Browsing Institutt for spesialpedagogikk by Title
Now showing items 3020-3039 of 3146
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2020)This study investigated the psychometric properties of the Early Numeracy Screener. The Early Numeracy Screener is a teacher-administered, paper-and-pencil test measuring counting skills, numerical relational skills, and ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2017)This study investigated the psychometric properties of the Elementary Social Behaviour Assessment (ESBA), a teacher-report measure of students’ social skills and academic engagement adapted for use in Norwegian schools. ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)Objectives There are currently no validated hyperacusis questionnaires available in Norway. This study evaluates a new (Norwegian) translation of Khalfa’s Hyperacusis Questionnaire. Another aim was to examine levels of ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)Background The Parents’ Evaluation of Aural/Oral Performance of Children (PEACH+) is a parent reported questionnaire. It was first developed in Australia (2007) to assess the effectiveness of hearing devices in young ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Bakgrunn: For å kunne sikre gode utsikter for behandling og iverksette hensiktsmessige tiltak hos pasienter med hyperakusis, må man ha valide og pålitelige verktøy for å identifisere, karakterisere og kartlegge hyperakusisplager. ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Denne studien har som hovedproblemstilling om det finnes noen sammenhenger mellom utdanningsnivå og prestasjoner på tre utvalgte deltester fra norske PALPA (Psycholinguistic Assessments of Language Processing in ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Denne oppgaven er en et resultat av deltakelse i et større prosjekt som søker å normere og validere førskoleutgaven av screeningtesten Språk 6-16. Den nye testen skal hete Språk 5-6. I denne oppgaven er det sett på ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2018)The Myself-As-a-Learner scale (MALS) has been constructed to assess academic self-concept (Burden, R. L. [2000]. The Myself As a Learner Scale. Birmingham: Imaginative Minds; Burden, R. L. [2012]. The Myself As a Learner ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Sammendrag Bakgrunn og formål: Huntington sykdom er en nevrologisk, progredierende sykdom med kognitive, emosjonelle og motoriske symptomer. Symptomene blir vanligvis synlige når pasienten er mellom 30-55 år og forventet ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Tilrettelegging for lærerstudenters utvikling av relasjonskompetanse i møte med elever som viser atferdsvansker
-
Det var fint å koble seg på igjen. Førstegangsbrukere av høreapparat – hva er status etter ett år? (Master thesis / Masteroppgave, 2014)Bakgrunn for egen undersøkelse: Det har eksistert rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Norge i over 40 år. Selv om hørselsrehabilitering omfatter mye mer enn formidling av høreapparat, er tilpasning av apparat, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)Abstract Prevalence and medication rates of ADHD vary geographically, both between and within countries. No absolute cutoff exists between ADHD and normal behavior, making clinician attitudes (leading to local practice ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Formål og bakgrunn Formålet med oppgaven er å redegjøre for ulike tanker og tiltak som vil være viktige for å etablere og utvikle en god relasjon mellom lærer og elev på yrkesfaglig studieretning. Bakgrunnen for valg av ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Tema, formål og problemstilling Gjennom studietiden har jeg lagt merke til at det er mye usikkerhet rundt stamming. Selv om jeg har hatt en stor interesse for taleflytproblematikk, var det særlig et foredrag av Elaine ...