Browsing Institutt for spesialpedagogikk by Title
Now showing items 2923-2942 of 3148
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Temaet for denne studien har vært hvordan lærere kan forstå og møte barn med en uforståelig atferd. Mange lærere opplever at de ikke har nok kompetanse på dette området, samtidig viser forskning i forhold til mulige negative ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Abstract This study explored inter-personal and communicative aspects of the interviews with unaccompanied minor asylum seekers. The aim was to explore how child-specific aspects are being taken care of through the interview ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)ABSTRACT This study explores how the Ghanaian adolescent pupils with visual impairment are educated about HIV/AIDS. A qualitative case study examination with in-depth interviews, conversation, focus groups and observations ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2022)
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2022)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Temaet for denne studien er støttesamtaler for ungdom i sorg. Den type sorg det har blitt valgt å se nærmere på er sorg grunnet dødsfall av nærstående personer. Studien har sett på hvordan de ansatte i ungdomsskolen kan ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Temaområdet for denne undersøkelsen er: ”Ungdom med atferdsvansker og deres opplæringsløp”. Undersøkelsens to hovedproblemstillinger er som følger: ”Hvordan opplever ungdom med atferdsvansker sitt opplæringsløp?” og ”Hva ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Bakgrunn: Etter at Covid-19 pandemien utbrøt har det ført en rekke endringer i samfunnet og i menneskers liv og helse. Det viser seg imidlertid at det foreligger lite forskning på hvordan mennesker med spesielle behov har ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)I denne oppgaven intervjuet jeg 5 ungdommer. Jeg ønsket å finne nærmere ut hvordan selvoppfattelsen til disse ungdommene ble påvirket av deres foreldre, lærere og venner.Dette ønsket jeg å finne ut, gjennom å analysere ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Myalgisk Encefalopati (ME) er en alvorlig nevrologisk sykdom kjennetegnet av en påfallende og vedvarende utmattelse etter anstrengelse som begrenser pasienten vesentlig i å leve liv med fysisk og mental funksjonsevne ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Bakgrunn for valg av tema, formål og problemstilling: Tema spiseforstyrrelser ble jeg interessert i etter å ha hatt praksis på et senter for barne- og ungdomspsykiatri og sett hvordan elever med alvorlig grad av ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2004)Sammendrag av hovedoppgaven 1. Tittel Ungdom med traumatisk hodeskade og deres skolesituasjon : En kvalitativ studie. 2. Bakgrunn og formål Utgangspunktet for mitt valg av tema er at jeg gjennom mitt arbeid som logoped/ ...
-
Ungdom og mestring : hvilke aspekt opplever ungdom som har sluttet i skolen som signifikante for å droppe inn igjen, og fullføre videregående opplæring?Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2010)Prosjektet Ungdom og mestring har som formål å få frem ungdommens egen stemme for hva som har vært viktig for å få til en signifikant endring i livene sine. Det endelige utvalget mitt ble avgjørende for den endelige ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Mi gryande interesse for kva faktorar som bidreg til å fremje utvikling av god psykisk helse til born og unge er i hovudsak bakgrunn for mitt temaval. Eg måtte gjere ei avgrensing. Eg er førskulelærar har difor god kjennskap ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Formålet med denne studien er å utforske erfaringer og meninger hos ungdom som har eksperimentert med illegale rusmidler, men likevel greid seg bra, med tanke på at denne kunnskapen kan være nyttig ved forebygging og hjelp ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2004)SAMMENDRAG Tema for oppgaven: Ungdom, rusmidler og skole . Undersøkelsens formål var å undersøke hvordan ungdom som har/har hatt et rusproblem opplever å bli møtt av skolen, og hvordan skolen eventuelt grep tak i denne ...