Abstract
Sammendrag av hovedoppgaven
1. Tittel
Ungdom med traumatisk hodeskade og deres skolesituasjon : En kvalitativ studie.
2. Bakgrunn og formål
Utgangspunktet for mitt valg av tema er at jeg gjennom mitt arbeid som logoped/ spesialpedagog ved Sunnaas sykehus har opplevd at denne gruppen ungdom har formidlet mange utfordringer om deres møte med skolehverdagen etter utskrivelse. De utgjør en liten gruppe elever som har fått endrede lærings- og utviklingsbetingelser, og som lærerne har lite erfaring med. Formålet med denne studien vil først og fremst være å belyse skolesituasjonen til denne gruppen ungdom og synliggjøre deres opplevelser og mestring, og dermed bidra med nyttig kunnskap på dette temaområdet.
3. Problemstilling
Hvordan opplever og mestrer ungdom med traumatisk hodeskade skolesituasjonen?
For å presisere hovedproblemstillingen har jeg valgt følgende forskningsspørsmål, som er delvis avhengige av hverandre:
Hvilke faglige og sosiale utfordringer står ungdom med traumatisk hodeskade overfor i skolesituasjonen?
Hvilke mestringsstrategier bruker ungdommene for å håndtere disse utfordringene?
Hvilke faktorer er av betydning for mestring av skolesituasjonen?
Hvordan opplevde ungdommene skolesituasjonen den første tiden etter at de kom tilbake, hvordan ble den etter en tid og hvordan er den i dag?
Hvilke tanker har ungdommene gjort seg om fremtiden med hensyn til sysselsetting og sosialt nettverk?
Studiens hovedproblemstilling og forskningsspørsmål tar utgangspunkt i skolesituasjonen etter utskrivelse fra rehabiliteringssykehuset (Sunnaas sykehus helseforetak). Med traumatisk hodeskade menes i denne studien ervervet hjerneskade som følge av ytre påført vold og som forårsaket betydelig nedsatt bevissthet i minst seks timer. Med skolesituasjonen mener jeg læring av skolefag og sosiale relasjoner til medelever og lærere i ungdomsskolen og i videregående skole. Med ungdom mener jeg aldersgruppen 13-19 år.
4. Metode
Forskningsstrategi er semistrukturert intervju. Seks ungdommer med alvorlig traumatisk hodeskade, men med moderate - milde nevropsykologiske følgevirkninger deltok i undersøkelsen. Ungdommene var i alderen 13-16 år da de ble skadet. Tid fra utskrivelse ved rehabiliteringssykehuset til intervjutidspunkt varierte fra 1.1 til 5.4 år. Undersøkelsen tar utgangspunkt i en intervjuguide med 14 spørsmål som omhandler tre dimensjoner ved skolesituasjonen- mestring, faglige og sosiale aspekter, samt tidsaspeker.
5. Analyse
For å bearbeide og analysere intervjudata ble Kvales (2001) tekstanalyse benyttet. Tolkningen av resultatene tok utgangspunkt i Kvales tre kontekster for tolkning.
6. Resultater
Ungdommene i denne studien forteller om opplevelse av faglig tilkortkomming, men dette ser ut til å avta noe etter tid, tross vedvarende vansker. De sosiale aspektene utgjør en større kilde til bekymring, og mange strever med å få til gode og varige relasjoner med medelever. Følgevirkninger etter hodeskaden, samt langt fravær fra klassen var barrierer for sosial inkludering. Noen opplevde endringer i lærer - elev relasjonen og stressorer i forbindelse med dette. Pågangsmot, optimisme og kognitiv bedring over tid var viktige personlige ressurser for mestring, det samme var tilgangen av ressurser i miljøet. Ungdommene uttrykker en forsiktig optimisme for fremtiden med hensyn til sysselsetting og sosialt nettverk.
7. Konklusjon
Resultatene tydet på at det er flere faktorer som er av betydning for både faglig og sosial mestring av skolesituasjonen for ungdom med traumatisk hodeskade. I prosjektet fremkom det at de fleste strevde med å mestre relasjonen til medelever, noe som tyder på at det bør fokuseres mer på sosial inkludering av elever med traumatisk hodeskade på skolen. Resultatene tyder også på at det tross vedvarende faglige vansker kan være lettere å avfinne seg med disse enn sosiale vansker.