsen, Maria (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
"Å møte alle på forskjellig måte" En kvalitativ studie om hvordan logopeder jobber med sangere etter kirurgisk fjerning av stemmeknuter 
Omre, Liv Gunhild Tandberg (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Sammendrag Tittelen «Å møte alle på forskjellig måte» stammer fra et utsagn fra intervjuene. En kvalitativ studie om hvordan logopeder jobber med sangere etter kirurgisk fjerning av stemmeknuter. Målet med oppgaven var å ...
Kan du høre brøken? – Utforsking av læringsrommet mellom matematikk og rytmikk Restricted Access
Brarud, Fredrik (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Tidlig intervensjon for barnehagebarn med risiko for lesevansker: En systematisk litteraturstudie. Restricted Access
Wang, Marikken Bråthen (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Grunnskolelæreres kompetanse i møte med utagerende atferd Restricted Access
Tvenge, Fredrick Løken (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Et foreldreperspektiv på faglig inkluderende praksiser i skolen – erfaringer fra foreldre som har skolebarn med lærevansker 
Tornås, Inger Line (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne masteroppgaven inngår som del av et prosjekt knyttet til forskergruppen «Mangfold og inkludering» ved Institutt for Spesialpedagogikk. Tittelen på hovedprosjektet er: «Inkluderende praksiser i skolen – en casestudie ...
"Det handler om å bade barna i språk" Restricted Access
Høiby-Pettersen, Karen (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Avdekking av språkvansker hos flerspråklige barn 
Holst, Silje Sætre (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Tittel: Avdekking av språkvansker hos flerspråklige barn. Bakgrunn og formål: Andelen av flerspråklige i Norge øker stadig. Flerspråklige barn er overrepresentert blant dem som får spesialpedagogisk hjelp, men underrepresentert ...
Bruk av abstrakt språk i bildebokdialoger -en pilotstudie med flerspråklige barnehagebarn Restricted Access
Melangen, Trine (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Bakgrunn og formål The Second Language Learners Plus Intervention (SL+-prosjektet) skal utvikle og undersøke virkningen av et digitalt språktiltak for tospråklige fireåringer med svake norskferdigheter som går i norske ...
Stamming og pust 
Bergtun, Tonje Anett (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Innføring av en ny kommunikasjonsløsning og konsekvenser for akademisk deltakelse Restricted Access
Halvorsen, Camilla (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Telelogopedi. En kvantitativ studie av bruk av videokonsultasjon i logopedisk afasibehandling Restricted Access
Johansen, Stine Camilla (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Norsk validering av Parents` Evaluation of Aural/ Oral Performance of Children (PEACH+) hos norske barn fra 1 til 5 år Restricted Access
Johansen, Lene Therese (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Informasjon om problemstillingen: Det australske spørreskjemaet Parents` Evaluation of Aural/Oral Performance of Children (PEACH+) er et verktøy som kan benyttes som subjektiv verifisering av høreapparater og det er derfor ...
Støy i barnehager: Pedagogiske ledere sine erfaringer og refleksjoner rundt lyd- og språkmiljø for optimalisering av barns språkutvikling 
Knutsen, Amalie Stenbakk (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Alle barn har jo rett til å være den de er. Pedagogiske lederes erfaringer med profesjonelle dilemma i møte med barn med hørselsvansker 
Folde, Ingrid Bjelland (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Sosial kompetanse i arbeidslivet for unge voksne med høytfungerende autismespekterforstyrrelser 
Stenbakken, Sara Løkken (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Oppmerksomhetsatferd og stamming hos norske barn med Down syndrom Restricted Access
Nielsen, Agni Fjogstad (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Barnehagelærere i møte med barn som viser innagerende atferd Restricted Access
Lyngholm, Tonje (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Rapid Naming, Reading- and Arithmetic Fluency: Pre-School Rapid Automatized Naming as a Predictor of Third-Grade Reading Fluency and Arithmetic Fluency 
Hoff, David Armas (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
In recent years, research on literacy has shown a particular interest in the topic of fluency. Building fluency seems to be an essential part of the transition towards skilled reading. Similarly, the concept of fluency has ...
ASK-brukeres perspektiver på kommunikasjonspartnere, vennskap, selvstendighet og egne ferdigheter. En utforskende studie ved hjelp av Talking Mats og symbolsystemet Bliss 
Ingbre, Ceilja Mckenzie (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Inkludering av barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen Restricted Access
Granstrøm, Hanne (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
"Jeg måtte feminisere stemmen for å hjelpe meg å bli hel": En kvalitativ intervjustudie om suksessfaktorer ved stemmemodifisering 
Pedersen, Marit Blørstad (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Problemstilling og formål: Det er vist at stemmeendringen ved stemmemodifisering ikke alltid er vedvarende hos personer med kjønnsinkongruens, men det finnes lite forskning på hvorfor det er slik. Denne oppgaven ønsker å ...
"Det funker, men ingen quick fix". En kvalitativ intervjustudie av logopeders erfaring med metoden P.O.P.T. for barn med språklydvansker. 
Myrvang, Iselin Steen (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne studien har vært å innhente og belyse logopeders erfaringer med metoden P.O.P.T. (Psycholinguistisch Orienterte Phonologie-Therapi). Metoden er utviklet i Tyskland rettet mot barn med fonologiske ...
«Jeg kom ingen vei, uansett hva jeg gjorde» 
Kvislen, Gunhild Heggeløkken (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Formål og bakgrunn for valg av tema Formålet med denne oppgaven er å løfte de foresatte sine stemmer i mobbesaker, og finne ut av hvordan de kan oppleve skolens håndtering av situasjoner der deres barn blir mobbet. Vi har ...
Temperament og psykiske vansker hos ungdommer med atferdsproblemer 
Birkeland, Synnøve (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Tema for oppgaven er hvordan ungdommers temperament (BIS og BAS) henger sammen med atferdsvansker. Studien baserer seg på data samlet inn i et forskningsprosjekt som evaluerte behandlingsmetoden Funksjonell familieterapi ...
Fonologiske vansker i barnehagen; En kvantitativ studie av barnehagelæreres kompetanse. 
Prestegård, Johanne (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
For at barnehagebarn med fonologiske vansker skal få tidlig og riktig hjelp er de avhengige av at barnehagelærerne har kompetanse om fonologi, slik at de registrerer om noen ikke følger det man kan regne som typisk ...
A Norwegian Survey of Nursing Home Workers’ knowledge about Dysphagia Management in Dementia and Work Related Stress 
Chawla, Mehak Sunil (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Effekten av CI for ensidig døve - med fokus på fungering i arbeidslivet Restricted Access
Aker, Siri Neridah Fjeldsenden (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
«Jeg kom ingen vei, uansett hva jeg gjorde» 
Løvseth, Martine (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Formål og bakgrunn for valg av tema Formålet med denne oppgaven er å løfte de foresatte sine stemmer i mobbesaker, og finne ut av hvordan de kan oppleve skolens håndtering av situasjoner der deres barn blir mobbet. Vi har ...
«Det er ikke armer og bein, men kanskje fullt kaos på innsiden» - En kvalitativ undersøkelse om innagerende atferd og psykisk helse i barnehagen 
Johannesen, Anna Osnes (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Tema for denne masteroppgaven har vært innagerende atferd og psykisk helse i barnehagen. Rammeplan for barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2017) slår fast at barnehagen skal ha en psykisk helsefremmende funksjon i barns ...
Oversettelse og prevalidering av "Misophonia questionnaire" 
Larsen, Erik-Aleksander (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Oversettelse og prevalidering av "Misophonia Questionnaire" 
Hovland, Tine (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Hvilke mestringsstrategier bruker studenter med nedsatt hørsel? 
Sandvik, Sigrid Vebenstad (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Åpenhet i stammebehandling til barneskoleelever. En kvalitativ studie av logopeders erfaringer med å arbeide med åpenhet i stammebehandling til barneskoleelever. 
Andreassen, Camilla Gullberg (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formål og problemstilling I barneskolealder har stammingen ofte etablert seg og utviklet seg til å være av vedvarende karakter. Tanker og følelser knyttet til vansken utvikler seg etter hvert som barnet blir mer bevisst ...
En barnehage for alle - En intervjustudie av pedagoger om inkludering for barn med Down syndrom 
Tofteng, Kine Marie (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Kan lesing av skjønnlitteratur bidra til økt livsmestring? - En kvalitativ litteraturstudie av biblioterapi i spesialpedagogisk sammenheng 
Aanonsen, Hanna Sannes (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Studiens bakgrunn og formål: Studiens formål er å undersøke om lesing av skjønnlitteratur kan bidra i arbeidet med elever som opplever ulike psykiske vansker og livsbelastninger. I læreplanen Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ...
Bruk av grafiske tegn i kommunikasjonsopplæring til elever med autismespekterforstyrrelse med svake kommunikasjonsferdigheter 
Adolfsen, Viktoria (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Elever med autismespekterforstyrrelse har som oftest kvalitative avvik i kommunikasjon og sosial interaksjon, noe som kan medføre et behov for en alternativ kommunikasjonsopplæring i skolen. Ved en alternativ kommunikasj ...
Erfaringer fra Naturskolen 
Austad, Ingvild Frækaland (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Tema for denne masteravhandlingen er ungdommers erfaringer fra et skoletilbud. Skoletilbudet er rettet mot elever som ikke trives godt i dagens skolesituasjon, og derfor trenger en endring i skolehverdagen sin. I denne ...
«Jeg ser deg for den du er» - En kvalitativ studie om det pedagogiske personalets relasjon til elever med autismespekterforstyrrelser (ASF) i skolen 
Sokolowski, Alicja Elizabeth (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne masteroppgaven har hensikt om å finne ut av "Hva forteller det pedagogiske personalet om etablering av relasjon til elever som har autismespekterforstyrrelser (ASF)?" Relasjon er et svært viktig tema i samfunnet vårt. ...
Rapid Automatized Naming og leseflyt 
Thorvaldsen, Mari (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
RAN og leseflyt
Psykogen afoni: Veien mot den iboende stemmen Restricted Access
Karlsen, Helena (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Taleanalyse av artikulasjon før og etter taleforbedrende kirurgi: Artikulasjonsvansker relatert til velofaryngal insuffisiens (VPI) hos barn født med LKG – før og etter taleforbedrende kirurgi 
Olsen, Tsvetana Koleva (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
The elderly population’s experience with hearing rehabilitation services Restricted Access
Munkejord, Anne (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Objective: The purpose of this master thesis is to get an indication on how elderly with hearing loss experience the hearing rehabilitation services in Norway. The thesis also includes an insight in their day-to-day life, ...
«Skolens organiseringstilbud og læringsmotivasjon» 
Lien, Katrine Strømme (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Problemstillingen er «Hvilken betydning har organiseringen av undervisningen for elevenes læringsmotivasjon». Elever med dysleksi kan ha noen vanskeligheter med å opprettholde motivasjon i teoretiske fag da mange sliter ...
«Det viktigste er at eleven synes at det er ålreit, vi må unngå at eleven sitter hjemme og synes det er kjempe pyton å lese. Vi kan ikke drepe lesegleden.» 
Johnsen, Astrid Løining (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
 
Pragmatiske ferdigheter hos barn og unge som benytter hjulpet kommunikasjon. Restricted Access
Mykland, Carina (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Barnehagelæreres kompetanse i språklige utfordringer hos flerspråklige barn; en kvantitativ spørreundersøkelse 
Ucarli, Gülperi (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Retningslinjer for stammebehandling til barnehagebarn - en dokumentanalyse av europeiske retningslinjers metodologiske kvalitet 
Nordeide, Trude Beseth (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Masteroppgaven tar sikte på å undersøke hvordan fire nasjonale, kliniske, evidensbaserte retningslinjer for stammebehandling til barnehagebarn ser ut gjennom å undersøke deres metodologiske kvalitet. Gjennom å bruke ...
Utgjør bruk av programmer en forskjell i barnehagelæreres vurderinger av arbeidet med å forebygge og avdekke vold og overgrep mot barn, og i deres vurderinger av programmers nytteverdi? 
Bjerkestrand, Juni Skjeklesæther (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke bruken av programmer i barnehagelæreres arbeid med å forebygge og avdekke vold og overgrep, gjennom problemstillingen: Utgjør bruk av programmer en forskjell i barnehagelæreres ...
Fonologiske prosesser hos et utvalg norske tre- og fireåringer 
Tørvolt, Karianne (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
I denne oppgaven studerer vi fonologiske prosesser hos et utvalg 3- og 4-åringer i typisk språkutvikling. Fonologiske prosesser er forenklinger i barns uttale av ord og er et vanlig trekk ved barns tidlige språkutvikling ...
«Tørre å tenke tanken». En fenomenologisk studie om fire grunnskolelæreres erfaringer knyttet til mistanke om seksuelle overgrep mot barn. Restricted Access
Weltzin, Marte Sunniva Strømmen (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Bakgrunn og formål: Historisk sett har erkjennelsen av at mennesker forgriper seg på barn blitt møtt med sterke og motstridende kulturelle krefter (Søftestad, 2018). Misbruk av barn har vært, og er dessverre fremdeles, ...
Fonologiske prosesser hos et utvalg norske tre- og fireåringer 
Bjønnes, Synnøve Lia (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
I denne oppgaven studerer vi fonologiske prosesser hos et utvalg 3- og 4-åringer i typisk språkutvikling. Fonologiske prosesser er forenklinger i barns uttale av ord og er et vanlig trekk ved barns tidlige språkutvikling ...
Barnehagelæreres opplevelse av å delta i piloteringen av bildebøker utviklet i SL+-prosjektet. Restricted Access
Røysi, Oda Steine (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Tittel Barnehagelæreres opplevelse av å delta i piloteringen av bildebøker utviklet i SL+-prosjektet. Bakgrunn og formål Denne studien er knyttet til forskningsprosjektet The Second Language Learners Plus Intervention ...
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • . . .
  • 21
  • »
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Discover

Date Issued2020 - 2022 (259)2010 - 2019 (1050)2003 - 2009 (725)Document TypeMasteroppgave (1921)Gruppeoppgave (116)Hovedoppgave (112)Doktoravhandling (1)AuthorMelcher, Benedicte (2)Aabrekk, Heidi (1)Aabøe, Simen (1)Aagaard, Ellen Sommer (1)Aamodt, Kristine (1)... View More
RSS Feeds
feedRSS 2.0
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy