Browsing Institutt for pedagogikk by Title
Now showing items 2373-2392 of 2440
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)1. Problemområde/problemstilling Tema for denne oppgaven er videreutdanning hos voksne studenter. Bakgrunnen for valget er samfunnets økende kompetansekrav. Bedre tilrettelegging for videreutdanning med mulighet for å søke ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)Problemområde og problemstilling: Ein omfattande ekspansjon i barnehagefeltet har ført til større fokus på barnehagen dei siste åra. Fram til i dag har det vore lite forsking på barnehagen sitt innhald, med den følgje at ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)Artikkelen undersøker hvordan brukere av dataspillet The League of Legends beskriver og forholder seg til symbolske grenser og identitetskonstruksjoner. Artikkelens analytiske og teoretiske rammeverk er inspirert av teorier ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Ulike utdanningsinstitusjoner og bedrifter har i de siste årene vist en økende interesse for å bruke tredimensjonale virtuelle verdener som læringsplattform som støtter opp for læring, utvikling, kommunikasjon og samarbeid. ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2014)Avhandlingen er den første i sitt slag som undersøker hvordan steinerskolen har utviklet seg innenfor rammene av norsk utdanningshistorie. Den gjør rede for både den idéhistoriske bakgrunnen, utdanningshistoriske rammevilkår ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)Problemstilling Dagens samfunn karakteriseres gjerne som et kunnskapssamfunn. Kunnskapsutvikling foregår i stor grad via skriftlige tekster, noe som gjør at lesing blir et kritisk redskap i skolen. Skolen har i tråd med ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Bakgrunn: Denne besvarelsen er gjennomført som en litteraturstudie, og forsøker å belyse følgende problemstilling: «Hvordan kan pedagoger i barnehagen legge til rette for minoritetsspråklige barns vokabularutvikling i norsk ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Tema og problemstilling Norge er et flerkulturelt samfunn med mange minoriteter fra alle verdens kontinenter. Demokratiet og tryggheten som landet viser er en drøm for mange minoriteter. Et ønske om et bedre liv i trygghet ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2020)Avhandlingen er skrevet innenfor fagområdet pedagogikk, barnehagepedagogikk. Med utgangspunkt i sosiokulturelle perspektiver undersøkes ansattes mediering av jevnaldringsrelasjoner mellom barn under tre år på småbarnsavd ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Tidlige språklige erfaringer er avgjørende for barns tilegnelse av kunnskap, sosiale ferdigheter, relasjoner og vennskap. Språket er også viktig for å kunne utvikle adekvate lese-og skriveferdigheter som igjen er grunnleggende ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Problemområde og problemstilling: Vold i hjemmet er et problem både på verdensbasis og i Norge. Med en antakelse om at vold utført av nære omsorgspersoner kan føre til betydelige konsekvenser for barns mestring i skolen, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne masteroppgaven søker å gi en synliggjøring av hvordan vold i skolen, som uforenlig med skolens samfunnsmandat, kan løftes ut fra et individuelt perspektiv, til at det også er et demokratisk problem, ved at vold i ...
-
Vurdering av behov for spesialundervisning hos minoritetsspråklige elever med utgangspunkt i intellegenstestene WISC-R og Leiter-RRestricted Access (Master thesis / Hovedoppgave, 2005)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Problemstilling I 2006 startet innføringen av den nye skolereformen Kunnskapsløftet, og det tilhørende læreplanverket, LK06. I LK06 står utvikling av grunnleggende ferdigheter sentralt. Følgende fem ferdigheter regnes som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Problemstilling Hensikten med undersøkelsen har vært å vurdere stasjonsundervisning som undervisningsmetode i faget matematikk. Jeg har valgt ut ungdomsskolen i undersøkelsen, og følgende spørsmål ble stilt: Kan ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)SAMMENDRAG Studiet gir en vurdering av lese- og skriveprogrammet «Early Years Literacy Program» (EYLP) som har hatt en sentral plass i Osloskolers begynneropplæring. Programmet er en videreføring av «Early Literacy Research ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Tittel Vurdering for læring. En teoretisk analyse av lærerens vurderingskompetanse Problemformulering Undersøkelsen har som formål å undersøke hva som er nødvendig vurderingskompetanse hos lærere for å vurdere for læring, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)I denne avhandlingen er det undersøkt hvordan vurdering for læring fremstilles som et politisk og pedagogisk begrep i dagens skole. Det ligger dermed en todelt studie til grunn. I første del belyses det hvordan vurdering ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)1. PROBLEMOMRÅDE Målet med denne oppgaven er å se hvordan vurderingskulturen i Alberta har påvirket et utvalg læreres bruk av vurdering som profesjonsfaglig kompetanse og som verktøy for læring i to barneskoler i hovedstaden ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Problemområde og problemstilling Denne oppgaven tar som utgangspunkt at lærere, som følge av satsningen på vurdering for læring (VfL), står ovenfor forventninger om, og krav til, endring av deres vurderingspraksis. Dette ...